Andreas Mossyrsch, membru al consiliului de administrație al asociației germane Camion Pro, a devenit cunoscut în România prin reportajul difuzat la o televiziune germană în care prezenta montajul unui emulator de AdBlue la un camion în fața unei fabrici de ambalaje din Târgoviște, afirmând că un procent ridicat din camioanele românești folosesc astfel de CIP-uri de anulare a senzorilor de noxe pentru a permite camioanelor să funcționeze fără AdBlue. Acum, în plină criză de AdBlue, Mossyrsch critică BAG pentru numărul redus de controale al nivelului de emisii de oxid de azot din camioane și cer noului guvern federal să ia măsuri.
Sprijinindu-se pe măsurătorile Deutsche Umwelthilfe (DUH), asociația Camion Pro trage un semnal de alarmă afirmând faptul că aproximativ 50% dintre camioanele care circulă pe autostrăzile europene ar emite mai mult oxid de azot decât este permis.
DUH a examinat un total de 545 de camioane Euro V și VI. Aproximativ jumătate dintre acestea ar fi emis mai mult oxid de azot(NOx) decât este permis legal în funcționarea reală pe autostradă. Chiar dacă sunt luate în considerare toleranțe suplimentare pentru a exclude posibilele influențe externe, mai mult de o treime din vehiculele Euro VI și aproape jumătate din cele Euro V ar depăși totuși valorile admise. Iar în cazul câtorva zeci de camioane măsurătorile „au prezentat excese deosebit de dramatice”, conform Camion Pro.
DUH și asociația consideră că există doar două cauze posibile pentru aceste „excese semnificative: fie sistemele de curățare a gazelor de eșapament sunt defecte, fie proprietarii de vehicule au instalat dispozitive ilegale de blocare a funcției catalizatoarelor prin reducerea aprovizionării cu necesarul de uree până la oprirea completă”, scriu aceștia într-un comunicat de presă comun.
Sunt necesare mai multe controale
DUH și Camion Pro cer mai multe controale din partea noului guvern federal – urmând exemplul unei țări vecine: „Danemarca, de exemplu, este mai departe decât noi. Aici au fost efectuate măsurători pe câteva sute de vehicule în numele autorităților, în cooperare cu Universitatea din Heidelberg”, a declarat Jürgen Resch, director general federal al DUH.
Tehnologia folosită de DUH poate fi folosită și de autoritățile din această țară pentru a controla vehiculele, spune Axel Friedrich, care a oferit suport tehnic pentru măsurătorile DUH. „Metoda de măsurare este matură și validată în măsurători comparative.”
Încă din mai 2019, Camion Pro a raportat problema Ministerului Federal al Transporturilor (BMVI), dar de atunci nu au fost luate măsuri eficiente pentru a îmbunătăți situația.
Andreas Mossyrsch, membru al consiliului de administrație al Camion Pro Germania, ridică acuzații grave împotriva Oficiului Federal pentru Transportul de Mărfuri (BAG), care este subordonat BMVI: „Asociația mea are documente care sugerează că BAG a publicat în mod deliberat date înșelătoare. Astfel, autoritatea nu numai că a ignorat un scandal în toată regula privind emisiile și a evitat controale eficiente, dar a și ținut spatele unor infractori ani de zile.”
Sute de camioane verificate pe autostrăzile europene
Conform propriilor informații, DUH a efectuat măsurători cu un dispozitiv portabil de măsurare a NOx pe autostrăzi din Germania, Franța, Austria, Polonia și Slovacia. Cu așa-numita metodă „plume chasing”, emisiile vehiculului din față au fost înregistrate cu un dispozitiv de măsurare montat pe un vehicul din spatele acestuia. Pe baza acestei metode, DUH a prezentat deja rezultatele măsurătorilor în iulie 2019 și noiembrie 2020. În măsurătorile curente, au fost verificate în total de 545 de vehicule cu nivelurile de emisii Euro V și Euro VI.
Asociația germană Camion Pro, care militează împotriva competiției reprezentate de firmele de transport din estul Europei, acuză Vama germană că încurajează dumpingul social făcut de companiile est-europene, recunoscând indemnizațiile de tipul diurnei ca făcând parte din salariul minim pe care angajatorii est-europeni trebuie să îl acorde șoferilor lor dacă lucrează pe teritoriul Germaniei, conform MiLoG.
Asociația profesională și-a anunțat rezultatele cercetării la o conferință de presă. Aceste „plăți salariale negre” nu înseamnă doar o denaturare considerabilă a concurenței în detrimentul companiilor interne, ci sunt, de asemenea, potrivit Camion Pro, elementul cheie al dumping-ului social în sectorul transporturilor europene.
Camion Pro omite fapul că Directiva detașării definește salariul minim/remunerația minimă ca suma tuturor veniturilor șoferilor – salariu de încadrare, primă, bonificație și orice indemnizație de detașare/delegare/diurnă – aceeași regulă fiind aplicată în toate țările europene, nu doar în cele estice.
Camion Pro acuză că șoferii est-europenii au peste 80% din venit constituit din diurne, având o protecție socială redusă în cazul concedierii. Proporția șoferilor care lucrează pentru companiile de transport din Europa de Est din Germania și care sunt afectați de aceste „salarii negre” este de sute de mii, potrivit estimărilor Camion Pro.
Vama a răspuns acuzațiilor într-o declarație scrisă, subliniind lipsa opțiunilor de control, responsabilitatea statelor de origine in respectarea reglementarilor europene și cadrul legal aplicabil. În timpul conferinței de presă, Andreas Mossyrsch, CEO al Camion Pro, a declarat că asociația nu doreste o luptă est-vest, ci impunerea unor condiții egale pentru toată lumea și o concurență loială. La fel ca alte asociații germane, Camion Pro solicită controale mai dure pe cabotaj, unde se poate cere respectarea acordării salariului minim pentru șoferi aplicabil în Germania.
02.10.2020
Ultimul număr: Aprilie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit