Asociația Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) își exprimă îngrijorarea profundă cu privire la posibilitatea suspendării parțiale sau totale a programului RABLA 2025. Consideră că declarațiile privind lipsa de oportunități pentru achiziționarea de autovehicule noi sunt nefondate și nesustenabile și nu vor face decât să creeze mai multă incertitudine într-o piață cu turbulențe și în scădere.
Într-un context economic-industrial extrem de volatil, în care sectorul auto și piața de vehicule din UE trec prin transformări profunde, iar România nu face excepție, stoparea sau eliminarea planurilor de susținere a vânzării de autovehicule noi, mai eficiente, mai sigure și mai puțin poluante ar fi o greșeală imensă, care ar aduce prejudicii greu de recuperat României.
În primele 5 luni ale lui 2025, piața auto a înregistrat o scădere cu 26% a vânzărilor de vehicule noi către persoanele fizice, comparativ cu aceeași perioadă a lui 2024, principala întârziere fiind amânarea lansării programului RABLA 2025 și creșterea cu peste 30% a importului de vehicule second-hand (majoritatea nefiscalizate) cu o vechime medie de peste 8 ani. În consecință, raportul dintre vehiculele noi și vehiculele SH înmatriculate în România a ajuns de 1 la 3, afectând negativ îmbătrânirea parcului auto național – vârsta medie actuală fiind de 15,4 ani.
Considerat a fi unul dintre cele mai de succes programe ale autorităților române, programul RABLA pentru autovehicule s-a dovedit a fi extrem de eficient în cei 20 de ani de când a fost introdus, cu peste 1.000.000 de autovehicule vechi/RABLE scoase de pe piață și peste 650.000 de automobile noi înmatriculate prin intermediul programului.
Eficacitatea programului depinde nu numai de numărul de RABLE scoase din uz/casate, ci mai ales de componența sa economică.
Având în vedere că vânzarea de autovehicule noi este fiscalizată în proporție de 100%, raportul dintre suma alocată și suma colectată la achiziționarea unui vehicul nou prin intermediul RABLA este de 1 la 1,5 (adică pentru 1 leu alocat se colectează 1,5 lei), cu referire numai la TVA.
Raportul beneficiu/cost al programului RABLA pentru vehicule este mai mare de 1 la 2 (pentru 1 leu cheltuit, statul câștigă 2 lei) dacă sunt luate în considerare sumele adiacente colectate la bugetul de stat din impozitul pe salarii, impozitul pe profit, CAS și CASS, acciza pe combustibil etc.
Prin urmare, în pofida opiniilor contrare exprimate în media, programul RABLA pentru autovehicule generează venituri la bugetul de stat și nu reprezintă în niciun caz o cheltuială nejustificată.
În același timp, programul RABLA reduce emisiile poluante ale autovehiculele existente în parcul auto, îmbunătățește siguranța rutieră și îndeplinește obiectivele de mediu obligatorii.
De asemenea, fondurile alocate pentru ediția 2025 a programului RABLA pentru vehicule sunt provenite din certificate verzi, acestea nu reprezintă o componentă directă a bugetului național.
Întârzierea sau anularea lansării programului RABLA va duce implicit la: întârzierea sau anularea colectării unor venituri considerabile la bugetul de stat, efecte financiare negative cauzate de cumularea comenzilor în așteptare, costuri suplimentare pentru clienți luând în calcul evoluția cursului de schimb și creșterea costurilor de finanțare și, mai ales, va pune în pericol mii de locuri de muncă din sectorul auto, precum și neatingerea următoarelor obiective:
• Redresarea vânzărilor de autoturisme noi și susținerea industriei auto naționale;
• Reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră prin înlocuirea vehiculelor vechi și poluante;
• Stimularea economiei prin creșterea cererii în sectorul auto.
În concluzie, afacerile cu autovehicule noi din România au nevoie de predictibilitate, iar programul RABLA a fost discutat, convenit și sprijinit de toate forțele politice din țară care s-au aflat la guvernare în România din 2005 până în prezent.
Cu prilejul începerii Programului Rabla Auto 2025 pentru persoanele juridice, Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) a organizat o conferință de presă unde a anunțat în premieră pentru România lansarea Ghidului APIA pentru obținerea finanțării prin Programul Rabla Auto 2025. Noul document, dedicat în egală măsură persoanelor fizice și celor juridice, a fost conceput pentru a clarifica fiecare etapă a procesului de înscriere, transformând o procedură complexă, relativ tehnică, cu o metodologie diferită față de anii trecuți, într-un parcurs simplu, rapid și eficient pentru orice potențial beneficiar.
Conform analizelor realizate de APIA pe baza datelor oficiale DGPCI, înmatriculările de autoturisme noi au scăzut cu 5,1% în primele patru luni ale lui 2025, iar segmentul mașinilor full electrice cu -70%, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Lipsa predictibilității legislative și întârzierea fără precedent a lansării Programului Rabla Auto au accentuat acest blocaj, în opoziție cu evoluția marilor piețe internaționale.
Totodată, statisticilor ACEA (Asociația Europeană a Constructorilor de Automobile) au relatat că înmatriculările de autoturisme full electrice au avut o creștere susținută de +26,4% în primele patru luni ale anului, față de perioada similară din 2024. În majoritatea țărilor europene, interesul pentru mașinile 100% electrice este pe trend ascendent, atingând cifre record în Cehia, de +131,4%, Italia de +79,4% și Spania de +71,2%, în perioada analizată (ianuarie – aprilie 2025 versus ianuarie-aprilie 2024), în timp ce România a înregistrat una dintre cele mai dramatice scăderi din UE, de -42,4%.
„În fața unui an în care vânzările auto riscă să derapeze puternic, APIA acționează ca un sistem de asistență pentru consumatori. Prin acest ghid, oferim, în premieră pentru piața auto din România, claritate, direcție și recomandări utile tuturor celor care doresc să beneficieze de ecotichetele Rabla. Nu este vorba doar despre a explica o procedură, ci de a susține redresarea pieței auto și de a restabili încrederea celor care vor să cumpere un vehicul nou, sigur și prietenos cu mediul.”, a declarat dl Dan Vardie, Președintele APIA.
Anul acesta, beneficiarii pot aplica online pentru participarea la Programul Rabla Auto 2025 în platforma pusă la dispoziție de AFM, Ghidul APIA fiind un instrument esențial pentru sprijinirea consumatorilor finali în înțelegerea rapidă a pașilor de urmat și susținerea achiziționării de autoturisme noi, moderne, prietenoase cu mediul. Folosind un limbaj clar, accesibil publicului larg, Ghidul APIA pentru obținerea finanțării prin Programul Rabla Auto 2025 centralizează într-o formă ușor de urmărit: informațiile oficiale comunicate de AFM, documentația necesară înscrierii, termenele-limită de respectat, dar și recomandările specialiștilor APIA menite să evite erori de procedură sau riscul de a pierde acordarea finanțării. Documentul urmărește în paralel procedura de înscriere pentru persoanele juridice și pentru persoanele fizice, aflate încă în expectativa datei de start a sesiunii dedicate lor.
02.10.2020
Ultimul număr: Mai 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit