Record mondial: 1.047 km între Woerth și Berlin prin Hanovra și Hamburg cu un singur plin de Hidrogen lichid. Acum Daimler Trucks provoacă autoritățile europene să facă posibila infrastructura de alimentare cu H2.
Înainte de lansarea eActros 600 care poate atinge o autonomie de 500 km fără a alimenta bateriile electrice, Mercedes-Benz arată astăzi ca e pregătit pentru pasul următor. Daimler Truck a demonstrat cu succes că tehnologia pilelor de combustie pe bază de hidrogen poate fi soluția potrivită pentru decarbonizarea transportului rutier flexibil și solicitant pe distanțe lungi. Un prototip omologat pentru drumuri publice al autocamionului Mercedes-Benz GenH2 a finalizat o cursa record pentru Daimler Truck #HydrogenRecordRun, acoperind o distanță de 1.047 km cu un singur plin de hidrogen lichid.
Noul model Gen2H2 începe acum testele la clienți. Producția de serie rămâne incertă: în a doua jumătate a decadei, deci după 2026. Din păcate, prețul pentru un transport fără emisii vine la un cost mult mai ridicat. Iar primul pas în acceptarea camioanelor electrice și pe H2 vine odată cu scumpirea camioanelor diesel, scumpirea motorinei și scumpirea taxelor de drum. Numai în Germania taxa de drum aproape se va dubla de la 1 decembrie pentru camioanele produse înainte de 2019.
Propulsat de un sistem de pile de combustie și echipat cu un sistem de rezervoare de hidrogen lichid, cursa a început luni, 25 septembrie, după-amiaza, la Centrul pentru clienți Mercedes-Benz Truck din Woerth am Rhein și s-a încheiat marți dimineața, 26 septembrie, în capitala Germaniei, Berlin. Autocamionul a finalizat cursa cu încărcătură completă și o greutate totală combinată a vehiculului de 40 de tone în condiții reale, fără a emite CO2 pe parcursul întregii curse. Drumul record cu rezervoare sigilate și kilometraj controlat a fost confirmat în mod independent printr-un document de inspecție de la TÜV Rheinland
Împreună cu Rainer Müller-Finkeldei, șeful departamentului de dezvoltare a produselor Mercedes-Benz Trucks, secretarul de stat pentru afaceri economice din Renania-Palatinat, Petra Dick-Walther, a trimis camionul pe hidrogen în călătoria sa în fața presei internaționale: „Astăzi este o zi minunată! Un camion alimentat cu hidrogen își începe călătoria din Renania-Palatinat până la Berlin. Suntem mândri că o astfel de inovație de mare anvergură provine din Renania-Palatinat și a fost dezvoltată și testată la uzina din Woerth. Aceasta este o dovadă a spiritului inovator din Renania-Palatinat și va schimba definitiv industria transporturilor. Ea marchează o etapă importantă în transformarea și decarbonizarea sectorului transporturilor – datorită noilor tehnologii. Călătoria camionului GenH2 din Renania-Palatinat până la Berlin face acest lucru posibil.”
După parcurgerea cu succes a distanței record, Andreas Gorbach, membru al Consiliului de Administrație al Daimler Truck AG, șef al departamentului de tehnologie pentru camioane, a condus camionul peste linia de sosire în Ministergarten din Berlin: „Pentru a decarboniza transportul, avem nevoie atât de tehnologii de propulsie cu baterii electrice, cât și de tehnologii de propulsie cu hidrogen. Punctul forte al camioanelor cu pile de combustie este reprezentat de sarcinile flexibile și solicitante de transport pe distanțe lungi. Prin depășirea pragului de 1.000 de kilometri cu un singur plin, am reușit să demonstrăm că „Hidrogenul în camioane este o soluție inovatoare, iar noi facem progrese semnificative pe drumul către producția de serie. În același timp, cursa noastră record de astăzi ne reamintește că decarbonizarea transporturilor necesită alți doi factori, pe lângă tehnologiile de propulsie potrivite: o infrastructură energetică ecologică și costuri competitive în comparație cu vehiculele convenționale.”
Înaintea cursei, camionul Mercedes-Benz GenH2 a fost alimentat cu hidrogen lichid la stația de alimentare a Daimler Truck de la centrul de dezvoltare și testare al companiei din Woerth. Hidrogenul furnizat de Air Liquide este de origine regenerabilă, deoarece a fost produs din biometan cu garanții de origine. În timpul procesului de realimentare, hidrogenul lichid criogenic la minus 253 de grade Celsius a fost alimentat în două rezervoare de 40 kg montate de o parte și de alta a șasiului autocamionului. Datorită izolației deosebit de bune a rezervoarelor vehiculului, hidrogenul poate fi menținut la temperatură un timp suficient de îndelungat fără răcire activă. Ambele rezervoare au fost sigilate înainte de începerea cursei #HydrogenRecordRun de către TÜV Rheinland.
Daimler Truck preferă hidrogenul lichid în dezvoltarea sistemelor de propulsie pe bază de hidrogen. În această stare agregată, purtătorul de energie are o densitate energetică semnificativ mai mare în raport cu volumul, în comparație cu hidrogenul gazos. Prin urmare, poate fi transportat mai mult hidrogen, ceea ce mărește semnificativ autonomia și permite o performanță comparabilă a vehiculului cu cea a unui camion diesel convențional.
Trei ani de transport rutier pe bază de hidrogen
În urmă cu trei ani, la 16 septembrie 2020, Daimler Truck a anunțat la Berlin angajamentul de a investi la scară largă în tehnologia hidrogenului. CEO-ul Martin Daum a prezentat pentru prima dată publicului conceptul Mercedes-Benz GenH2 Truck pentru a sublinia strategia tehnologică a companiei. A urmat înființarea cellcentric, o societate mixtă cu Volvo Group, care va pune în funcțiune una dintre cele mai mari facilități de producție de pile de combustie din Europa. Din 2021, primele prototipuri ale Mercedes-Benz GenH2 Truck sunt supuse unor teste riguroase și și-au demonstrat cel mai recent capacitățile în Pasul Brenner, una dintre cele mai aglomerate și mai dificile rute de tranzit din Europa. Succesul #HydrogenRecordRun marchează acum o nouă etapă importantă pe drumul către transportul durabil. Primele camioane cu pile de combustie sunt așteptate să fie testate în flotele clienților în anii următori, în timp ce obiectivul rămâne ferm stabilit pentru introducerea versiunii de serie a camionului Mercedes-Benz GenH2 în a doua jumătate a deceniului.
Daimler Truck AG și Volvo Group și-au unit forțele în vederea atingerii obiectivelor asumate prin Acordul Verde European (Green Deal), care prevede reducerea emisiilor de CO2 cu 50% până în 2030 și cu 90% până în 2050 comparativ cu nivelul din 1990. Cei doi mari producători de camioane vor colabora în dezvoltarea sistemului Cellcentric pe bază de hidrogen, care va putea fi instalat pe vehiculele cu sisteme de propulsie electrică, drept o sursă adițională de energie. Producția de serie a Cellcentric este planificată să înceapă în 2025 și va fi una dintre cele mai mari de acest gen din Europa. Pentru a accelera lansarea sistemului de propulsie pe bază de hidrogen, cei doi constructori solicită un cadru armonizat al politicii europene privind hidrogenul, pentru a sprijini tehnologia în a deveni o soluție comercială viabilă.
Joint-venture-ul Cellcentric dintre Daimler Truck AG și Volvo Group va dezvolta, produce și comercializa sisteme de propulsie pe bază de hidrogen (H2) pentru vehiculele destinate transportului pe distanțe lungi, dar și pentru alte aplicații.
Martin Daum, CEO Daimler Truck AG, și Martin Lundstedt, CEO Volvo Group, au explicat în cadrul unei conferințe de presă comune, organizate la sfârșitul lui aprilie, că vehiculele comerciale grele cu zero emisii vor avea atât baterii, cât și sistem de producere a energiei cu pilă de combustie, ultima asigurând autonomia necesară pentru acest tip de aplicații. Energia stocată în baterii este fezabilă pentru transportul pe distanțe scurte și/sau pentru sarcini ușoare, însă pentru sarcini grele și distanțe mai mari se impune producerea energiei electrice la bord, cu ajutorul pilei de combustie. Camioanele electrice cu sisteme de H2 vor fi esențiale pentru a permite transportul neutru din punct de vedere al emisiilor de CO2 în viitor.
„Hidrogenul este cel mai flexibil combustibil, pentru că oferă independență și autonomie. Energia electrică este de dorit, însă pe măsură ce flota de vehicule comerciale și autoturisme electrice va crește la nivel mondial, vor apărea probleme în rețelele de distribuție cu energie. Tocmai de aceea este necesar un combustibil adițional, iar acesta este hidrogenul. Pe lângă plusul de autonomie, un alt avantaj al H2 – pe măsură ce va fi folosit tot mai mult la scară globală – este că va deveni mai accesibil”, a declarat Martin Daum.
„Toate soluțiile de propulsie alternativă au la bază energia electrică, indiferent de sursa acesteia sau de modalitatea de stocare. Toate produsele Volvo la nivel global vor fi neutre din punct de vedere al emisiilor poluante până în 2040”, a dat asigurări Martin Lundstedt.
Pentru a asigura succesul trecerii la un transport neutru din punct de vedere al emisiilor poluante, dezvoltarea infrastructurii de alimentare cu H2 trebuie să meargă mână în mână cu progresul tehnologic. În acest sens, trebuie să existe o mai mare cooperare între factorii de decizie politică și guvernele din întreaga lume. O rețea densă de stații de alimentare cu H2 trebuie să fie operațională până în 2030. De asemenea, prețul H2 trebuie să fie accesibil.
„Companiile de transport nu își vor înlocui masiv flotele de camioane dacă nu vor avea siguranța disponibilității carburantului. Și, atenție, avem nevoie de H2 verde, pentru a fi cu adevărat ecologici; altfel, poluarea cu dioxid de carbon va rămâne, iar motorina ar putea să fie chiar mai ecologică prin comparație cu arderea cărbunelui necesar producerii energiei electrice. În momentul în care energia electrică va fi folosită pe scară largă, principala provocare va fi ca sursa acesteia să rămână «verde». Tehnologia în sine nu este o problemă, iar Daimler a avut deja în teste autobuze electrice care au funcționat fără probleme pe hidrogen. Principala problemă rămâne infrastructura de alimentare”, a subliniat CEO Daimler Truck AG.
Constructorii europeni de camioane solicită înființarea, până în 2025, a aproximativ 300 de stații performante de alimentare cu hidrogen, iar până în 2030 numărul acestora să ajungă la aproximativ 1.000.
Comisarul european Adina Vălean a confirmat, printr-un mesaj video, faptul că finanțarea rețelei de stații de alimentare cu H2 este un obiectiv asumat al Comisiei Europene. „În 2050, emisiile poluante trebuie reduse cu 90% comparativ cu anii ’90. Este un target ambițios, dar nu imposibil. CE susține o abordare holistică, vizând nu doar tehnologia, ci și infrastructura. În acest sens, ne dorim să avem 300 de stații de H2 până în 2025, pe principalele culoare de transport din Europa, iar până în 2030 numărul acestora ar trebui să ajungă la 1.000. Colaborarea este rețeta succesului. Aștept cu nerăbdare ca vehicule comerciale grele cu propulsie pe H2 curat să opereze pe drumurile europene”, a declarat Adina Vălean.
CE este dispusă să aloce un buget de un miliard de euro pentru investiții în promovarea propulsiei pe H2.
Ministrul Transporturilor din Germania, Andreas Scheuer, a calificat alianța dintre Daimler și Volvo drept un răspuns puternic în fața ofensivei asiatice de dezvoltare și promovare a tehnologiilor de propulsie alternativă. Acesta a declarat în cadrul conferinței Cellcentric faptul că țara sa va aloca un buget consistent pentru a susține dezvoltarea rețelei de alimentare cu H2 și, în paralel, va demara un proiect de finanțare a înlocuirii vehiculelor diesel cu altele noi electrice, cu sistem de producere a energiei la bord, pe bază de H2. Mai multe companii private germane sunt interesate să se implice în proiecte de dezvoltare a producției de H2.
Întrucât camioanele neutre din punct de vedere al emisiilor de CO2 sunt în prezent semnificativ mai scumpe decât vehiculele convenționale, este necesar un cadru politic pentru a asigura cererea și accesibilitatea. Potrivit Daimler Truck AG și Volvo Group, acesta ar trebui să includă stimulente pentru tehnologiile neutre, dar și un sistem de impozitare bazat pe emisiile de carbon, care să descurajeze utilizarea vehiculelor cu sistem de propulsie prin ardere internă.
Parlamentul European este în curs de finalizare a legislației privind sistemul de taxare, care va fi implementat din 2022. Iar din 2026 doar camioanele cu emisii zero de carbon vor fi considerate vehicule sustenabile. „Penalizarea utilizării combustibililor fosili va fi o modalitate foarte bună de a încuraja adoptarea noii tehnologii, pentru că niciun agent economic nu va face o asemenea trecere fără o motivație financiară”, a explicat europarlamentarul Pascal Canfin.
Mai multe detalii despre producția Cellcentric, inclusiv cu privire la locație, vor fi dezvăluite pe parcursul anului viitor. Ca un pas semnificativ spre producția de serie, pregătirile pentru primele modele de pre-serie au loc la o fabrică nouă din Esslingen, Germania.
Obiectivul Daimler Truck AG și Volvo Group este să înceapă testele camioanelor dotate cu sisteme de propulsie cu H2 în aproximativ 3 ani, iar producția de serie să fie demarată în a doua jumătate a acestui deceniu. Foarte important, dezvoltarea noilor modele de camioane se va face independent de către fiecare constructor, deoarece ambele companii rămân concurente pentru toate gamele de vehicule și produse, în special în ceea ce privește soluțiile de integrare a noii tehnologii. Practic, va rămâne la latitudinea fiecărui producător să decidă ce pachete de baterii va instala pe camioanele din portofoliu, în funcție de aplicație, autonomie dorită etc.
02.10.2020
Ultimul număr: Martie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit