Înmatriculările de vehicule comerciale de peste 3,5 t din Uniunea Europeană au crescut cu 3,5% în 2022 față de anul precedent, dovedind că redresarea continuă, după minimul din 2020, dar că piața rămâne mult sub cele 330.000 de înmatriculări din 2018 și 2019.
Cele mai mari două piețe, Germania și Franța, au avut dificultăți și nu au cunoscut în 2022 o continuare a redresării observate în 2021, după scăderea dramatică din 2020 cauzată de pandemia de Covid-19. Comparativ cu 2018, numărul înmatriculărilor de vehicule de peste 3,5 t din Franța și Germania este chiar în scădere cu aproape 20%.
Polonia, pe de altă parte, își confirmă ascensiunea puternică, având în 2022 o creștere de aproape 17% chiar față de 2018.
Pe primul loc în 2022 în Top 5 european al creșterilor față de 2021 este Spania (+12,7%), dar asta nu înseamnă că înmatriculările au revenit aici la nivelul de dinainte de pandemie. Și la fel și piața italiană: a crescut față de 2021, dar nu a ajuns la cifrele de dinainte de criză.
În ceea ce privește vehiculele de peste 16 t, redresarea din 2022 comparativ cu 2021 este mai evidentă, piața din UE înregistrând o creștere totală de 6,5%.
Dintre primele cinci țări ca număr de înmatriculări, doar Germania a înregistrat un declin moderat (-0,9%), ceea ce nu pune sub semnul întrebării poziția sa clară de lider. Cu toate acestea, la fel ca în cazul înmatriculărilor de vehicule de peste 3,5 t, piața germană a scăzut semnificativ față de 2018 (-17,5%), la fel ca Franța (-18,2%). Pe de altă parte, Polonia, Italia și Spania înregistrează o creștere.
Cifrele ACEA ilustrează, așa cum comentează și specialiștii Upply într-un studiu recent, dinamismul transportului rutier în țările din Europa Centrală și de Est (CEE), dintre care câteva, în special Lituania, au făcut din acest sector un obiectiv strategic pentru dezvoltarea economică.
În Franța în 2022 înmatriculările de autotractoare au crescut cu 11,8%, până la 25.418 unități, dar înmatriculările de șasiuri au scăzut cu 11,4%. Per ansamblu, piața a fost aproape la nivelul din 2021 (-0,3%) și încă în scădere semnificativă în comparație cu cei doi ani de dinainte de pandemie.
Observatorul BNP Paribas al Vehiculelor Industriale (OVI), în studiul său anual de piață, nu este optimist în previziunile pentru 2023, ci anticipează o scădere aproape generală a pieței vehiculelor noi. Iar pentru cele rulate ipoteza cea mai pesimistă prezice o diminuare cu 7,1% a vânzărilor.
În ceea ce privește prețurile autovehiculelor comerciale, ele rămân cu o tendință ascendentă, fiind în medie cu 14,4% mai mari pentru tractoare și cu 16,4% mai mari pentru șasiuri, iar din cauza inflației se anticipează că vor continua să crească, mai ales pentru mașini noi, cu 11,5% în cazul autotractoarelor, cu 12,1% în cazul șasiurilor și cu 11,8% în cazul utilitarelor ușoare. În timp ce pe piața second-hand scumpirea ar urma să fie de 3,8% pentru vehiculele grele și de 5,3% pentru cele ușoare. Ceea ce sigur că va crește în 2023 și costurile de exploatare ale firmelor de transport rutier de marfă.
Termenul de livrare al vehiculelor comerciale este însă mai bun: aproximativ 308 zile la sfârșitul lui 2022, comparativ cu un vârf de 359 de zile în iunie 2022.
02.10.2020
Ultimul număr: Octombrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit