Ţările cu cea mai mare rată de penetrare a cabotajului sunt Belgia (9,3%), Austria (8,9%), Franţa (8,3%) şi Germania (7,4%), potrivit statisticii Eurostat din 2018. Comparativ cu 10 ani înainte, în 2008, toate ţările din UE-15 au înregistrat o dublare a procentului operaţiunilor de cabotaj sau o creştere chiar mai însemnată.
La polul opus al statisticii, ţările care au cea mai mare pondere de operaţiuni cross-trade şi cabotaj din totalul volumelor de transport transnaţional sunt Letonia (63% cross-trade + 10% cabotaj), Lituania (49% cross-trade + 20% cabotaj), Bulgaria (50% + 5%), România (46% + 8%), Slovenia (47% + 5%) şi Slovacia (40% + 4%). De altfel, media pentru statele UE 13 este de 37% pentru operaţiuni cross-trade şi 7% pentru cabotaj. Dar dacă ne referim la raportul tone-kilometri, transportul bilateral devine important şi pentru aceste ţări est-europene aflate la periferie, precum Lituania, România, Bulgaria, Letonia sau Estonia.
Potrivit Asociaţiei de Transport din Germania (BGL), controalele efectuate de autorităţile din această ţară ar fi scos la iveală numeroase operaţiuni de cabotaj ilegal. În realitate însă, urmărind relatările din presa germană, numărul de sancţiuni aplicate pe această speţă sunt minime. Şi de fapt, analizând atent discursurile propagandiste ale sindicaliştilor occidentali, totul este orchestrat pentru ca mare parte din volumele de transport realizate de către companiile est-europene să se mute în Germania, împreună cu încasările şi taxele aferente. Foarte important, transportatorii din statele occidentale cu teritorii mici – cum ar fi Belgia, Olanda ş.a. – sunt printre principalii cabotori ai vecinilor lor.
02.10.2020
Ultimul număr: Septembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit