Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

La hotelul Lotus din Băile Felix (Bihor) se desfășoară, pe 22 și 23 septembrie, a șasea ediție a Conferinței Anuale a Transportatorilor Express de Mărfuri din România, organizate de Kefren Expres și Euromaidec Touring.

În deschiderea evenimentului, Roxana Ilie (UNTRR), Augustin Hagiu (FORT) și Zsolt Koncsag (IFPTR) au vorbit despre noutățile pe care Pachetul Mobilitate le aduce în activitatea firmelor care fac transport express cu vehicule ușoare.

Din 1 iulie 2026 aceste utilitare vor fi dotate cu tahografe, deci vor respecta regulamentul privind timpii de condus și odihnă. Iar unele țări cer respectarea timpilor de condus și acum, fără să fie obligatorie echiparea cu tahograf: în Germania și Franța, de exemplu, se cere completarea unor formulare specifice în acest sens.

În plus, din mai 2022 firmele cu vehicule de 2,5-3,5 t respectă aceleași condiții de acces la profesie ca operatorii cu masini grele: trebuie să aibă sediu real și stabil în România și să aducă în țară vehiculele după cel mult opt săptămâni,  să aibă bună reputație (să respecte regulile legate de cabotaj, timpi de condus și odihnă, detașare, deci întregul Pachet Mobilitate), să aibă capacitate financiară și competență profesională (certificarea managerilor de transport, nu și a șoferilor de vehicule comerciale ușoare).

Detașarea este cel mai neclar dosar din Pachetul Mobilitate, iar precizările Comisiei Europene nu au înlăturat această neclaritate. De exemplu, Franța aplică în continuare legea Macron, deci firmele de transport trebuie să aibă reprezentant legal în această țară, ca și la transport cu vehicule grele. Danemarca aplică directiva europeană, dar acolo nu se controlează timpul de condus și remunerația în cazul vehiculelor ușoare.

O altă noutate este aceea că licențierea (inclusiv la transport intern), dorită de mulți transportatori de mărfuri în vehicule ușoare, îi face pe aceștia vizibili pentru organele de control. Pe de altă parte, datorită licențierii aceste firme pot depune și ele cereri de recuperare a celor 0,50 de lei/l de carburant pe care îi acordă statul român.

Ministrul Transporturilor din Spania le-a comunicat Comunităților Independente cum se va aplica în această țară reglementarea din Pachetul Mobilitate privind transportul de mărfuri cu vehicule ușoare. Reamintim că de la 22 mai 2022 toate vanurile și camioanele ușoare de peste 2,5 t greutate totală maxim autorizată din UE care fac transport internațional trebuie să solicite licență, așa cum fac acum vehiculele grele de peste 3,5 t, și că pentru asta trebuie să îndeplinească anumite criterii, cum ar fi competența profesională, buna reputație și capacitatea economică, deși în cazul lor suma necesară este mai mică: 1.800 de euro pentru primul vehicul deținut de o firmă și câte 900 de euro pentru fiecare din următoarele.

Federația transportatorilor spanioli FENADISMER comentează însă că, în ciuda faptului că regulamentul european le permite statelor membre să scutească de la deținerea licenței de transportator firmele cu vehicule ușoare care desfășoară activitatea de cel puțin 10 ani, Ministerul Transporturilor din Spania renunță la aplicarea acestei excepții, astfel încât, în practică, transportatorii trebuie să obțină licența, deci managerul să aibă certificat de competență sau să angajeze o persoană care deține atestat.