În perioada 18-20 octombrie se va desfășura la Bordeaux congresul Electric Road, iar publicația franceză Autoactu.com face, ca avanpremieră, o trecere în revistă a modurilor foarte diferite în care poate fi operat un camion electric, subliniind faptul că, pentru a parcurge 700 km cu energie electrică, un ansamblu de 40 t trebuie să includă 4-5 baterii sau să aibă cu 2-3 t mai puțină sarcină utilă. (Legiuitorii francezi le acordă totuși un bonus de 2 t la greutatea totală maxim autorizată cumpărătorilor de camioane electrice.) Ceea ce înseamnă că, într-un moment în care prețurile de transport încep să crească, trecerea spre vehicule electrice și implicit scăderea sarcinii utile va accelera această creștere.
Publicația se întreabă dacă este realistă o astfel de masă de baterii atunci când încercăm să economisim resursele naturale neregenerabile, dintre care unele (metalele indispensabile pentru fabricarea bateriilor) sunt rare. O altă obiecție este aceea că, pentru încărcarea bateriilor de la 10% la 80%, este nevoie de 40 de minte, în cel mai bun caz, ceea ce corespunde cu pauza reglementară de condus, dar pentru asta șoferul trebuie să aibă la îndemână, chiar la momentul când trebuie să ia pauza, un punct de încărcare de peste 1.500 kW.
Cele 4-5 t de baterii pot fi reduse la 1,3-1,7 t dacă infrastructura permite conectarea vehiculelor la o sursă de alimentare în timp ce merg, așa cum se întâmplă cu unele trenuri. Adică ar fi nevoie de o autostradă electrică echipată cu sistem de transfer al energiei în mers (încărcare prin inducție), care oferă în același timp și energia necesară populației, și pe cea care să alimenteze bateriile camioanelor. Și astfel acestea vor avea bateria încărcată la maximum la ieșirea de pe autostradă după ce au mers pe ea două ore.
Pentru a se adapta la trecerea la camioane electrice, infrastructura trebuie să includă, în locurile potrivite, adică la mai puțin de 125 km de zonele cele mai traversate de camioane, șosele electrice. O sursă de alimentare de 400 kWh ar permite unui ansamblu de 40 t să parcurgă circa 250 km cu autonomie totală, fără să alimenteze la punct fix și fără să mai piardă astfel timp.
Iar concentrarea de activități logistice și de distribuție în jurul marilor axe rutiere permite determinarea celor mai bune locuri pentru dezvoltarea de șosele electrice, ținând cont de faptul că un astfel de camion parcurge în medie 200-300 km când face distribuție regională. Un studiu realizat în 2020 pe A13 arată că se pot folosi baterii mai ușoare dacă se merge pe această variantă a șoselelor electrice.
Începând cu ultimul trimestru al anului, platforma RIO de la Traton va găzdui un nou serviciu pentru vehiculele MAN Lion’s City E: MAN eManager. Acest centru digital de comandă face posibilă încărcarea autobuzelor electrice înainte de călătorii și le oferă operatorilor de flote un instrument pentru administrarea autobuzelor electrice din confortul unui birou. „Datorită interfeței dintre RIO Box, instalată în autobuz, și platforma RIO, MAN eManager face posibilă gestionarea încărcării bateriei și a climatizării vehiculului, folosind chiar şi pre-setări“, explică Felix Krüger, vicepreședinte Aftersales & MAN DigitalServices.
În centrul noului instrument stă gestionarea alimentării sistemului modular de baterii (6 sau 8 module), care are o capacitate totală de 480 kWh (autobuz) sau 640 kWh (autobuz articulat). Prin simpla apăsare a unui buton, este posibilă încărcarea imediată a bateriei sau pre-programarea încărcării în MAN eManager, pentru a se asigura că un autobuz este gata să plece după un anumit orar zilnic. Managerul flotei primește, de asemenea, notificări dacă apar probleme de încărcare, permițându-i o intervenție rapidă.
MAN eManager poate fi utilizat şi pentru a regla aerul condiționat al autobuzului înainte de a pleca în cursă, astfel încât energia să fie utilizată cât mai eficient posibil, iar vehiculul să părăsească baza cu o temperatură ambientală deja perfectă pentru pasagerii care urcă la bord.
Toate aceste funcții sunt disponibile în versiunea de bază a MAN eManager, iar instrumentul digital urmează să fie îmbunătățit și cu alte servicii opționale suplimentare, disponibile spre achiziționare în cursul anului următor.
O flotă demonstrativă de 15 vehicule MAN Lion’s City E surprinde în prezent clienții și experții din întreaga Europă, iar în curând primele modele produse în serie își vor face drum spre orașe din întreaga lume. Noul autobuz urban complet electric de la MAN este echipat cu tehnologie sofisticată de acționare, bateriile oferind o autonomie de până la 270 de kilometri, fără emisii sau zgomot. Şi autobuzul articulat electric MAN Lion’s City 18 E este pregătit pentru lansare.
02.10.2020
Ultimul număr: Ianuarie-Februarie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit