Autostrada Soarelui urmeaza sa fie inaugurata la sfarsitul lui noiembrie – adica la 25 de ani dupa darea in folosinta a primului sau tronson, Cernavoda-Fetesti – prin finalizarea portiunii Cernavoda-Medgidia, care era deja deschisa circulatiei, dar numai pe cate un sens. Nu doar durata inimaginabila a lucrarilor a starnit insa comentarii, ci si zvonul ca de fapt ele au fost gata mai demult, dar inaugurarea a fost amanata pentru a fi mai vie in memoria noastra in ziua alegerilor generale.
Pe de alta parte, tronsonul Cernavoda-Medgidia nu are inca multe dintre facilitatile unei autostrazi adevarate – statii de carburant, toalete, spatii de refugiu si semnal GSM pe o buna portiune de drum – ceea ce inseamna ca inaugurarea nu echivaleaza de fapt cu receptia finala a lucrarilor. Si nici asta nu prea ne mai mira, s-a mai vazut la noi.
O noutate acum, la final de an, este si faptul ca CNADNR urmeaza sa scoata la licitatie paza auto-strazilor. Firmele care vor sa se inscrie trebuie sa detina, pentru pregatirea profesionala a agentilor, poligoane unde sa se poata antrena cu arme de foc, si sa aiba, pentru acest obiectiv, angajati cu autorizatii pentru arme si munitie letala emise de IGPR. Pentru paza tronsonului Lehliu-Cernavoda contractul va avea valoarea de aproape 1,5 milioane de euro, iar pentru Cernavoda-Constanta si Ovidiu-Agigea, de 1,2 milioane de euro.
Tot de curand, CNADNR a reziliat contractul pentru construirea primului tronson al Autostrazii Nadlac-Arad, incheiat cu asocierea Romstrade-Monteadriano Engenharia e Construcao-Donrep Construct, in special din cauza in- tarzierii lucrarilor – proiectul e la 20%, fata de 70%, cat ar fi trebuit – dar si pentru alte deficiente, inclusiv aceea ca a fost licitat in conditii pe care UE, care il cofinanteaza, le considera gresite, cu suspiciuni de frauda. Astfel ca pe 8 noiembrie CNADNR a trimis instiintare de reziliere a contractului in conformitate cu prevederile sub-clauzei 15.2 din conditiile speciale ale contractului.
O alta piedica aparuta in ultimul timp in calea infrastructurii romanesti este contestatia depusa de Selina SRL-Doprastav as-Sodi Constructii in preajma semnarii de catre CNADNR a contractului cu Spedition UMB-Tehnostrade pentru lucrarile la Autostrada Transilvania pe ruta Gilau-Nadasel. Si, conform procedurii, Compania are obligatia sa astepte solutionarea, iar daca nu va primi raspuns favorabil de la Consiliul National pentru Solutionarea Contestatiilor contractul va ramane blocat.
La licitatie au participat patru companii, iar consortiul Spedition UMB-Tehnostrade a avut cea mai avantajoasa oferta din punct de vedere financiar, 258.199.052 de lei, si s-a angajat sa termine proiectarea in sase luni si executia in 18, dar si sa asigure garantia alte 48 de luni.
In conditiile atator amanari, nu ne mira faptul ca Romania a inregistrat din nou cea mai mare scadere din UE a lucrarilor de constructii. Iar ingrijorarea CE fata de fraudele cu fonduri europene din tara noastra completeaza cat se poate de nefericit peisajul din 2012. Oficialii europeni declara ca de fiecare data cand viziteaza tara noastra identifica numeroase suspiciuni privind conflictul de interese si de aceea solicita insistent luarea unor masuri de prevenire a fraudei sau macar de identificare a ei acolo unde exista.
Nu intram nici de data aceasta cu prea mult optimism in noul an, dar asta nu ne impiedica sa va uram „Sarbatori fericite si cat mai multe motive de satisfactie in 2013!“.
Aproape jumatate din proiectele cu finantare europeana, in valoarea totala de circa opt miliarde de euro, pe care Guvernul Romaniei si le-a asumat ca prioritare in negocierile cu FMI, s-au oprit sau au avansat foarte incet in primele doua luni din 2012, desi partea romana se angajase sa ridice gradul de executie aproape de 50%.
Si, desi noul ministru al transporturilor si infrastructurii este prea… nou in functie pentru a putea fi tras la raspundere, nu putem totusi sa nu tinem cont de parerea sa referitoare la numarul mic – cel mai mic din Europa – de kilometri de autostrada raportat la mia de locuitori pe care il are Romania.
Iar aceasta parere spune ca tara noastra nu are autostrazi pentru ca n-am fost in stare sa cream un portofoliu de proiecte inainte de aderare si sa acceleram, dupa 2007, modul in care sunt evaluate aceste proiecte la Bruxelles si implementate. Dar Alexandru Nazare lucreaza deja la portofoliul pentru 2014-2020, astfel incat, atunci cand incepe urmatoarea programare financiara, acesta sa fie gata.
Optimismul noului ministru ar putea sa-i molipseasca si pe amatorii de vacante pe litoralul romanesc, carora li se promite ca Autostrada Soarelui va fi data complet – deci nu pe portiuni, si nici cu o singura banda pe sens! – in folosinta in vara, dar si pe transportatorii numerosi care isi gasesc de lucru in Portul Constanta.
O veste buna este si acceptarea includerii in noua retea TENT a traseului Timisoara-Sebes-Turda-Targu Mures-Iasi-Ungheni, tara noastra dublandu-si astfel reteaua rutiera TEN-T si beneficiind de o axa vest-est care sustine direct dezvoltarea economica a acestor zone, leaga Ungaria de Moldova si Ucraina si scurteaza ruta europeana est-vest la nivel de autostrada cu peste 300 km.
Inceputul de nou mandat nu a fost lipsit nici de vizite pe santiere – de data aceasta a fost vizata varianta de ocolire a municipiului Iasi – nici de indemnurile deja binecunoscute adresate constructorului de a respecta termenele, pentru ca resurse bugetare exista.
In acest context, care nu se poate sa nu aiba legatura si cu anul electoral in care ne aflam, observam ca revine si optimismul furnizorilor de masini si utilaje specializate. Si nu stim daca are legatura neaparat cu acest optimism, dar Bucurestiul gazduieste, pentru prima data si la interval de numai o luna, doua expozitii dedicate echipamentelor de constructii. Competitia e buna, spun potentialii clienti, desi tot ei apreciaza ca tarifele sunt cam mari si ici, si colo, iar serviciile nu se ridica neaparat la nivelul investitiei nici ici, nici colo.
Indiferent cat de mare sau, dimpotriva, de mic, va fi numarul expozantilor, noi vom incerca sa ne facem, cu ajutorul lor, o imagine de ansamblu cat mai corecta a pietei de profil si va vom impartasi parerile specialistilor in urmatoarele doua numere ale suplimentului, in paralel cu informatiile despre Intermat.
Dar, daca despre piata iti poti face o parere si atunci cand numarul participantilor e mic, in ceea ce priveste viitorul celor doua expozitii de profil este inca prea devreme sa ne pronuntam, indiferent de prima impresie pe care acestea ar face-o. Ceea ce conteaza, cred, este faptul ca se incearca si la noi ceva si ca, in discutiile pe care le avem adesea cu ziaristi straini sau cu manageri straini de companii producatoare de masini si utilaje, vom putea raspunde si altfel decat "nu mai e decat un targ de transport, la Arad, dar si acesta mic" la intrebarea "ce expozitii de profil se organizeaza in Romania, la care sa merite sa participi?"
02.10.2020
Ultimul număr: Septembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit