Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Județele fruntașe ca număr de angajați în firme de logistică sunt, ca și în 2021 și 2020, București și Ilfov, care împreună au atins 35.615 de angajați, în scădere față de 36.046 înregistraţi în 2022, dar în creștere față de cei 31.874 din 2021, 31.537 din 2020, depășind chiar și cei 32.492 de angajați de dinainte de pandemie (2019).

Urmează apoi Constanța (cu 2.249 de angajaţi faţă de 1.922 în 2022) și Bihor (2.098/2.031). Pe locul al patrulea se menține Timiș, cu 1.707, în ușoară creștere față de cei 1.656 de angajați din 2022. Arad a reușit să urce cu două poziții, ocupând locul al cincilea cu 1.110 angajați față de cei 1.020 din anul anterior. Imediat se clasează Giurgiu cu exact aceiași 1.106 oameni care lucrează în domeniul logisticii. Urmează două județe care și-au inversat pozițiile față de 2022 și anume Argeș, care își câștigă poziția a șaptea cu 895 angajați, în timp ce în 2022 nu făcea parte din top 10 și Brașov, care coboară un loc, având 861 de angajați față de cei 1.048 din anul anterior (o scădere de 22%). Ultimele două locuri le revin Clujului (758) și Prahovei (505). Astfel, în 2023 iese județul Dâmbovița care îi face loc Argeșului.

Un județ din Top 10 după numărul de angajați nu se regăsește și în Top 10 după cifra de afaceri – Brașov – care are deci o productivitate mai mică per angajat, în timp ce Iași are venituri care îl clasifică în primele 10, dar nu este în Top 10 și ca număr de angajați. Județele din Moldova sunt ridicate în top datorită volumelor mari de depozitare a cerealelor și furajelor în silozuri, care nu necesită așa mulți angajați, în timp ce în Argeș nu se fac la fel de multe activități cu valoare adăugată ca în depozitele din jurul Bucureștiului sau activitatea de expediții primează în fața depozitării.

Un județ din Top 10 după profit, Iași, nu apare și în Top 10 după numărul de angajați, din aceleași considerente precum cele amintite mai sus. În schimb, Brașov este în Top 10 după numărul de angajați, dar nu și după profit. Iar două dintre județele din Top 10 ca număr de angajați lipsesc din Top 10 după numărul de firme: Prahova și Giurgiu. În schimb, Galați și Brașov apar în Top 10 după numărul de firme, dar nu și în topul după numărul de angajați.

Pe ultimele 10 locuri în clasamentul după numărul total de angajați din logistică sunt aceleași județe ca și în 2022 și 2021, dar având ordinea schimbată:, Alba (106), Ialomița (105), Mehedinți și Brăila (cu 102 angajați ambele), Caraș‑Severin (89), Covasna (76), Buzău (704),  Vaslui (58), Vrancea (42) și Olt (37).

JudețRegiuneNr. Angajați 2023
BUCUREȘTIMUNTENIA32.812
ILFOVMUNTENIA2.803
CONSTANŢADOBROGEA2.249
BIHORBANAT-CRISANA2.098
TIMIȘBANAT-CRISANA1.707
ARADBANAT-CRISANA1.110
GIURGIUMUNTENIA1.106
ARGESMUNTENIA895
BRAŞOVTRANSILVANIA861
CLUJTRANSILVANIA758
Restul județelor7283

Piata de transport intern dadea semne ca numarul de camioane era inferior volumului de marfa inca dinainte de intrarea edy Spedition in insolventa, iar tarifele au inceput sa creasca in vara, deci cu atat mai mult -retragerea din activitate a unui numar atat de mare de vehicule grele a zguduit industria de profil, cel putin in prima luna. Pentru a vedea cum au resimtit beneficiarii de transport scaderea numarului de camioane de pe piata autohtona am stat de vorba cu manageri de case de expeditii sau firme de logistica, de la care am aflat si ce perspective au pentru 2013 atat in ceea ce priveste capacitatea de transport, cat si tarifele. Si, nu in ultimul rand, care sunt cerintele pe care le impun subcontractorilor.


Volumele operate in 2012 de Ahead Logistics – companie care de trei ani are si casa de expeditii – au fost in general constante, iar managerul sau, Mircea Manescu, apreciaza ca evolutia lor in 2013 depinde de ce volume vor oferi clientii pe care ii are deja si eventual de noile contracte pe care le va negocia. Acesta este de parere ca in Romania capacitatea de transport nu va creste in 2013 cata vreme clientii nu vor oferi tarife mai mari. „In actuala situatie niciun transportator nu e incurajat sa achizitioneze autovehicule noi, pentru ca tarifele sunt la un nivel scazut, care nu poate fi rentabil decat cu camioane vechi, pentru care nu se platesc rate de leasing.“
Pentru Gebrüder Weiss Romania (GW), volumele operate in primele opt luni din 2012 la transport intern cu camioane complete au fost cu 18% mai mari decat in aceeasi perioada din 2011. Pentru 2013 conducerea companiei se asteapta ca ele sa fie cu 10% mai mari, iar anumite zone sa fie optimizate, atat datorita clientilor noi, cat si potentialelor relatii comerciale dezvoltate in 2012, dar si datorita mediului economic volatil, care a favorizat externalizarea serviciilor de transport, asa cum arata directorul general al companiei, Viorel Leca. Acesta mai este de parere ca, in ciuda conjuncturii nefavorabile cu care se confrunta piata transporturilor – determinata de cresterea continua a pretului carburantului, scaderea volumelor, lipsa lichiditatilor si implicit prelungirea termenelor de plata – nu suntem in pericol sa ramanem fara capacitate de transport. „Piata aceasta este una dintre cele mai competitive, cu bariere relativ reduse de intrare, si orice dezechilibru major, cum ar fi scaderea capacitatii de transport, poate fi relativ repede compensat prin cresterea flotelor marilor subcontractori sau ale caselor de expeditii ori prin intrarea pe piata a unor noi jucatori. Si, avand in vedere scumpirea continua a carburantului, este de asteptat ca tendinta de crestere a tarifelor sa se pastreze si in 2013, cu fluctuatii sezoniere cu caracter speculativ dictate de sezonalitatea anumitor produse – apa, bere, materiale de constructii s.a. – sau de modul in care va evolua economia Romaniei, si implicit volumele importate/exportate.“