Președinția poloneză a Uniunii Europene este, în opinia asociației de transport și logistică din această țară, TLP, o oportunitate de a încerca să introducă pe agendă aspecte importante pentru industria transportului rutier. Tocmai de aceea reprezentanții asociației au stat recent de vorbă la Bruxelles cu deputații polonezi din Parlamentul European, cu angajații Reprezentanței Permanente a Poloniei pe lângă UE și cu oficialii Comisiei Europene. TLP și doi europarlamentari polonezi care susțin de mulți ani această industrie au organizat și o conferință la care au participat mai mulți deputați polonezi interesați de probleme socio-economice, din majoritatea partidelor reprezentate în PE, și care a avut printre subiecte criza economică și consecințele acesteia pentru industria de transport și logistică poloneză și europeană și cele mai mari provocări din domeniu: politica climatică a UE și obiectivele de decarbonizare – care a stârnit cel mai mare interes – lipsa șoferilor, concurența neloială și problemele transportului rutier de pasageri pe piața unică.
Maciej Wroński, președintele TLP, a afirmat, din nou, că „nu negăm obiectivele politicii climatice a UE, dar vrem ca întreprinderile să aleagă instrumentele prin care trebuie atins acest obiectiv. Electrificarea vehiculelor și utilizarea hidrogenului ca vector energetic nu pot fi singurele tehnologii preferate în reglementările UE pentru reducerea emisiilor de CO2, ci vrem să putem utiliza bioGNL, HVO100, e-combustibili și alți combustibili neutri.“
Asociația și-a exprimat și acum disponibilitatea de a sprijini orice inițiativă menită să facă mai realiste ipotezele și prevederile pachetului „Fit for 55“ adoptate în mandatul anterior.
Iar unul dintre eurodeputați s-a declarat sigur că în actuala legislatură a PE va avea șansa de a introduce ajustări ale politicii climatice a UE menite să mențină competitivitatea economiei poloneze și a UE. Mai ales că diverși reprezentanți ai mediului de afaceri, care au participat la discuție, au subliniat că există dificultăți în punerea în aplicare a unei părți din legislația UE și că sunt îngrijorați de impactul acestora asupra pieței și asupra firmelor din domeniu.
Alte întâlniri importante au fost cu reprezentanții Direcției Generale Mobilitate și Transporturi (MOVE) și Direcției Generale Politici Climatice (CLIMA).
Cu DG MOVE a fost abordat în primul rând subiectul concurenței neloiale (inclusiv lipsa implementării integrale a Pachetului Mobilitate de către unele state membre UE), dar și necesitatea de a finaliza lucrările la directiva privind greutățile și dimensiunile vehiculelor (inclusiv directiva privind vehiculele modulare/EMS) cât mai curând posibil, reluarea lucrărilor de modificare a Regulamentului 1073/2009 (inclusiv extinderea posibilității de cabotaj în transportul de pasageri și acoperirea vehiculelor care transportă de la 7 la 9 persoane) și taxele de drum (mai exact, extinderea scutirilor pentru vehiculele electrice și pe hidrogen la cele care utilizează alți combustibili neutri din punct de vedere climatic).
Politicile climatice nu au fost doar subiectul care s-a bucurat de cel mai mare interes, ci și cel care a generat cele mai tensionate discuții, deoarece reprezentanții DG MOVE au declarat că toate analizele de piață indică faptul că singura soluție corectă și justificată economic pentru reducerea emisiilor de CO2 în transportul rutier este electrificarea și, eventual, utilizarea hidrogenului verde. Președintele TLP a subliniat însă punctele slabe ale analizelor disponibile pe piață: ipotezele incorecte cu privire la rata de scădere a prețurilor vehiculelor electrice, prețurile mult mai mari ale energiei electrice decât cele adoptate în aceste analize și un ritm mult mai scăzut de dezvoltare a rețelei de infrastructură de alimentare cu energie. „Analizele care stau la baza electrificării transporturilor nu au luat în considerare capacitatea financiară neglijabilă a microîntreprinderilor, care domină piața europeană a transporturilor, și nici kilometrajul zilnic mult mai mic al vehiculelor electrice, care face ca, pentru a transporta aceleași volume, să fie necesară poate dublarea numărului de vehicule și de șoferi, în condițiile în care în UE deja este un deficit de câteva sute de mii de conducători auto.“
După mai mult de oră de schimb de opinii însă TLP crede că DG MOVE a înțeles mai bine nevoile industriei de transport, mai ales că asociația a făcut apel doar la posibilitatea de a alege surse de energie, fără a nega ipotezele politicii climatice europene.
În ceea ce privește înlocuirea tahografelor digitale, a fost confirmată ideea că firmele care așteaptă până în ultimul moment nu pot miza pe o prelungire a termenelor actuale.
Sursă foto: TLP
La începutul lui 2025, Polonia va prelua președinția Consiliului Uniunii Europene pentru șase luni, ceea ce îi va permite să aibă o influență mai mare asupra agendei și priorităților UE. În perspectiva acestui moment, așa cum informează asociația poloneză de transport și logistică TLP, a avut loc o ședință a Consiliului Antreprenorilor din Cancelaria Primului Ministru, unde au fost prezentate problemele ce vor face obiectul de lucru în sectorul transporturilor. Printre acestea se numără consolidarea rezilienței sectorului transporturilor în condițiile amenințărilor legate de agresiunea Rusiei, punerea în aplicare a unei infrastructuri coerente a UE bazate pe rețeaua TEN-T reînnoită, inclusiv o creștere treptată a finanțării pentru transporturi în următorii ani, creșterea competitivității transporturilor și în special evitarea unei situații în care legislația UE ar putea slăbi poziția concurențială a operatorilor, inclusiv în raport cu antreprenorii din țări terțe, promovarea investițiilor și acțiunilor pentru consolidarea rezilienței sectorului feroviar și păstrarea rolului său strategic, lansarea unei noi strategii pentru o industrie maritimă competitivă, inclusiv promovarea profesiei, și creșterea siguranței rutiere.
La această ședință a fost prezent și președintele TLP, Maciej Wroński, care a subliniat că lista de priorități ar trebui să includă revizuirea planului existent de decarbonizare a transportului rutier. Mai exact, președinția poloneză a Consiliului ar trebui, în opinia sa, să ia măsuri atât în ceea ce privește programul nerealist de implementare a obiectivelor privind emisiile, cât și extinderea listei de tehnologii prin care pot fi atinse aceste obiective (de exemplu, utilizarea bioLNG, HVO100 și a altor combustibili neutri). În plus, președintele TLP este de părere că, pentru a stimula competitivitatea sectorului transporturilor, este nevoie de o implementare integrală și echitabilă a reglementărilor UE privind detașarea și a altor prevederi din Pachetul Mobilitate în toate statele membre ale UE. Deoarece slăbirea poziției transportatorilor polonezi nu este doar urmarea concurenței din țări terțe, ci și a concurenței din țări UE care au implementat doar parțial sau selectiv reglementările UE.
Maciej Wroński a atras atenția și asupra omiterii deficitului de șoferi profesioniști din UE dintre prioritățile Poloniei, în favoarea promovării profesiei de navigator, și a vorbit și despre necesitatea de a lua în considerare, când vine vorba de TEN-T, nevoile șoferilor legate de o infrastructură care să le oferte odihnă în siguranță, locuri de parcare, cazare și dotări sanitare.
TLP promite că va prezenta și alte propuneri, inclusiv legate de transportul de persoane, și că se va implica astfel încât cele șase luni de președinție poloneză să fie o perioadă de muncă intensă a guvernului acestei țări în beneficiul industriei sale de transport.
Sursă foto: TLP
02.10.2020
Ultimul număr: Aprilie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit