2025 se arată un an dificil pentru companiile de transport maritim, după profiturile nesperat de mari din 2025, așa cum amintește o analiză a Upply (Shipping company profitability in 2025). De cinci ani, Upply încearcă să estimeze dacă transportatorii maritimi vor fi sau nu profitabili, iar până acum previziunile sale au avut tendința de a se confirma, cel puțin în ceea ce privește principalele aspecte.
Analiza identifică pentru 2025 câțiva factori de stabilitate și câțiva factori de instabilitate.
Primul factor de stabilitate este capacitatea, unde realitatea acestei perioade este că transportul maritim suferă de supracapacitate structurală, chiar dacă ea este în prezent absorbită în mare parte de folosirea provizorie a rutei în jurul Capului Bunei Speranțe. Actorii de pe piață sunt totuși de acord cu faptul că supracapacitatea este o bombă cu ceas și pregătesc deja modalități de a atenua lovitura pe care ar reprezenta-o întoarcerea la Canalul Suez.
Al doilea factor de stabilitate este reprezentat de costurile de exploatare, care au crescut cu aproximativ 1.500 de dolari USD/FEU de la începutul ostilităților din Marea Roșie, sumă care se reflectă doar parțial în tarife, deci proiecțiile financiare sunt subestimate, deoarece se bazează pe metode depășite de evaluare a costurilor depășite.
Un alt factor este concurența, și aici amintim că la începutul lui 2025 au fost lansate noi alianțe între transportatorii maritimi, ceea ce ar trebui să stimuleze concurența pe măsură ce ele caută să obțină cote de piață mai mari.
Contextul economic este încă fragil, cu o creștere slabă în Europa și perspective în general nefavorabile legate de consumul populației în 2025, din cauza riscului ridicat de creștere a prețurilor.
În ceea ce privește un alt factor de stabilitate, strategia de mediu, acesta a trecut pe locul al doilea în ultimul timp în procesul de luare a deciziilor la nivel european, din cauza volatilității tarifelor de transport și incertitudinii. În sfârșit, accesul la combustibili fosili nu ar trebui să fie o problemă, întrucât continentul american, în special Statele Unite, va putea garanta un nivel adecvat de producție.
Ruta pe la Capul Bunei Speranțe este deja acceptată, la aproape un an de când este folosită, ca un rău necesar și chiar ca o soluție tampon ce le permite companiilor de transport maritim să aducă noi capacități pe piață fără a crea turbulențe prea mari, așa cum reiese dintr-o analiză recentă a Upply (Container Shipping Market : Shippers take a different path (upply.com)).
Volumele de marfă din comerțul transpacific rămân solide, arată rezultatele porturilor din zonă din prima jumătate a anului, tendința favorabilă menținându-se pe tot parcursul verii, fapt ce poate fi explicat prin creșterea cererii, dar și prin numeroasele comenzi noi, pe fondul impunerii de taxe vamale suplimentare pentru anumite produse din China, începând cu 27 septembrie.
În același timp, s-a observat o deteriorare a relațiilor între companiile care manipulează mărfurile și lucrătorii portuari de pe coasta de est a Statelor Unite și din Golful Mexic, aflate în proces de negociere a unui acord cadru. Pe măsură ce greva devenea din ce în ce mai probabilă, expeditorii și-au plasat comenzile mai devreme, dar în câteva zile s-a ajuns la un acord provizoriu care a dus la încetarea protestului.
Pe rutele Asia-Europa, pe de altă parte, volumele de mărfuri sunt încă dezamăgitoare, pe măsura performanței economice slabe a UE. Potrivit celor mai recente estimări ale Băncii Mondiale, zona euro ar trebui să înregistreze o creștere de numai 0,7% a PIB în 2024, comparativ cu 2,5% în SUA.
În comerțul intra-asiatic și în regiunea indo-pacifică traficul continuă să crească, stimulând dezvoltarea activității de transport maritim.
Sistemul Kaizen, stocul zero și lean management, care constituie pilonii pe care s-a construit afacerea logistică încă din anii 1980 și 1990, s-a prăbușit brusc, conform Upply, sub impactul primului val de Covid și apoi pe măsură ce conflictul din Orientul Mijlociu a revenit în prim-plan. Expeditorii s-au distanțat de aceste strategii și au preferat să reconstituie nivelurile ridicate ale stocurilor și să-și diversifice sursele cheie de aprovizionare și furnizorii, ceea ce aduce schimbări semnificative în relațiile dintre companiile de transport maritim și expeditori în ceea ce privește negocierile de tarife.
02.10.2020
Ultimul număr: Aprilie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit