Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

La granița dintre Polonia și Ucraina, camioanele poloneze continuă să împiedice trecerea celor ucrainene, deoarece libera circulație a acestora din urmă, decretată de UE de mai bine de un an, le permite să îi concureze neloial, așa cum scrie publicația franceză Les Routiers. Potrivit protestatarilor, măsurile menite să sprijine economia ucraineană în timpul războiului afectează întreprinderile poloneze de transport, care au o contribuție de circa 7% din PIB-ul acestei țări.

Blocajul a început pe 6 noiembrie în cele trei puncte principale de trecere a frontierei și de atunci a fost permis doar traficul de pasageri și transportul ajutoarelor umanitare sau militare. Polonezii intenționează să continue protestul până pe 6 ianuarie dacă cererile nu le sunt soluționate.

Reamintim că după invazia Ucrainei de către Rusia, UE și Ucraina au ajuns la un acord în iunie 2022 care le permite camioanelor ucrainene să intre în Comunitate, iar acesta urmează să expire în iunie 2024. Până acum camioanele ucrainene au trecut granița poloneză de aproximativ 900.000 de ori, comparativ cu 180.000 de ori pe an înainte de război.

Companiile poloneze de transport rutier solicită restricții privind numărul de camioane înmatriculate în Ucraina care intră în Polonia și interzicerea firmelor de transport al căror capital nu provine din UE. Protestatarii se mai plâng de faptul că transportatorii ucraineni fac cabotaj în UE, chiar dacă acordul nu le permite asta, și că nu respectă nici alte reguli de transport din Comunitate.

Polonezii mai acuză faptul că transportatori din Rusia și Belarus și-au deschis firme în Polonia și lucrează cu prețuri mici, luând astfel mărfuri pe care în trecut le transportau ei. Nici oficialii de la Bruxelles însă, nici cei de la Varșovia nu par îngrijorați de plângerile operatorilor polonezi, iar Ministerul polonez al Infrastructurii a invocat că normele UE nu îi permit să intervină.