Comitetul Național Rutier din Franța (CNR) a publicat recent un studiu despre transportul rutier de marfă din Germania din 2021, actualizând informațiile similare pentru 2018 despre condițiile tipice de operare și costurile unui camion de 40 t folosit la internațional.
Unele dintre datele din această analiză provin din statisticile pe care BAG le face o dată la cinci ani, cel mai recent în 2020, din care reiese că în Germania erau atunci 46.902 companii de transport rutier de mărfuri, în creștere cu 4,1% față de 2015, în care lucrau 652.557 de persoane și care aveau o flotă de 395.428 de autovehicule și 318.405 remorci și semiremorci.
Pe de altă parte, conform Eurostat, în Germania existau în 2020 aproximativ 35.000 de companii de transport rutier de mărfuri, cu o cifră totală de afaceri anuală de 46 de miliarde de euro și cu un maxim istoric de 46,3 miliarde de euro în 2019. Iar numărul angajaților din aceste firme era, tot conform Eurostat, de aproximativ 430.000, adică o medie de 11,6 persoane/companie.
Diferențele provin, așa cum explică CNR, din domeniul mai larg de aplicare al sondajului BAG comparativ cu cel utilizat de Eurostat. Iar pentru coerență cu alte studii realizate de organisme internaționale CNR a păstrat datele Eurostat, din care mai rezultă că aceste firme au avut în 2020 costuri totale cu achiziția de bunuri și servicii de 25,94 de miliarde de euro și costuri cu personalul de 12,11 miliarde de euro, din care 9,82 de miliarde de euro pentru salarii și venituri asimilate salariilor și 2,28 de miliarde de euro contribuții sociale, rezultând, la o cifră de afaceri de 45,84 de miliarde de euro, un excedent brut din exploatare de 7,49 miliarde de euro.
Diferențe între BAG și Eurostat apar și în ceea ce privește numărul de vehicule germane care fac transport rutier de mărfuri, și care potrivit Eurostat era în 2020 de aproape 218.500 de camioane și 370.500 de semiremorci, cu o medie destul de mică pe companie, de 6-7 vehicule articulate de 40 t. Flota a crescut constant din 2015 (194.386 de unități) până în 2019 (219.149), iar în 2020 a înregistrat o ușoară scădere. Categoria care a scăzut cel mai mult este cea a vehiculelor noi, mai tinere de doi ani, care a ajuns de la 72.657 de camioane în 2019 la 61.439 în 2020. Cele de 2-5 ani au crescut de la 80.564 la 85.575, cele de 5-10 ani de la 46.569 la 52.186, iar cele de 10-20 și de peste 20 de ani au fost în număr aproximativ constant în cei doi ani: 16.463, respectiv 2.806 în 2020.
Cazul se referă la taxele de drum plătite în Germania între 2017 și 2021. Curtea administrativă superioară din Münster a confirmat că există 3,9% de rambursat și cazurile ar fi putut fi încheiate în februarie, dar mulți au preferat să aștepte 6 luni pentru a obține o rambursare de 5,8% din taxă, deoarece expertul judiciar trebuie să arate cât li se cuvine transportatorilor.
Expertul va arăta că transportatorii au dreptul la o sumă mai mare și, prin urmare, merită să aștepte 6 luni pentru verdict. Firma de avocatură Hausfeld, care îi reprezintă pe transportatori, avertizează că transportatorii vor trebui să aștepte pentru rambursare, deoarece BAG are o capacitate limitată. În întreaga Europa, 30.000 de companii solicită rambursarea banilor în plus plătiţi pentru taxele de drum. Doar din Polonia sunt câteva mii de companii.
Curtea Administrativă Superioară din Renania-Westfalia a decis că toate taxele de drum plătite în plus (în total 8,59%) pot fi majorate cu o dobândă de 5%. În cazurile de taxe de drum plătite până în 2017, transportatorii primesc deja plăți, iar unii au primit câte un sfert de milion de euro.
Reamintim că Republica Federală Germania a inclus costurile poliției rutiere în calculul taxei de drum, deși acest lucru nu este permis de legislația europeană. În această situație, o companie de transport poloneză a depus la Tribunalul Administrativ din Köln cereri de rambursare a taxelor de drum percepute în mod necuvenit de Republica Federală Germania, între 1 ianuarie 2010 și 18 iulie 2011, în valoare totală de 12.420,53 euro. Cazul trenează din 2013, când un grup de companii de transport a încredințat firmei de avocatură din Cracovia și avocatului Martin Pfnur reprezentarea în cazul rambursării sumelor de bani plătite. Şi la sfârșitul lui octombrie 2020 Curtea de Justiție a Uniunii Europene a pronunțat verdictul privind colectarea incorectă a taxelor de drum în Germania.
02.10.2020
Ultimul număr: Octombrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit