Tarifele de transport rutier de mărfuri din Franța au încetat să scadă în februarie, așa cum rezultă dintr-un barometru Upply (France: stagnation of road transport prices in February (upply.com)), dar sectorul de transport rămâne în criză, deoarece deteriorarea situației economice începe să se facă simțită tot mai mult.
Potrivit indicelui Upply Freight, stagnarea din februarie, care vine după patru luni de scăderi succesive, trebuie privită cu prudență, deoarece vor fi necesare mai multe date pentru a se vedea dacă se confirmă sfârșitul recesiunii.
Prețul motorinei a înregistrat o ușoară scădere în ianuarie (-0,5%) și, având în vedere întârzierea de aproximativ o lună indusă de sistemul obligatoriu de transmitere a modificărilor prețurilor motorinei în tarifele de transport, ar fi fost logic ca acestea din urmă să scadă, iar faptul că nu s-a întâmplat așa pare destul de haotic în interpretarea Upply.
Potrivit datelor publicate de INSEE, climatul de afaceri din Franța a pierdut în februarie un punct față de ianuarie și cinci puncte față de februarie 2023, fiind de 98, sub media pe termen lung. Deci antreprenorii francezi sunt de acord cu Ministerul Economiei, care și-a redus prognoza de creștere pentru 2024 la 1%.
Deși toate sectoarele chestionate de INSEE evoluează în jurul mediei lor istorice de 100, imaginea este mai contrastantă decât pare. Renașterea relativă a optimismului în sectorul industrial este în opoziție cu starea de spirit sumbră a antreprenorilor din alte domenii. În comerțul cu amănuntul, de exemplu, indicatorul a scăzut cu cinci puncte în februarie, mai ales din cauza opiniilor defavorabile privind perspectivele generale de afaceri și vânzărilor anterioare, așa cum arată INSEE.
În plus, în sondajul său lunar de afaceri din februarie 2024, Banque de France indică o creștere a indicatorului lunar de incertitudine, construit dintr-o analiză a comentariilor companiilor chestionate. Acest indicator este în creștere în special în industrie și construcții. Potrivit Banque de France, lipsa de predictibilitate este agravată de situația din Marea Roșie, care sporește dificultățile de aprovizionare pentru produsele ce tranzitează Canalul Suez (de exemplu, echipamentele electrice). În plus, companiile din transporturi au subliniat blocajele legate de mișcarea de protest a fermierilor, care era încă foarte activă atunci când au fost chestionate.
02.10.2020
Ultimul număr: Septembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit