CFR Marfă a prezentat principalele rezultate ale activității sale din perioada 2022-2024 pentru a oferi o imagine clară și completă a evoluției companiei. În acești trei ani, compania a reușit îmbunătățiri semnificative ale performanțelor financiare, demonstrând că este un partener de încredere atât pentru clienți, cât și pentru furnizori. Rezultatele pozitive reflectă un comportament concurențial real și o evoluție constantă a companiei.
Principalii indicatori economici reflectă evoluția cotei de piață a societății, care a urcat de la 21,56% în 2020 la 31,2% în 2023. Deși s-a înregistrat o scădere temporară la 19,55% în 2021, compania a recuperat, ajungând la 28,2% în primele nouă luni ale lui 2024, conform celor mai recente date statistice.
Performanțele financiare ale CFR Marfă au generat o creștere constantă în perioada analizată. Cifra de afaceri a crescut cu 34% în 2022 față de 2021 și cu 12,9% în 2023 comparativ cu 2022. Evoluția pozitivă a continuat în primul semestru al lui 2024, menținându-se la un nivel acceptabil în semestrul al doilea, în contextul unei scăderi generale a pieței de transport feroviar.
În perioada 2022-2024, CFR Marfă a raportat un EBITDA pozitiv, indicând profitabilitate înainte de scăderea impozitului pe profit, dobânzilor și amortizărilor. Valoarea acestui indicator a fost de 134 de milioane de lei în 2022, 110 milioane de lei în 2023 și 6,8 milioane de lei în 2024.
În prezent, CFR Marfă adoptă un model de afaceri corect, respectând în totalitate legislația privind dumpingul și evitând practicile de vânzare sub prețul de producție. De asemenea, își propune obținerea unui profit prin tarife de transport competitive care susțin sustenabilitatea financiară, fapt demonstrat de performanțele economice constante și EBITDA pozitiv în ultimii trei ani.
CFR Marfă este al doilea cel mai mare jucător pe piața transporturilor feroviare de marfă din România, deținând aproximativ 30% din piață, având în portofoliu clienți importanți din industrie precum industria minieră, petrolieră, constructoare de mașini și cereale.
Achitând la termen facturile către toți furnizorii, inclusiv către CFR SA și SC Electrificare CFR SA, și plătind drepturile salariale fără întârzieri, CFR Marfă își respectă angajamentele financiare. De asemenea, compania respectă planul de eșalonare a datoriilor istorice și își reafirmă angajamentul de a opera responsabil și eficient, promovând concurența corectă și transparența într-un mediu echitabil pentru toți operatorii feroviari.
Creșterea tarifelor de acces la rețea pentru a recupera costurile și a echilibra bugetele sau, dimpotrivă, acordarea de reduceri pentru a favoriza transportul feroviar? La această întrebare, diferitele administrații par să meargă oarecum în direcții diferite, dacă nu chiar împotriva tendinței. Există două exemple opuse, cel virtuos reprezentat de țara noastră, care a ales să reducă costurile, și cel urmat de Kazahstan, care insistă să ajusteze tarifele.
Compania Națională de Căi Ferate din România (CFR) a decis o reducere substanțială a costului de acces la rețea, cu un obiectiv foarte precis, acela de a favoriza transportul intermodal. Acest tip de trafic este, de fapt, cel care beneficiază în mod deosebit de reduceri tarifare de până la 33% față de costurile standard. Căile ferate române au o politică tarifară foarte articulată, bazată pe diverși factori, printre care distanța parcursă, ruta aleasă, masa trenului și tipul de mărfuri transportate.
Conform publicației Trasporto Europa, pentru a obține o reducere maximă a tarifelor, pe lângă furnizarea exclusivă a unui serviciu de transport intermodal, este necesar să se utilizeze rute specifice, probabil alese pe baza saturației liniei. Reducerea nu se aplică, sau se aplică doar parțial, acelor întreprinderi feroviare care beneficiază deja de concesiuni, cum ar fi cele pentru transportul internațional. În plus, CFR precizează, pentru evitarea oricărui dubiu, că reducerea nu se acordă acelor transportatori care nu sunt la zi cu plățile, cărora li se acordă un termen maxim de 35 de zile pentru a-și achita datoria.
Dacă România reduce costurile, căile ferate din Kazahstan, dimpotrivă, se gândesc mai ales la nevoile bugetare. Kazahstan Temir Zholy (Ktz) a revenit în ofensivă, cerând guvernului o ajustare a tarifelor de acces la rețea cu 20,3%. Ktz justifică cererea prin creșterea costurilor și a investițiilor realizate pe noile linii, cu scopul de a colecta cel puțin 150 de milioane de euro.
Încă de la începutul anului 2024, căile ferate au majorat tarifele standard de acces la calea ferată cu 5%, dar pentru transportul de marfă creșterea a fost de până la 35%. Prin urmare, în martie 2024, Ktz planificase o ajustare a prețurilor pentru transportul anumitor tipuri de mărfuri, cum ar fi cărbunele, fierul și fierul vechi, dar guvernul a respins cererea după proteste din partea companiilor clientelare care își vedeau competitivitatea în pericol. În pofida creșterilor repetate de prețuri, bugetul căilor ferate kazahe este profund pe minus. Din acest motiv, parlamentul național s-a pronunțat în favoarea divizării căilor ferate, creând o companie de gestionare a rețelei subordonată direct Ministerului Transporturilor, pe de o parte, și o companie de transport, pe de altă parte, pentru a defini clar sfera de aplicare a costurilor și a bugetelor
02.10.2020
Ultimul număr: Martie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit