Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

In primul trimestru al lui 2019, indexul capacitatii de transport, conform studiului realizat de Transport Market Monitor, a crescut cu 31,4% fata de ultimul trimestru al lui 2018. Comparativ cu perioada similara a lui 2018, indexul a fost cu 14,9% mai mare in T1 2019.
Indexul pretului de transport a suferit in T1 2019 fata de T4 2018 o scadere de 8,4%, dar a fost mai mare fata de T1 2018 cu 1,3%. Indexul pretului de transport a inregistrat o tendinta de scadere la inceputul lui 2019, cu cel mai scazut nivel raportat pentru februarie, corespunzand unei cresteri a capacitatii de transport din februarie-martie.
Dinamica pietei a fost analizata cu ajutorul ofertelor din segmentul spot. In T1 2019, diferentele de pret dintre cele mai mari si cele mai mici oferte au continuat sa creasca de la 22,9% in T4 2018 la 24,8% in T1 2019. Diferenta de pret dintre oferte se apropie de cel mai inalt nivel, raportat in T4 2009 (26,4%).

„Din motive sezoniere, capacitatea este mai mare in primul trimestru al al anului, de unde si pretul mai mare observat pe piata spot. In T1 2019, totusi, diferenta de pret a fost mai pronuntata (25%). Expeditorii, companiile industriale si societatile comerciale sunt, prin urmare, in avantaj si profita de un mediu favorabil pentru a obtine un pret mai bun cand lanseaza o comanda pe piata spot. Alocarea transporturilor pe piata spot va ramane, prin urmare, foarte atractiva pentru expeditori“, a declarat Jan Rzehak, Director Business Consulting Transporeon.

In ultima luna am auzit pronuntandu-se des sintagma „Euro 6” in randul producatorilor de camioane, mandri sa comunice clientilor ca sunt capabili sa indeplineasca viitoarele norme europene inca de pe acum.
Reactia transportatorilor romani la conferinta Tranzit de la Targu Mures, vizavi de introducerea Euro 6 si ce presupune aceasta, a fost „Dar ce nevoie avem noi de Euro 6?”
Sigur ca noi, in Romania, sau chiar si in alte tari din Europa, nu avem nevoie de Euro 6. De altfel, cine ar vrea un camion care emite noxe mai putine, dar costa cu 12.000 de euro in plus?

Problema este ca, desi transportatorii nu vor Euro 6, autoritatile europene ii vor forta pe toti sa-si cumpere de la 1 ianuarie 2014, data dupa care nu se vor mai produce decat astfel de camioane.
2014 pare departe, iar producatorii prefera sa savureze revenirea pietei de transport si refacerea capacitatilor, inca la nivelul din 2006. Comenzile cresc insa repede. Nici transportatorii, abia iesiti din „gaura neagra” a crizei, nu-si fac inca planurile de achizitie pentru 2013-2014.
In ritmul de acum, 2011 va fi un an bun pentru vanzatorii de camioane, insa nu extraordinar. Totusi, capacitatea de transport disponibila in Europa este sub cererea de pe piata, ceea ce inseamna ca se vor cumpara in mod cert mai multe camioane, mai ales din 2012, cand firmele de profil vor avea mai multa incredere in stabilizarea pietei, iar societatile de leasing vor uita pierderile din 2008-2010 si vor fi bucuroase din nou sa aiba cat mai multi clienti. Iar aceasta crestere naturala a pietei, bazata pe cererea de transport, se va suprapune peste cea determinata de dorinta de a cumpara camioane Euro 5 inainte de 1 ianuarie 2014.
Astfel, este cert ca in 2012-2013 termenele de livrare vor creste poate pana la nivelul din 2007-2008, cand erau si de 12 luni. Evident ca toata aceasta nebunie va aduce si preturi exagerate la camioanele noi, greu de suportat de catre transportatori in conditiile in care motorina creste constant, iar mana de lucru va fi, de asemenea, din ce in ce mai scumpa.
Dupa criza am putea spera ca producatorii de camioane si transportatorii au invatat cate ceva si ca lucrurile se vor derula dupa planuri atent chibzuite privind extinderea flotei de camioane.
Pretul actual al Euro 6 anuntat de Scania, de circa 12.000 de euro suplimentar fata de Euro 5, ca urmare a costurilor ridicate ale filtrului de particule, obligatoriu pentru sistemul EGR folosit in combinatie cu SCR, ar putea sa mai scada pana in 2014, datorita productiei unui volum mai mare de astfel de filtre, odata ce toti producatorii de camioane vor trece la Euro 6. Totusi, diferenta nu va scadea sub 10.000 de euro. Si atunci, cine va putea acoperi aceasta suma cu o crestere a tarifului de transport?
Trecerea la Euro 6 va creste preturile si la masinile second-hand care se vor gasi prin parcurile traderilor dupa 1 ianuarie 2014. Singura speranta ca transportatorii sa nu alerge disperati dupa Euro 5 din 2013-2014 ar fi ca guvernele vest-europene sa acorde facilitati la plata taxelor de drum si a impozitelor pentru posesorii de camioane Euro 6. Aceasta este insa o ipoteza greu de validat in conditiile in care cele mai multe guverne strang cureaua pentru programe de intarire a economiei nationale sau de protectie sociala.
Ca atare, negocierea unei flote cu livrare pe urmatorii doi ani mi se pare o decizie echilibrata din partea transportatorilor, mai ales ca inca mai sunt preturi cu aproape 15% sub cele din 2008, dar deja cu 5% mai mari decat in 2010. Iar comenzile se tot aduna…