Un tren cu 48 de containere de 40 ft în regim de grupaj a plecat din China prin Ruta Internațională de Transport Trans-Caspică (TITR) cu destinația Finlanda. Noua rută va avea un timp de tranzit de 20 de zile și parcurge un traseu de 9.000 de km prin Kazahstan, Azerbaidjan, Georgia, România, Finlanda. Proiectul pilot este organizat în parteneriat de „KTZ Express“ JSC, subsidiară a Kazahstan Railways, și operatorul finlandez „Nurminen Logistics Services OY“.
Noul serviciu a plecat din Tuanjiecun (provincia Chunqing) în data de 10 mai cu destinația Kouvola, Finlanda. Ruta pe care o urmează este cea Trans-Caspică, iar traseul are o lungime 9.000 de km. Cei doi organizatori, respectiv KTZ Express JSC și Nurminen Logistics, spun că traseul multimodal complex, cu trecere prin APM Terminals Poti (Georgia), iar de acolo prin serviciul de feeder direct către portul Constanța, și ca va avea un timp de tranzit de 20 de zile.
Participanții la proiect notează că acest nou serviciu pe ruta Trans-caspică va crește volumul de trafic de-a lungul rutei China – Finlanda – China în tranzit prin teritoriul Kazahstanului. Anterior, administrațiile feroviare ale celor două țări au semnat un Memorandum de Cooperare, în baza căruia părțile au convenit asupra dezvoltării transportului de containere bilateral.
Pe fondul sancțiunilor împotriva Rusiei, expeditorii încep să testeze alternative la rutele de transport feroviar de marfă China-Europa, în mare parte prin transport intermodal ce vizează regiunile Kazahstan, Azerbaidjan, Georgia, România și Turcia, prin Marea Caspică și Marea Neagră. Primul tren prin Middle Corridor a fost lansat de China în data de 13 aprilie, cu plecare din portul internațional Xi’an, capitala provinciei Shaanxi. Încărcat cu bunuri precum aparate sportive, haine și lenjerie de pat, trenul trece prin Kazahstan, Azerbaidjan, România, Ungaria, Slovacia și Cehia, iar în final va ajunge la Mannheim în Germania, parcurgând o distanță totală de 11.300 km.
Foto: railjournal.com
Războiul din Ucraina deviază rutele terestre de transport de containere între China și Europa spre sud pentru a evita tranzitul prin Rusia și Belarus. Grupul Maersk se adaptează, de asemenea, printr-o soluție bi-modală tren-mare. Containere din diferite locații din China sunt încărcate într-un convoi în Khorgos, la granița dintre China și Kazahstan, către stația Aktau. Acolo se îmbarcă pe o barjă spre Baku, Azerbaidjan, pentru a se urca într-un tren care îi duce la Apm Terminals Poti, Georgia.
La terminalul georgian, containerele sunt încărcate pe o navă feeder care navighează pe Marea Neagră până în portul românesc Constanța. Din acest port de escală, containerele se îmbarcă în trenuri cu destinația diverse locații europene. Aceasta este o variantă a așa-numitului Coridor Mijlociu, care este, totuși, electrificat în proporție de 90% pentru moment. Maersk a efectuat prima plecare din China în aprilie pentru a deservi clienții din sectoarele de lifestyle, automobile și electrocasnice.
Durata călătoriei este mai mare decât cea a călătoriei doar pe calea ferată prin Rusia, fiind de 40 de zile. Cu toate acestea, compania daneză afirmă că „coridorul are o capacitate deschisă suficientă, permițând clienților noștri să consolideze rezistența lanțului lor de aprovizionare prin existența unei rute alternative la serviciile maritime și aeriene”.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit