Desi si-a inceput activitatea la Bucuresti, filiala romaneasca a cargo-partner Expeditii a ajuns in timp sa se bazeze destul de mult pe biroul din Timisoara, unde opereaza 12.000 m2 de depozit clasa A, majoritatea pentru clienti din automotive. Hub-ul din Timisoara coordoneaza, de asemenea, liniile de grupaje rutiere venite din Austria, Ungaria, Olanda si Bulgaria. Fiind aproape de granita, toate grupajele ajung la Timisoara, iar ulterior sunt incarcate si distribuite in toata tara. Timisoara este si va ramane un punct strategic pentru -dezvoltarea cargo-partner in Romania. Am discutat cu Cosmin Bradea, national product manager logistics cargo-partner Expeditii, despre modul in care compania austriaca a reusit sa traverseze perioada crizei in Romania si perspectivele de dezvoltare.
Logistica: Pe ce segmente de activitate este cargo-partner Expeditii puternica?
Cosmin Bradea: In continuare, suntem printre putinele companii cu o vasta experienta in furnizarea de solutii logistice pentru segmentul automotive. Acest lucru se datoreaza atat experientei managementului pe acest segment, flexibilitatii, diversificarii gamei de servicii, cat si nivelului ridicat de performanta a fiecarui angajat.
In Timisoara operam in doua locatii. Activitatile de depozitare, sortare, picking, packing, co-packing, line-feeding si cross-docking se desfasoara in trei schimburi. Depozitul din Freidorf Logistic Park are 6.000 m2, o inaltime utila de 10 m si 12 rampe mobile de incarcare, iar cel din Eurorent Airport Park are tot 6.000 m2, dar 9 m inaltime utila si 10 rampe de incarcare.
Aceleasi activitati le desfasuram si in Bucuresti, in depozitul de 8.000 m2 din Prologis Park.Toate depozitele in care ne desfasuram activitatea sunt de clasa A, dotate cu rafturi modulare, sprinklere, detectoare de fum, acces control, CCTV si paza permanenta. Gestiunea stocurilor este asigurata de WMS, interfatat cu pagina web a companiei, care permite clientilor din orice locatie sa-si vizualizeze on-line stocurile din depozite si sa plaseze o comanda catre clientii finali sau catre liniile de productie. Clientii pot exporta din sistem rapoarte de stocuri si miscari ale marfurilor. Toate operatiunile au valoare adaugata si beneficiaza de expertiza cargo-partner.
Pentru transportul aerian, compania are console proprii in Hong Kong, Shanghai, Taipei, Seul, dar si pe alte rute, iar hub-urile folosite din Europa sunt in VIE (HQ) si Frankfurt. In transportul maritim asiguram solutii specializate atat pe partea de servicii LCL, cat si pentru cele de FCL, avand ca porturi de destinatie, in Europa in special, Hamburg, Koper si Constanta, unde suntem reprezentati prin birouri proprii.
Si transportul aerian si maritim este, de asemenea, deservit de biroul din Timisoara.
Pe scurt, asiguram intreaga gama de servicii logistice si transport pentru a fi cat mai aproape de cerintele clientilor nostri, urmand aceeasi tendinta cu dezvoltarea si realitatile pietei din acest domeniu.
…
Diagnosticul pus intr-un numar trecut al revistei Logistica referitor la transportul intermodal – ca este mai lent, mai scump si mai putin predictibil – a fost primit cu amaraciune, in cadrul conferintei Arilog, de companiile care incearca sa dezvolte acest segment in Romania. Din pacate, situatia actuala a intermodalului trebuie luata ca atare si, chiar daca lucrurile avanseaza, progresul este destul de lent. Sperante totusi exista, -acestea bazandu-se in special pe dezvoltarea portului Constanta, pentru care nu se stie cand vor fi alocate fondurile necesare.
Transportul intermodal nu este neaparat o varianta mai scumpa, dar este poate mai putin viabila in prezent pe piata noastra, este de acord Florin Ioan, Ocean Freight Manager DHL Logistics Romania. Pe calea ferata, din cauza infrastructurii, optiunile sunt destul de limitate, dar, cu toate acestea, sunt operatori care ofera servicii de intermodal, in special pentru transporturile care implica volume mari.
„Serviciul «sea and air» (maritim si aerian) este mai lent decat transportul aerian si mai scump decat cel mari-tim. Vorbim insa de un serviciu de nisa, cu timp de tranzit de aproximativ 18 zile, timp in care se realizeaza o economie de 15% com- parativ cu transportul aerian“, a explicat Liviu Sandu, branch manager&national manager air cargo-partner Expeditii.
Transportul intermodal este folosit, de regula, pentru aducerea de containere si cutii mobile din locuri indepartate din lume, prin diverse porturi care au intrare directa pe teritoriul Romaniei, respectiv in portul Constanta. Sunt si situatii cand firme de productie din tara noastra sau chiar si companii de distributie folo-sesc porturi din Slovenia sau din nordul Europei. Intr-adevar, pe distante scurte, livrarea unei unitati de transport intermodal de tipul containerului este mai avantajoasa prin folosirea unui mijloc rutier, insa pe distante mai mari este mai avantajoasa calea ferata sau chiar barja. De altfel, sunt opinii potrivit carora pentru transporturi de mai putin de 500 km nici nu se pune problema unei forme de intermodal, doar si din conside-rentul ca timpul pe care marfa il petrece la cele doua capete ale rutei plus tranzitul efectiv sunt foarte mari.
Volumele dicteaza rentabilitatea
Sustinatorii transportului intermodal au argumentat ca in Romania la ora actuala exista servicii competitive ca pret intre Constanta si Bucuresti sau Ploiesti, astfel incat costul total este mai avantajos decat in cazul transportului cu camionul. In fiecare saptamana sunt cate trei plecari de trenuri spre Bucuresti si Ploiesti. Numai ca pentru a opta pentru feroviar beneficiarul trebuie sa aiba fie marfuri care nu se preteaza la rutier, fie volume suficient de mari care sa asigure un pret convenabil. In acelasi timp, trebuie recunoscut faptul ca piata de la noi este puternic orientata catre rutier, astfel ca urmatorii cinci ani vor fi de pionierat, de tranzitie inspre cale ferata si containere. Iar aici, pentru beneficiar, intervine …
02.10.2020
Ultimul număr: Aprilie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit