Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Căutarea de șoferi se mută din ce în ce mai mult în afara Uniunii Europene și ajunge în cele mai îndepărtate națiuni din Asia, după cum arată cazul Manvesta Logistics, un gigant lituanian cu o flotă de peste 800 de camioane, care a lansat în februarie 2023 o campanie de recrutare a 250 de șoferi din Sri Lanka, folosind agenția de ocupare a forței de muncă Fortuna Recruitment HR Services. Proiectul a avut un mare ecou pe piață, însă rezultatele nu au fost pe măsura așteptărilor.

Anunțul de angajare a fost postat pe rețelele de socializare și pe mai multe portaluri locale și le promitea candidaților un contract de 1 an, care putea fi reînnoit, acces la un program de formare profesională, venituri cuprinse între 750 și 2.550 de euro pe lună (plus bonusuri nespecificate), cazare, dar și o asigurare de 365 de zile. Printre cerințe, în afară de permisul de conducere, anunțul cerea cunoștințe de bază de limba engleză, experiență în conducerea pe distanțe lungi și o vârstă sub 45 de ani.

La finalul primei selecții, au fost găsiți doar 109 candidați care îndeplineau cerințele și care, prin urmare, erau eligibili pentru programul de plasament. Prin urmare, finalizarea campaniei va dura mai mult decât se preconiza, dar, în ciuda acestui fapt, conducerea Manvesta și-a declarat intenția de a continua căutarea. De fapt, Sri Lanka a fost identificată ca fiind o țară ideală pentru recrutare, deoarece populația are o rată ridicată de alfabetizare și se crede că se poate adapta rapid la profesie. De asemenea, guvernul său dorește să înființeze o bază de date cu candidați și să achiziționeze camioane cu volan pe stânga pentru a efectua teste de conducere.

În afară de Manvesta, alte companii lituaniene se orientează, de asemenea, către țările asiatice pentru a găsi șoferi profesioniști. Datele oficiale publicate recent de Oficiul lituanian pentru ocuparea forței de muncă au arătat că 78% din permisele de muncă pentru persoanele din țări terțe au fost rezervate companiilor de transport în 2022. În plus, principalul sindicat al transportatorilor din Lituania, Linava, colaborează cu autoritățile din Uzbekistan pentru a înființa o școală de șoferi, denumită de cunoscători „fabrica de șoferi”, în timp ce grupuri mari precum Girteka și Cargo Go au declarat recent că sunt în căutare de personal în Asia și în special în India. Cargo Go, în special, a angajat 48 de șoferi uzbeci doar în luna ianuarie.

De asemenea, Spania va încerca să atenueze deficitul de șoferi de camion prin formarea și angajarea de personal din Maroc. Candidații vor fi incluși într-un proiect-pilot făcut posibil de noile norme care reglementează imigrația și simplifică angajarea de personal din afara UE. Șoferii vor fi instruiți în Maroc și vor beneficia apoi de un contract de muncă spaniol cu o durată de cel puțin 12 luni. De asemenea, Comunitatea Autonomă Madrid a anunțat recent un proiect, valabil atât pentru persoanele angajate, cât și pentru șomeri, de formare a șoferilor și care oferă stimulente de până la 600 de euro pentru fiecare permis de conducere eliberat. Obiectivul este de a elibera 3.000 de noi permise de conducere din categoriile C, D și C+E.

Situația de urgență a șoferilor a ajuns la nivel mondial și privește și industria americană, care a adoptat o nouă abordare în ceea ce privește recrutarea de personal. În statul Ohio, de fapt, a fost lansat un program de reabilitare socială a condamnaților cu pedepse ușoare, care vor putea urma un curs de 40 de ore de lecții teoretice care le va deschide ușa spre o pregătire completă pentru obținerea permisului de conducere. Programul este pus în aplicare în cooperare cu transportatorii locali care vor acoperi costurile formării, care în Statele Unite se ridică la 5.000 USD pentru fiecare permis eliberat. Campanii similare au fost implementate și în statele Mississippi și Florida.