Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Potrivit datelor inregistrate pe platforma Transporeon si analizate de Capgemini Consulting, capacitatea de transport disponibila a crescut in trimestrul al patrulea din 2018, continuand astfel tendinta inregistrata in trimestrul anterior. Apoi, cresterea continua a capacitatii de la mijlocul anului, s-a reflectat in preturile de transport pe piata spot care au scazut treptat.

Potrivit analizei, in ultimul trimestru al anului trecut s-au observat pentru prima data preturi sub nivelul din 2017, cand blocarea capacitatilor a marcat piata. Avand in vedere evolutia capacitatii, scaderea preturilor apare in contrast – la prima vedere – cu pretul motorinei, care a crescut din nou in T4. De fapt, in practica, multi expeditori industriali si comerciali nu prea au sesizat scaderea preturilor, deoarece efectueaza curse majoritar pe baza contractelor pe termen lung. Acest lucru demonstreaza inca o data ca este de preferat abordarea unei strategii mixte de alocare a transporturilor, pentru a profita in mod flexibil de preturile mai mici de pe piata spot si pentru a obtine reduceri de costuri. „Ne asteptam la o capacitate si mai mare pe piata transporturilor in primul trimestru al lui 2019. Aceasta va exercita o presiune suplimentara asupra preturilor. Prin urmare. alocarea transporturilor pe piata spot ar trebui sa devina mai atractiva“, puncteaza analistii.

Potrivit datelor inregistrate pe platforma Transporeon si analizate de Capgemini Consulting, in cel de al treilea trimestru al lui 2018 capacitatea de transport a crescut cu 15,8%, comparativ cu trimestrul precedent. Capacitatea a fost cu 20,4% mai mare decat in trimestrul similar al lui 2017. In timp ce 2018 a inceput cu cel mai mare indice de capacitate din ultimele luni, valoarea acestuia s-a contractat la mijlocul anului, la un nivel comparabil cu sfarsitul lui 2017. Insa, dupa atingerea celui mai scazut nivel, in mai, indicele a crescut din nou in urmatoarele luni, pana in august, urmat de o contractare in septembrie, pana la nivelul din iunie 2018.
 

In cel de al treilea trimestru al anului, preturile au inregistrat un declin de 2,8% fata de trimestrul secund din 2018, dar au fost mai mari cu 4% decat in perioada similara a anului anterior.
Tarifele au crescut de la o luna la alta, in septembrie atingand cea mai mare valoare din mai incoace. De asemenea, comparativ cu trimestrele similare ale anilor trecuti (2016 si 2017), in T3 2018 s-a atins valoarea cea mai ridicata. Analizand diferenta dintre cel mai inalt si cel mai mic pret oferit pentru comenzile de transport, in cel de al treilea trimestru din 2018 aceasta a crescut usor, pana la 21%, spre deosebire de 20% in trimestrul precedent. In general exista o corelatie pozitiva intre indicele diesel si indicele de pret, relevand in mod clar impactul pretului motorinei asupra costurilor de transport si, in consecinta, asupra tarifelor. In cel de al treilea trimestru al lui 2018, pretul de transport a scazut usor, cu 2,8%, in vreme ce pretul motorinei a crescut cu 3,8%, comparativ cu trimestrul anterior. Mai mult, previziunile arata ca majorarea va continua.
Conditiile generale economice se aplica majoritatii industriilor, insa tendintele pot fi mai puternice sau mai slabe in functie de industrie. Cresterea usoara a indicilor de pret manifestata in toate sectoarele industriale, in T2, a continuat si in T3, insa numai in industria lemnului (+1,6%). Atat constructiile, cat si industria de papetarie/tiparire, care au inregistrat o crestere notabila de preturi in ultimul trimestru, s-au redresat in trimestrul al III lea, recuperarea cea mai puternica fiind manifestata in industria de papetarie/tiparire, cu o scadere a preturilor de 6,5% fata de trimestrul precedent.