Parte a Renault Trucks și membră a grupului Volvo, compania franceză Arquus, specializată în producția de vehicule militare, și-a prezentat, la finalul lunii trecute, produsul cu care dorește să participe la licitația internațională organizată de MApN. Este vorba despre Sherpa Light, un model blindat 4×4, ce ar urma să fie asamblat la Uzina Automecanica Moreni.
Moștenitor al unor companii de renume, precum Renault Trucks Defense, ACMAT și Panhard, Arquus este deja partener al Forțelor Armate Române, furnizându-i anterior 16 vehicule blindate PVP 4×4, în timp ce o parte din vehiculele sale din familia Sherpa sunt, de asemenea, în utilizare, în cadrul unor unități NATO din România.
Mai mult decât atât, Renault Trucks, companie din care face parte Arquus, este foarte prezentă pe această nișă în România, inclusiv prin furnizarea de șasiuri de camioane pentru unitățile de pompieri ale MAI. În ultimele decenii Arquus a dezvoltat parteneriate strategice cu mai multe companii românești din industria de apărare, prin aprovizionarea cu echipamente auto și militare pentru diverse programe internaționale. Una dintre acestea este PRO OPTICA, lider în soluții de tip RCWS, iar parteneriatul a condus la integrarea diferitelor soluții RCWS, așa cum sunt turelele, pe vehiculele Sherpa Light pentru contracte de export.
Alături de partenerii industriali din România, Arquus va intra la licitația MApN pentru vehicule blindate noi. Cu această ocazie, compania franceză a organizat un eveniment special, la sediul Renault Trucks România, cu scopul de a prezenta vehiculul blindat Sherpa Light 4×4, precum și strategia industrială cu privire la construcția vehiculului. Reprezentanții Arquus, Thierry Duquesne, director de vânzări pentru Europa și America, și Edouard Penning Reef, director de vânzări pentru Europa, au dezvăluit că intenția grupului francez este de a construi alianțe pe termen lung cu industria românească de apărare, prin intermediul cărora va putea asigura „activități de înaltă valoare, localizate în România, cu un plan complet de accelerare, pentru a răspunde nevoilor Forțelor Armate Române“.
Mai concret, planul francezilor cuprinde trei faze, prima putând fi implementată cel mai repede, în circa un an de la câștigarea licitației. Această fază se referă la producția vehiculelor Sherpa, ce ar urma să fi realizată în Franța, concomitent cu o specializare intensivă oferită partenerilor din România. Aprovizionarea logistică și integrarea sistemelor se vor face tot în Franța. În cea de-a doua fază, fabricarea șasiurilor și a cabinei va rămâne tot în sarcina Franței, iar celelalte componente vor fi produse de furnizori din România. Asamblarea va avea loc în România, cel mai probabil la Moreni, dat fiind faptul că, deși încă nu a fost anunțat oficial programul de achiziție de blindate 4×4, una dintre precondițiile contractului cadru ar fi ca producția să fie realizată pe plan local. În sfârșit, cea de-a treia fază, care ar depinde de comanda plasată de MApN în cazul în care francezii ar câștiga licitația, presupune producția efectivă a blindatelor Sherpa în România, cu șasiurile furnizate de Arquus, în timp ce restul componentelor ar urma să vină de la furnizori locali.
Blindata ușoară Sherpa 4×4 poate fi folosită la diverse misiuni tactice și poate transporta până la cinci militari, având o greutate totală de 4 t. Varianta propusă României este Sherpa Light Sabre, de 6×2,2×2,1 m (Lxlxh), concepută pentru Forțele Speciale. Modelul are un motor de 265 CP, tracțiune automată cu cutie de viteze cu schimbare de gamă, sistem de variație a presiunii în pneuri și rază redusă de bracaj. „Certificat de NATO și de Armata Franceză, Sherpa Light este un vehicul foarte popular, prezent deja în toate teatrele de operațiuni și în toate configurațiile și testat în luptă în nenumărate ocazii. Mai mult de 1.000 de Sherpa Light au fost deja comandate și livrate, o piatră de hotar care confirmă calitatea designului, versatilitatea și durabilitatea sa.“
Programul de înzestrare cu autoturisme blindate și neblindate de tip ușor 4×4 pentru Armata României este cuprins în Carta Albă a Apărării. În aprilie 2021, Comisia pentru apărare, ordine publică și siguranță națională din cadrul Camerei Deputaților a aprobat inițierea procedurilor de atribuire a contractelor aferente a 10 programe de înzestrare, printre care și autovehiculele blindate de tip ușor. În afară de Franța, țările interesate de această licitație sunt Italia, Turcia, Israel și SUA. Ministerul Apărării Naționale ar urma să demareze în 2022 licitația pentru procedura de achiziție a blindatelor.
Parte a Renault Trucks și membră în grupul Volvo, compania franceză Arquus, specializată în producția de vehicule militare și-a prezentat, ieri, produsul cu care dorește să participe la licitația internațională organizată de Ministerul Apărării Naționale. Este vorba despre modelul blindat uşor 4×4 Sherpa, ce ar urma să fie asamblat la Uzina Automecanica Moreni.
Moștenitor al unor companii de renume, precum Renault Trucks Defense, ACMAT și Panhard, Arquus este deja partener al Forțelor Armate Române, furnizându-i anterior 16 vehicule blindate PVP 4×4, în timp ce o parte din vehiculele sale din familia Sherpa sunt, de asemenea, în utilizare, în cadrul unor unități NATO din România. Membră a grupului AB Volvo, compania Arquus este, de asemenea, un partener foarte apropiat de propria companie mamă, Renault Trucks, care este foarte prezentă în România, inclusiv prin furnizarea de șasiuri de camioane pentru unitățile de pompieri ale Ministerului Afacerilor Interne. Vehiculul Sherpa pot fi folosite la diverse misiuni tactice și poate transporta până la cinci militari, precum și o greutate totală de patru tone. Blindata are o lungime de aproape 6 metri, o lăţime de 2,2 metri şi o înălţime de 2,1 metri.
În cadrul evenimentului de prezentare organizat la sediul Renault Trucks România, specialiștii Arquus au afirmat că au în plan construirea unor alianțe pe termen lung cu industria românească de apărare, prin intermediul cărora vor putea asigura „activități de înaltă valoare, localizate în România, cu un plan complet de accelerare, pentru a răspunde nevoilor Forțelor Armate Române“. Mai concret, planul francezilor cuprinde trei faze, prima putând fi implementată cel mai repede, în circa un an de zile. Este vorba de producția vehiculelor Sherpa ce va fi realizată în Franța, concomitent cu trainingul oferit partenerilor din România. De asemenea, aprovizionarea și integrarea sistemelor se va face tot în Franța.
Cea de-a doua fază, nu atât de ușor de implementat, presupune fabricarea șasiurilor și a cabinei tot în Franța, iar celelalte componente vor fi produse de furnizori din România. Asamblarea va avea loc în România, cel mai probabil la Uzina Moreni, deoarece, deși încă nu a fost anunțat oficial programul de achiziție de blindate 4×4, una dintre precondițiile contractului cadru ar fi ca producția să fie realizată pe plan local.
În sfârșit, cea de-a treia fază, care ar depinde de comanda plasată de MAPN în cazul în care francezii ar câștiga licitația, presupune producția efectivă a blindatelor Sherpa în România, cu șasiurile furnizate de Arquus, în timp ce restul componentelor ar urma să vină de la furnizori locali.
Sherpa Light
Sherpa este un vehicul blindat 4×4 multifuncțional, proiectat de Arquus pentru a oferi o gamă largă de versiuni și personalizări pentru diferite misiuni. Varianta propusă României este Sherpa Light Sabre, concepută pentru Forțele Speciale.
„Certificat de NATO și de Armata Franceză, Sherpa Light este un vehicul foarte popular, prezent deja în toate teatrele de operațiuni și în toate configurațiile, fiind testat în luptă cu nenumărate ocazii. Mai mult de 1.000 de vehicule Sherpa Light au fost deja comandate și livrate, o piatră de hotar care confirmă calitatea designului, versatilitatea și durabilitatea vehiculului Sherpa“, au menționat specialiștii companiei.
În aprilie 2021, Comisia pentru apărare, ordine publică şi siguranţă naţională din cadrul Camerei Deputaţilor a aprobat iniţierea procedurilor de atribuire a contractelor aferente a 10 programe de înzestrare, printre care şi autovehiculele blindate tip uşor.
02.10.2020
Ultimul număr: Iulie-August 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit