Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Upply a realizat un sondaj având ca temă diversificarea lanțului de aprovizionare și a urmărit evoluțiile recente din comerțul mondial, care contribuie la identificarea tendințelor pe termen scurt. Modificările observate pot fi afectate de mai mulți factori, cum ar fi redeschiderea Chinei și inflația, și pentru a completa imaginea de ansamblu a diversificării lanțului de aprovizionare analiștii Upply au dedicat o secțiune investițiilor străine directe (ISD, sau în engleză FDI) din anumite țări și regiuni promițătoare pentru diversificare. Iar această analiză indică bine și tendințele pe termen lung.

În ansamblu, statisticile ISD din 2022 sugerează că investitorii au acordat prioritate opțiunilor de nearshoring și de… prietenie, adică și-au diversificat relațiile cu țările mai apropiate de bazinele lor de consum și/sau țările prietenoase, așa cum reiese și din graficul alăturat.

În cazul Europei, creșterea afluxului de ISD a avut loc în mai multe țări centrale și estice (ECE) și în Peninsula Iberică și Suedia, iar în cele două Americi afluxul de ISD a crescut cu 12% în Mexic în 2022, cea mai mare cifră din 2015 încoace.

India se remarcă drept principalul beneficiar al strategiei nearshoring/prietenie, atractivitatea sa provenind din potențialul de centru de producție și din piața uriașă de consum. În afară de o creștere cu 12% a ISD în 2022, este surprinzător să observăm că numărul de noi proiecte de cercetare și dezvoltare din India a fost în 2022 la fel de mare ca în SUA, Marea Britanie și China la un loc.

În ceea ce privește Asia de Sud-Est, creșterea cu 21% a numărului de proiecte greenfield din 2022 reflectă atractivitatea acesteia ca opțiune de diversificare, însă ISD variază de la un stat membru la altul, așa cum se poate vedea din același grafic. Țările mai conectate la industria auto – Indonezia și Thailanda – au generat o creștere pozitivă a afluxului de investiții, deoarece prima are cele mai mari rezerve de nichel, o materie primă critică pentru bateriile vehiculelor electrice, iar a doua a fost mult timp hub-ul regional al industriei producătoare de automobile. În schimb, Vietnam și Malaiezia, care sunt mai cunoscute când vine vorba de mașini electrice, au suferit contracții în investiții. Valoarea ISD în Vietnam a scăzut timp de doi ani consecutivi, iar un sondaj recent al Camerei de Comerț Europene din Vietnam consideră că principalele motive pentru asta sunt cererea scăzută la nivel mondial și incertitudinea politică și legislativă din țară.

Pe măsură ce tensiunile dintre UE și China cresc, companiile europene se îndreaptă spre Asia de Sud-Est pentru investiții. Această tendință va continua, probabil, în ciuda relaxării de către Beijing a politicii sale stricte zero-COVID.

În urma protestelor de stradă, autoritățile chineze au desființat majoritatea restricțiilor de izolare și de testare, iar de curând vizitatorii Chinei nu mai sunt nevoiți să îndure carantinele dificile.

Poate că este o veste bună faptul că Beijingul se îndepărtează de politicile sale zero-COVID, însă „zarurile sunt deja aruncate” în ceea ce privește decuplarea de China și diversificarea lanțurilor de aprovizionare, potrivit lui Chris Humphrey, directorul executiv al Consiliului de afaceri UE-ASEAN, care reprezintă întreprinderile europene din Asia de Sud-Est.

„Asia de Sud-Est a văzut beneficiile acestui lucru prin creșterea fluxurilor de investiții străine directe și nu cred că recentele mișcări ale Chinei vor schimba această tendință. Pentru multe întreprinderi, China este acum administrată ca o piață discretă, în timp ce Asia de Sud-Est este văzută ca parte a unei operațiuni globale sau asiatice mai mari. ”,

a adăugat Chris Humphrey, directorul executiv al Consiliului de afaceri UE-ASEAN.

Restricțiile stricte impuse de Beijing în privința coronavirusului au fost unul dintre principalele motive pentru care investitorii au ezitat piața chineză. Și, chiar dacă China își relaxează rapid regulile, există temeri că autoritățile ar putea face o întoarcere sau că numărul deceselor cauzate de coronavirus ar putea crește. Cele mai noi date realizate de „The Economist” preconizează că aproape 1,5 milioane de decese vor fi cauzate de COVID până în martie.

O altă preocupare este rivalitatea dintre SUA și China. SUA ar putea impune noi sancțiuni Chinei, potențial de amploare, pe care europenii vor fi nevoiți să le respecte, a declarat Frederick Kliem, cercetător și lector la Școala de Studii Internaționale S Rajaratnam (RSIS) din Singapore.