Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Conform Eurostat, Uniunea Europeană importă 27% din carburanți din Rusia, astfel că pe 3 martie, la o săptămână de la invadarea Ucrainei, prețul combustibililor din Europa a atins cel mai mare nivel din 2013 încoace.
Conform Buletinului Petrolier al Comisiei Europene de pe 3 martie, prețul motorinei a ajuns la un maxim de 2,03 euro/l în Norvegia, iar al benzinei la un maxim de 1,94 de euro/l în Finlanda. Iar prețul barilului de petrol tranzacționat la Amsterdam a fost de 118 dolari.

Prețul petrolului ar putea continua să crească după ce cartelul OPEC a decis pe 2 martie să mențină o rată moderată de extracție, în ciuda crizei generate de invazia Rusiei în Ucraina.

Iar Bloomberg crede că este posibil ca Europa să primească în continuare din Rusia combustibilul de care are nevoie.

Le mulțumim cititorilor noștri pentru fotografiile alăturate, care arată la ce preț au alimentat în ultimele zile din diverse state europene.

Federația transportatorilor spanioli FETRANSA atrage din nou atenția asupra faptului că benzina a ajuns la început de februarie la un preț record, de 1,538 de euro/l, că motorina, cu 1,422 de euro/l, rămâne foarte aproape de prețul său maxim din toate timpurile, atins în 2012, și că CNG este cu 130% mai scump decât în perioada similară a anului trecut. După un final de 2021 în care combustibilii nu s-au mai scumpit, 2022 a adus noi creșteri de preț, de până la 5,6% până în prezent, așa cum arată Buletinul Petrolier al Uniunii Europene.

Printre cauzele acestor scumpiri se numără scăderea ofertei țărilor producătoare și creșterea prețului barilului de petrol Brent până la 90 de dolari, un nivel nemaiatins din 2014 – acesta fiind întotdeauna extrem de sensibil la incertitudine geopolitică, adică exact ceea ce trăim acum pe fondul conflictului dintre Ucraina și Rusia.

Buletinul UE arată că prețurile benzinei și motorinei sunt în Spania sub media europeană, care este de 1,680 de euro/l sau chiar mai mare, de 1,745 de euro/l dacă ne limităm la zona euro, iar motorina costă în medie 1,567 de euro/l în UE și 1,606 euro/l în zona euro.

Dar, dacă în cazul benzinei și motorinei creșterea pare disproporționată, în cazul gazului ea este exorbitantă, consideră FETRANSA, acesta ajungând la 1,95 de euro/kg pe 4 februarie 2022, față de 0,845 de euro/kg în ianuarie 2021. Ca și alte asociații din această țară, FETRANSA amintește că în Spania există peste 32.000 de vehicule comerciale pe gaz natural, din care mai mult de 10.000 de camioane grele, adică circa 4% din flota de vehicule de peste 16 t a țării, iar acestea nu mai sunt profitabile în condițiile prețurilor actuale ale gazului.