Marea Britanie a ieșit din UE de ceva timp, decizia a fost urmată de numeroase reglementări noi, iar ele continuă să apară, după cum informează asociația olandeză de transport și logistică TLN, care încă primește știri cu privire la noi modificări importante pentru această industrie, cum ar fi Protocolul Irlandei de Nord sau schema BAR.
Recent s-a ajuns la un acord cu Uniunea Europeană privind schimbările majore aduse Irlandei de Nord, ceea ce menține această țară în cadrul pieței unice a Regatului Unit pentru bunurile din UE. Prin urmare, frontiera terestră irlandeză este deschisă, dar produsele care sosesc în Irlanda de Nord din restul Regatului Unit fac obiectul unor controale. Noul acord vizează reducerea semnificativă a numărului de controale.
Pentru a le oferi întreprinderilor și persoanelor fizice timp să se pregătească, punerea în aplicare a noului acord se va face treptat. Unele dintre noile scheme pentru produse agroalimentare, animale de companie și plante vor fi introduse în cursul acestui an, iar restul, în 2024. Între timp, vor continua să se aplice actualele măsuri temporare de suspendare.
Asociația olandeză de transport și logistică TLN informează că, deoarece Brexit nu a afectat doar capacitatea firmelor de transport de a se adapta la noile condiții de lucru și flexibilitatea lor, ci și situația lor financiară, Comisia Europeană a acceptat, în urma unor negocieri la care au participat inclusiv TLN și reprezentanți ai mediului de afaceri, un acord financiar mai avantajos, ce presupune condiții favorabile pentru industria de transport, grupate în Rezerva de Adaptare la Brexit (BAR).
Concret, schema BAR, pentru care s-a alocat un buget total de jumătate de miliard de euro, le oferă compensații financiare operatorilor care au avut costuri suplimentare de transport spre sau dinspre Marea Britanie. Programul de ajutor a fost îmbunătățit continuu față de propunerea inițială prin dialoguri cu ministerele Economiei și Climei.
Criteriile inițiale nu acopereau toate costurile pe care transportatorii trebuiau să le suporte pentru a face import și export conform cu normele Brexit către și dinspre Regatul Unit. De aceea, TLN, alături de un grup de antreprenori, a făcut analize ale costurilor pe care le-au suportat aceștia și au furnizat datele ministerelor, astfel încât ele să înțeleagă, de exemplu, că operatorii care nu își fac propriile declarații vamale trebuie să suporte în continuare costuri substanțiale. Or, aceste costuri sunt acum incluse în schema de ajutor, alături de multe alte componente de cost legate de Brexit.
Din nefericire, mai arată TLN, din cauza timpilor de așteptare și a cifrelor de afaceri mai mici realizate, nu toate costurile suplimentare pot fi legate direct de Brexit, iar Comisia Europeană este foarte strictă în evaluarea sprijinului pe care îl acordă. Dar costurile în plus legate de comunicarea în noile condiții aduse de Brexit și investițiile în formarea personalului au fost incluse în BAR.
De exemplu, imediat după ieșirea Marii Britanii din UE, transportatorii au fost obligați să folosească echipamente suplimentare, din cauza blocajelor de 2-3 zile din porturi, care au dus la perturbări ale lanțului de aprovizionare care duceau la indisponibilitatea containerelor. Dar bunurile trebuiau transportate cumva, deci transportatorii închiriau pentru o vreme alte containere. Iar unele dintre aceste costuri au fost incluse în schema de ajutor.
Firmele pot aplica pentru BAR de la 1 mai, iar rambursarea se face și în cazul costurilor avute până acum, și în cazul celor ce vor veni. Pentru costurile de până acum a apărut și o surpriză: inițial Comisia Europeană voia să ramburseze costurile suplimentare apărute începând cu 1 iulie 2020, dar olandezii au considerat că este nedrept ca statele care s-au pregătit pentru Brexit înainte de această dată să nu fie recompensate, astfel că s-a decis ca data inițială să fie 1 ianuarie 2018.
Costurile viitoare sunt eligibile pentru rambursare până pe 1 iunie 2023, dar trebuie să se demonstreze că ele au 100% legătură cu Brexit. Totuși, din punct de vedere administrativ, este o schemă simplă, care nu necesită un efort mare din partea firmelor pentru întocmirea documentelor, ci este suficient să se prezinte facturi sau rezervări, care sunt extrem de ușor de extras din sistemele informatice. Doar că aceste costuri trebuie să fie în legătură directă cu Brexit. Compensațiile se vor oferi în ordinea în care se vor depune cererile.
În mai se va ști clar ce trebuie să facă firmele pentru a fi eligibile pentru fondurile BAR.
02.10.2020
Ultimul număr: Septembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit