Ultimele săptămâni au arătat scăderile sezoniere așteptate în ceea ce privește capacitatea europeană de transport. Cu toate acestea, există diferențe notabile în comparație cu anul 2023. Având în vedere că Paștele a avut loc mai devreme în 2024 față de 2023, această schimbare trebuie luată în considerare în comparație. Datele sugerează o situație de capacitate mai scăzută în comparație cu perioada similară din 2023. Deși nu se observă creșteri semnificative ale cererii, putem observa deja schimbări în ceea ce privește capacitatea în 2024.
Această tendință se datorează unor ușoare creșteri ale cererii de transport și unor schimbări probabile în flota de transportatori disponibilă. După mai bine de un an de recesiune economică, în special în Europa și pe cea mai mare piață a acesteia, Germania, transportatorii au reacționat probabil la prețurile relativ scăzute ale transportului, la creșterea costurilor de producție și la lipsa șoferilor prin reducerea treptată a flotei.
Experţii Transporeon anticipează o săptămână suplimentară de creștere a capacității înainte ca piața să se schimbe din nou. Acest lucru se datorează discrepanțelor operaționale și ineficienței asociate numeroaselor sărbători legale. Cel mai probabil, acest lucru va duce la o reducere suplimentară a capacității, aducând nivelurile aproape de cele observate în luna mai 2019.
Sursa foto: Transporeon Market Insights, Market Radar
Indicele capacității europene de transport rutier de mărfuri a crescut cu 8,8% în octombrie 2023 față de octombrie 2022, potrivit celor mai recente date ale Transporeon, citate de Transport Intelligence (Ti). Este a 16-a lună consecutivă de creștere față de aceeași lună a anului anterior.
Iar comparativ cu septembrie 2023 indicele capacității a crescut în octombrie cu 2,7%. Această creștere a capacității disponibile face ca transportul rutier european să fie tot mai ieftin, din cauza concurenței mai puternice între operatori.
Declinul tarifelor de pe piața spot a încetinit din cauza atenuării inflației, astfel că în septembrie 2023 ele au fost mai mici cu 14,2% decât în septembrie 2022 și cu 10,2% decât în octombrie 2022, deoarece și cererea de bunuri a scăzut mai puțin, ceea ce sugerează că unele tarife spot ar putea începe să se normalizeze.
Tarifele de transport pe bază de contract s-au menținut mari din cauza costurilor mari, iar scumpirile continuă să le facă să crească. Prețurile de transport din contracte sunt oricum mai puțin expuse la modificările cererii pe termen scurt, astfel că ele au înregistrat o scădere de 2,8% față de octombrie 2022, poate și din cauză că fluctuează mai puțin decât cele spot având în vedere ciclurile de achiziție a mărfurilor. Cu toate acestea, dacă economia europeană continuă să stagneze la niveluri de activitate situate sub anii precedenți, Ti se așteaptă ca acest lucru să adauge o presiune descendentă asupra tarifelor din contracte.
Rezultatele financiare ale companiilor europene de transport rutier de marfă reflectă scăderea volumului pieței. Kuehne + Nagel, de exemplu, a comentat că rețelele sale de transport rutier de mărfuri au suferit de o slabă utilizare a capacității în această perioadă.
În general, piața transportului rutier de mărfuri continuă să fie caracterizată de o stagnare a cererii, o scădere a tarifelor spot și o creștere a capacității. Scăderea venitului real, condițiile financiare stricte și cererea externă slabă cântăresc greu pe piața europeană, iar perspectivele indică o volatilitate redusă, deoarece cererea stagnează la niveluri mai scăzute decât în anii precedenți, creșteri de costuri pe termen scurt și mai ales creșteri de taxe de drum în Europa Centrală, care probabil vor determina creșterea tarifelor de transport în trimestrul al patrulea din 2023, înainte ca cererea să înceapă să se redreseze în a doua jumătate a lui 2024.
02.10.2020
Ultimul număr: Aprilie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit