Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Mobilizările fermierilor francezi începute la sfârșitul săptămânii trecute s-au intensificat într-un mod îngrijorător pe măsură ce au trecut zilele, atingând apogeul vinerea trecută. Aceștia au blocat drumurile principale în semn de protest față de noile politici de mediu, fiscale și sociale atât ale guvernului francez, cât și ale Uniunii Europene, alăturându-se mobilizărilor lansate săptămâna trecută de fermierii din Germania și din alte țări ale Uniunii Europene.

Transportatorii rutieri francezi se plâng de scăderea comenzilor și de înrăutățirea marjelor de profit ale companiilor, în special ca urmare a creșterii costurilor. Cercetările efectuate de asociația franceză a transportatorilor rutieri de mărfuri FNTR arată că 55% dintre liderii de afaceri își exprimă nemulțumirea față de situația actuală a companiei lor. Aceștia consideră că deteriorarea activității din industrie se va intensifica în primul trimestru din 2024.

Sindicatele agricole au anunțat că protestele și blocarea drumurilor vor fi reîncepute începând de luni, 29 ianuarie. Ministrul de Interne și Teritoriilor de peste mări, Gerald Darmanin, a anunțat mobilizarea a 15.000 de jandarmi și polițiști, dotați cu vehicule blindate și elicoptere, pentru a proteja Parisul. 

Încă o dată, principalele victime ale acestor conflicte au fost zecile de mii de transportatori români, spanioli și din alte țări europene care au suferit blocaje continue pe principalele rute internaționale care traversează Franța, fiind folosiți ca „ostatici” de către agricultori pentru a spori presiunea asupra guvernului.

În cazul flotei de transport spaniole, 40% este dedicată transportului internațional, mai exact 26.000 de companii și peste 130.000 de camioane, dintre care peste 90% trebuie să tranziteze teritoriul francez pentru a ajunge la oricare dintre destinațiile europene. De fapt, peste 11.000 de camioane trec zilnic frontiera spaniolă La Junquera și aproximativ 10.000 trec frontiera la Irun în drum spre Europa, ceea ce dă o idee despre impactul negativ al blocajelor efectuate de fermierii francezi, care, doar în ceea ce privește daunele cauzate transportatorilor, ar putea ajunge la 10 milioane de euro pe zi.

Doar vineri, 26 ianuarie, se estimează că au existat până la 189 de blocaje pe rețeaua rutieră franceză, implicând un total de 17.500 de fermieri și 8.500 de tractoare, care fie au blocat complet drumurile, fie au desfășurat „operațiuni melc” cu marșuri lente ale detractorilor, afectând grav traficul rutier și provocând întârzieri care, în unele cazuri, au depășit 24 de ore. Toate acestea l-au determinat pe ministrul francez de interne să accepte să ridice restricțiile asupra traficului de camioane în acest weekend pentru a facilita întoarcerea transportatorilor la casele lor sau la sediile companiilor. Accesul la o multitudine de depozite industriale și logistice, rafinării, aeroporturi, gări și chiar centrale nucleare a fost, de asemenea, afectat, fără ca jandarmeria să acționeze aproape deloc pentru a împiedica aceste blocaje.

Situația este periculoasă pentru transportatori.  Blocajele franceze provoacă nu numai întârzieri de livrare, ci și daune mărfurilor transportate. Fermierii care protestează verifică conținutul camioanelor și distrug bunurile transportate, în principal produse alimentare. Însă, camioanele străine nu au fost singurele vizate, în Montélimar Sud, pe N7, de fermierii care căutau produse horticole spaniole și marocane pentru a le împrăștia pe jos și a oferi o parte din ele unor organizații caritabile. Potrivit unor înregistrări video care circulă, o unitate franceză aparținând Socafna a fost atacată, tăiată și deposedată de o parte din încărcătură. Inclusiv un camion românesc cu număr de înmatriculare de Vâlcea a avut aceeași soartă ca restul camioanelor europene.

Aceste scene spectaculoase au atras o mare acoperire televizată. Cu cât guvernul întârzie mai mult să reacționeze, cu atât este mai probabil ca acțiunea să scape de sub control. Deoarece toate acestea durează de ceva timp, unii șoferi fac ore suplimentare și suferă de oboseală, ceea ce compromite siguranța lor și a celorlalți participanți la trafic.