Asa cum ati putut citi in numarul special din ianuarie al revistei Tranzit, Case a relansat la sfarsitul anului trecut gama Construction King, din care fac parte cele patru buldoexcavatoare ale seriei T. Am avut atunci ocazia de a sta de vorba atat cu Henrik Starup, CNH Vice President Construction Equipment Europe, cat si cu Ionut Roscoiu, CNH Business Manager Construction Equipment East Europe, despre situatia pietei de constructii din Europa in general si din Romania in special, dar mai ales despre modul in care Case si noile sale modele vor profita de revenirea acestui sector – din pacate numai in anumite state, printre care deocamdata nu se numara si tara noastra.
Dupa un 2007 foarte bun, Case Construction a inceput sa se confrunte cu probleme in 2008, iar situatia s-a prelungit in 2009 si in prima jumatate a lui 2010. Dar in al doilea semestru al anului trecut piata utilajelor de constructii din Europa a crescut cu circa 25% fata de perioada similara din 2009, ceea ce a dus la o crestere pentru intregul an, comparativ cu cel anterior, de 10-15%, pana la 105-110.000 de unitati, asa cum declara Henrik Starup, CNH Vice President Construction Equipment Europe.
Cea mai mare evolutie s-a inregistrat in Germania, Franta, Marea Britanie si Polonia. In schimb pietele din Spania si Italia se confrunta in continuare cu probleme si reprezentantul Case nu se asteapta ca in urmatorii 2-3 ani sa vanda acolo foarte multe echipamente de constructii. Iar in Romania situatia se prezinta cam la fel, cu mentiunea ca vanzarile au inceput totusi sa creasca. „2010 a fost un an foarte dificil pentru piata de utilaje de constructii, dar lucrurile s-au mai asezat fata de 2009, pentru ca 2012 este an electoral, in 2011 sigur se va investi in infrastructura. In plus, sunt atrase tot mai multe fonduri europene, iar acest tip de achizitie reprezinta jumatate din vanzarile noastre, cealalta jumatate realizandu-se in urma licitatiilor“, declara Ionut Roscoiu.
In ciuda cresterii de la nivel european, care se asteapta sa continue in 2011, „piata nu va mai ajunge niciodata la nivelul din 2007, cand a totalizat circa 150.000 de unitati in Europa, mai ales ca echipamentele vandute in 2007 sunt inca in stare buna si nu necesita inlocuire“, explica reprezentantul Case.
Utilajele din SUA, cele mai avantajoase in 2011
Case are centre de productie in SUA (la Burlington – pentru buldoexcavatoare, incarcatoare, stivuitoare pentru teren dificil – Fargo – incarcatoare pe roti – Racine – componente – si Wichita – incarcatoare cu tractiune integrala), Italia (Imola – buldoexcavatoare – Lecce – buldozere pe senile, telehandlere si incarcatoare pe roti – Modena – componente – si Piacenza – dumpere articulate), Brazilia (Belo Horizonte – gredere) si Germania (Berlin – gredere si inginerie). Numai in Europa exista 11 linii de fabricatie, cu circa 75 de modele diferite.
Compania mai produce utilaje de constructii in joint-venture, in Chiba (Japonia – excavatoare), Nove Mestos (Cehia – echipamente de compactare), Lexington (SUA – masini de constructii) si Rocky Moubt (SUA – motoare).
Pentru 2011, conducerea Case estimeaza o productie totala de peste 50.000 de unitati in aceste centre.
In prezent sunt foarte convenabile modelele produse in SUA, deoarece dolarul s-a depreciat fata de euro si yen, dar si pentru ca firma are o linie de productie complet noua, retehnologizata, care permite reducerea costurilor. Pentru aceste utilaje vor scadea preturile, asa cum promite Ionut Roscoiu, iar incarcatoarele pe pneuri, de exemplu, care se fabrica si in SUA si in Italia, vor fi aduse in 2011 mai ales de peste ocean, singurul inconvenient fiind termenul mai mare de livrare.
In schimb echipamentele fabricate in Japonia sunt in prezent foarte scumpe, deoarece yenul s-a apreciat mult fata de euro si dolar.
Vanzari de cel putin 2.000 de unitati din seria T
Din necesitatea de a elimina stocurile, si Case a scazut preturile in 2010, dar intre timp stocurile aproape s-au epuizat, iar echipamentele care se produc de acum vor fi cu 5-6% mai scumpe. Mai ales ca, din cauza cererii mari din India si China, si materia prima si componentele s-au scumpit.
In ceea ce priveste noul model de buldoexcavator, acesta va fi cu 5% mai scump decat generatia anterioara si va fi vandut in 2011, asa cum estimeaza conducerea Case, in circa 2.000 de unitati in Europa, urmand ca in viitorul apropiat sa se ajunga la 4.000 pe an. Ele sunt disponibile la dealeri din ianuarie, iar solicitari exista deja inca de la finalul anului trecut. Piete importante se arata a fi Polonia, dar si Franta si Marea Britanie, in timp ce Spania, unde in general se vindeau numeroase buldoexcavatoare, este inca intr-o situatie in care nu se poate conta pe ea.
Ionut Roscoiu declara ca, din cele circa 100 de utilaje Case noi care se estimeaza ca vor fi vandute in 2011 in Romania, aproximativ 50 vor fi buldoexcavatoare din seria T. Municipalitatile sunt clienti fideli ai acestor modele, datorita multifunctionalitatii lor, dar ele nu achizitioneaza mai mult de 1-2 unitati odata.
Garantia acordata pentru noul echipament este cea standard, de 24 de luni fara limita de ore de functionare, cu posibilitate de prelungire contra cost. In Romania insa, cumparatorii nu prea sunt interesati de aceasta optiune, cei mai multi fiind primarii, care abia isi permit pretul de achizitie. Pe de alta parte, firmele mari, care cumpara utilaje specializate, deci scumpe, si vor sa scada cheltuielile de exploatare, solicita garantie extinsa.
Istoric Case
1842 – Jerome Increase Case fondeaza, in Racine (Wisconsin), o companie producatoare de masini de treierat;
1869 – Case construieste primul motor portabil pe abur;
1912 – Case realizeaza o linie completa de productie pentru echipamente de constructii de drumuri, inclusiv gredere si compactoare;
1957 – Case cumpara American Tractor Corporation, o firma mica, privata, care a dezvoltat un excavator hidraulic care sa fie atasat la utilajele sale pe senile. In acelasi timp, Case dezvolta prototipul industrial al unui tractor pe roti la care sa se poata atasa un excavator in spate si un incarcator in fata. Pana in 1957, Case a reunit cele doua tehnologii si a oferit modelul 320, primul tractor care integra incarcator si excavator. Tot atunci a pus bazele unei companii care oferea solutii de finantare;
1969 – Case cumpara dreptul de a produce incarcatoare multifunctionale cu tractiune integrala la centrul din Burlington (Iowa); acestea se muta in anii ‘80 la Wichita (Kansas);
1997 – Case incepe productia burghielor orizontale, categorie din care fac parte si modele autopropulsate; tot acum, compania lanseaza incarcatorul cu tractiune integrala XT, cu capacitate mare de ridicare si atasamente hidraulice;
1999 – Case fuzioneaza cu New Holland si devine parte a CNH Global, alaturi de alti producatori importanti de masini agricole si de constructii;
1999 – Case introduce o gama larga de produse noi, inclusiv incarcatoarele pe roti din seria C, burghiele orizontale din seria 60, stivuitoarele pentru teren dificil din seria G, excavatorul 9007B si telehandlerul 688G;
2000 – Case lanseaza noua serie H de buldozere pe senile, cu transmisie noua si componente capabile sa reziste la conditii mai dure de exploatare. Compania produce al 100.000-lea incarcator cu tractiune integrala si tot acum este lansata seria M de incarcatoare/excavatoare, cu cuplare hidraulica a cupei de excavare, cabina cu vizibilitate sporita si putere mai mare de ridicare a incarcatorului;
2001 – Case lanseaza primul dintre excavatoarele CX, cu productivitate mai mare si numeroase dispozitive inteligente de bord;
2005 – Case lanseaza noua serie 400 de incarcatoare cu tractiune integrala si ajunge la al 500.000-lea buldoexcavator;
2006 – Case lanseaza incarcatorul compact pe senile, pentru clientii care solicita aceeasi performanta ca la incarcatoarele cu tractiune integrala, dar cu mai putina presiune asupra solului;
2007 – Case lanseaza incarcatorul pe roti 1221E.
02.10.2020
Ultimul număr: Septembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit