Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Platformele internaționale de comerț electronic care vând direct către consumatorii din România pot genera pierderi fiscale de circa 10,86 mld. lei / an (≈ 2,12 mld. euro) în următorii doi ani, potrivit unei analize de impact elaborate de economistul Iancu Guda la solicitarea Asociației Române a Magazinelor Online (ARMO). Pentru 2025, efectul negativ este estimat la cel puțin 5,4 mld. lei (≈ 1,06 mld. €), sumă care s-ar putea dubla până în 2027 dacă volumul de colete și valoarea medie a comenzilor continuă să crească în ritmul actual.

Studiul pornește de la ipoteza că, în 2025, vor intra în România aproximativ 78 milioane de colete non-UE sub pragul de 150 euro, segment scutit în prezent de taxe vamale, la o valoare medie de 50 euro / colet. În scenariul în care volumele sau valoarea coletelor comandate se dublează, valoarea comercială anuală a importurilor directe prin platforme precum Temu, AliExpress, Shein sau Trendyol ar putea ajunge la 39,78 mld. lei (≈ 7,8 mld. euro) echivalent cu circa 28,8% din piața locală de retail, față de 14,4%, valoare estimată pentru finele lui 2025.

Cristi Movilă, președinte ARMO: „Analiza de impact evidențiază cu cifre dimensiunea dezechilibrului dintre retailerii locali și platformele non-UE. Nu vorbim doar despre competitivitate, ci și despre pierderi semnificative pentru bugetul public într-un context fiscal și economic deja complicat.”

Sectorul de retail reprezintă aprox. 21% din PIB-ul României, iar cele ~60.000 de companii analizate angajează 200.000 de persoane și contribuie anual cu 37,8 mld. lei la buget prin taxe și impozite directe și indirecte (achiziții furnizori, chirii spații comerciale și salarii plătite). Dublarea cotei de piață a platformelor extracomunitare ar eroda baza fiscală și ar pune presiune suplimentară pe aceste firme, avertizează raportul. 

Iancu Guda, autorul analizei: „Dacă platformele non-UE își dublează cota de piață din România la 28,8% în următorii doi ani, până în 2027, pierderile fiscale se dublează automat. Vorbim de cel puțin 2,1 miliarde de euro pe an pierderi fiscale directe și indirecte pentru România, enorm. În plus, magazinele fizice din categorii consacrate își pot pierde o parte relevantă din trafic, cu efecte severe asupra investițiilor, ocupării și contribuțiilor la bugetul public.”

Măsuri recomandate

  1. Implementarea unui sistem fiscal echitabil care să impoziteze platformele internaționale în țara unde s-au obținut veniturile, realizat consumul și prestat serviciile.
  2. Introducerea, la nivelul României, a unei taxe administrative de minimum 5 euro per colet non-UE (echivalent 10% din valoarea medie a unui colet expediat de aceste platforme), care ar genera aproximativ 1 milion euro / zi pentru bugetul de stat.
  3. Eliminarea accelerată a scutirii de taxe vamale pentru coletele non-UE sub 150 euro. 

Cristian Pelivan, director executiv ARMO: „Nu solicităm protecționism, ci echitate fiscală și competițională. Așteptăm de la autoritățile române măsuri concrete de echilibrare a pieței în perioada de tranziție până la eliminarea completă a pragului de minimis în 2028, pentru a asigura supraviețuirea și dezvoltarea ecosistemului comercial local.”

Analiza lui Iancu Guda completează studiul sectorial publicat de ARMO în iulie 2025, realizat de Mia Marketing, care arăta că 7 din 10 firme se așteaptă la scăderi de vânzări în acest an pe fondul concurenței platformelor asiatice, 8 din 10 firme de retail românești se așteaptă ca activitatea să le fie afectată de platformele internaționale în următoarele 12 luni, iar 75% dintre respondenți avertizau că micii producători români riscă falimentul din cauza presiunii exercitate de aceste platforme. Deși Comisia Europeană a anunțat eliminarea pragului de minimis de 150 euro pentru scutirea de taxe vamale începând cu 2028, reprezentanții ARMO au atras constant atenția că economia românească nu își poate permite să aștepte încă trei ani pentru implementarea unor măsuri corective.

Studiul integral poate fi consultat pe site-ul ARMO: https://armo.ro/wp-content/uploads/2025/08/Studiu_Impact_platforme_internationale.pdf

Opt din zece companii de retail din România se așteaptă ca activitatea lor să fie afectată în următoarele 12 luni de platformele internaționale, potrivit rezultatelor celei de-a doua etape a studiului „Impactul platformelor internaționale asupra comerțului din România – Perspective de viitor”, comandat de Asociația Română a Magazinelor Online (ARMO) și realizat de MIA Marketing.

77% dintre întreprinderi consideră ca activitatea lor va fi afectată de platformele din afara UE, în principal prin scăderea vânzărilor (32%). În mod paradoxal, întreprinderile, care se așteaptă ca cifra de afaceri din acest an să fie mai mică decât cea din 2024, sunt de părere că principalul canal care se va contracta nu va fi cel online, ci magazinele fizice ale IMM-urilor.

Datele studiului arată că previziunile pentru 2025 prezintă o polarizare accentuată, doar 9% dintre firmele de retail estimează o creștere a vânzărilor pentru acest an, în timp ce majoritatea întreprinderilor se așteaptă la o stagnare a acestora. Cu toate acestea, aproape o cincime dintre comercianți se pregătesc pentru o scădere a vânzărilor, magazinele fizice/offline fiind în prezent principalul canal de vânzare pentru acest grup, însă vor înregistra o scădere în viitor.

În competiția cu platformele internaționale, pentru a supraviețui, retailerii mici și medii își ajustează rapid strategia. Bugetul pentru publicitatea online crește continuu, deoarece costurile pentru vizibilitate în rezultatele căutărilor și fluxurile de informații sunt din ce în ce mai mari. În același timp, 41% dintre respondenți au declarat că vor scurta lanțul de aprovizionare și vor achiziționa direct de la producători pentru a controla viteza și costurile în contextul unei concurențe globale din ce în ce mai intense.

„Electro&IT și Fashion sunt categoriile ce resimt presiunea platformelor internaționale în cel mai înalt grad. Dacă aceste magazine online și offline cedează, efectele în cascadă înseamnă depozite și spații comerciale goale, chirii neplătite și locuri de muncă pierdute – cu impact direct asupra veniturilor fiscale și economiei românești.”, a precizat Cristi Movilă, Președintele ARMO.

„Știm de la INS că unul din patru români lucrează în retail, sectorul de retail având aproape un milion de angajați la nivel national. Datele studiului nostru arată clar unde se rupe lanțul – magazinul fizic este cel mai expus, inclusiv pentru retailerii care vând și online. Semnalele transmise în ultima perioadă inclusiv de colegii din EuroCommerce confirmă că fenomenul și efectele măsurate de noi sunt valabile nu doar în e-commerce, ci și în magazinele tradiționale. Nu doar în România, ci peste tot în Europa. Dacă nu se acționează acum, cât timp aceste afaceri mai pot fi salvate, vom vorbi în curând despre pierderi ireversibile de zeci de mii de locuri de muncă și goluri majore în bugetul de stat.”, a adăugat Cristian Pelivan, Directorul Executiv ARMO.

Studiul „Impactul platformelor internaționale asupra comerțului din România” a fost realizat de MIA Marketing prin intermediul interviurilor telefonice asistate de computer (CATI) în perioada 28 aprilie – 13 mai 2025, pe un eșantion de 511 firme: 227 micro-întreprinderi (0–9 angajați), 186 firme mici (10-49 angajați) și 98 de firme medii (50-249 angajați). Respondenții au fost persoanele de decizie, responsabili cu strategia de dezvoltare și de activitățile comerciale. Marja de eroare este de ±4,3% la un nivel de încredere de 95%.