Luni, 14 martie, prețul petrolului a scăzut ușor față de zilele precedente, situându-se în jurul valorii de 103 dolari pe baril, în timp ce prețul gazelor naturale a scăzut și mai mult, prețul „futures” pe piața din Amsterdam scăzând cu 17,2%, până la 114,5 euro pe MWh, față de 131 euro pe 12 martie. Și totuși, în aceeași zi, prețul motorinei la pompă a continuă să crească. În Italia prețul mediu a ajuns la 2,3 euro pe litru (benzinării cu operator la vânzare) și 2,2 euro/l la stațiile de alimentare cu autoservire. Cu aceste valori, prețul la pompă al motorinei l-a depășit pe cel al benzinei, în ciuda accizelor mai mari la aceasta din urmă. Confcommercio estimează că majorările din ultimele săptămâni au adus costuri suplimentare de 21 de miliarde de euro pentru industria transporturilor rutiere de mărfuri.
În ceea ce privește prețul motorinei, mulți se întreabă de ce este mai mare decât în perioadele anterioare, când prețul barilului de țiței și cel al benzinei erau aproximativ la fel. O explicație este specula comercianților care profită de războiul din Ucraina pentru a crește prețurile produselor deja cumpărate la valori mai mici. Factorul speculativ a fost recunoscut și de ministrul pentru Tranziție Ecologică, Roberto Cingolani, care a declarat faptul că “creșterea prețului benzinei și motorinei este o escrocherie colosală”. Cu toate acestea, ministrul nu a spus ce intenționează să facă guvernul pentru a-i lovi pe speculatori.
Al doilea factor este deficitul de motorină, care nu este neapărat legat de deficitul de petrol, ci depinde de cerere, de capacitatea de rafinare și de stocuri. Punctul critic se referă la acestea din urmă, care sunt destul de scăzute la nivel global. În Europa, acestea sunt cu 8% sub media de 5 ani de dinaintea pandemiei, potrivit Euroilstock, organismul care analizează datele de inventariere în numele Uniunii Europene. Acesta este cel mai scăzut nivel din 2008 încoace.
Trebuie luat în considerare faptul că motorina este folosită în mai multe activități: transporturi, agricultură, pescuit și industrie, în timp ce benzina este folosită doar de unele mașini. Revenirea din faza de urgență a pandemiei Covid-19 a provocat o creștere puternică a cererii de motorină, în timp ce rafinăriile și-au redus activitatea din cauza cererii scăzute cauzate de pandemie. Astfel, au fost atrase stocurile.
Invazia rusă în Ucraina a înrăutățit situația, deoarece sancțiunile afectează, de asemenea, combustibilul din Rusia și împiedică refacerea stocurilor. Rusia a furnizat 58% din motorina consumată în Europa în 2021, potrivit unei evaluări realizate de Vortexa. De exemplu, în perioada februarie-martie, BP și Shell au suspendat vânzările spot de motorină în Germania, de teama unei penurii de aprovizionare. Această situație creează un cerc vicios, deoarece cei care pot acumula motorină pentru stocare reduc și mai mult cantitățile de pe piață.
În diferite țări europene există o penurie reală sau potențială de motorină, iar în Italia, de la începutul lunii ianuarie, furnizorii de motorină pentru transportul rutier și-au raționalizat livrările. Rafinăriile încă mai au marje pentru a crește producția, dar riscul este că, dacă o fac, vor crește cererea de țiței, mutând astfel deficitul (și crescând prețul) pe acest front. Analiștii cred că acest lucru se va întâmpla între sfârșitul anului 2022 și începutul anului 2023. Pe scurt, se pare că această criză nu se va încheia prea curând.
02.10.2020
Ultimul număr: Septembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit