Asociația transportatorilor cehi ČESMAD Bohemia a realizat recent un sondaj, la care au participat 204 firme, pentru a vedea cum a fost trimestrul al treilea din 2024 în această industrie, ce perspective sunt pentru perioada imediat următoare și care sunt problemele cele mai mari cu care se confruntă operatorii.
Unii dintre respondenți au declarat că trebuie să subvenționeze transportul din resurse proprii sau din alte activități economice și au indicat, printre motivele pentru care se întâmplă asta, faptul că firmele care trebuie să-și reînnoiască flotele pierd o parte din veniturile din vehiculul vândut din cauza prețurilor de achiziție mai mici și că prețurile vehiculelor noi sunt semnificativ mai mari decât atunci când au cumpărat vehiculele pe care le înlocuiesc acum.
Două treimi dintre operatori văd presiunea clienților asupra prețurilor ca fiind principala problemă. Clienții se uită doar la prețul actual al motorinei, aflat o vreme în scădere, și solicită reduceri de tarife, dar ignoră faptul că toate celelalte costuri ale transportatorilor – salarii, servicii achiziționate, asigurări sau anvelope – au crescut față de 2023. În plus, eficiența a scăzut pentru unele contracte, 50% dintre respondenți declarând că nu parcurg la fel de mulți kilometri ca înainte.
În plus, și poate surprinzător, așa cum subliniază ČESMAD Bohemia, 63% dintre companii au probleme legate de disponibilitatea șoferilor, iar 59%, de calitatea acestora.
56% dintre firmele cehe mai sunt afectate de concurența externă, chiar dacă aceasta s-a atenuat ușor după izbucnirea războiului din Ucraina, și 51,5%, de creșterea taxelor de drum din Germania, procente mari, dar fiind faptul că nu toți participanții la sondaj merg în Germania și concurența străină poate să nu fie o problemă pentru toate firmele de transport intern.
Doar 33% dintre transportatori se plâng de lipsa comenzilor, ceea ce în opinia asociației este o veste bună, mai ales dacă ar fi bine plătiți. 21% dintre operatorii chestionați au fost afectați de insolvența clienților, procent care nu pare mare, dar dacă datoria neperformantă este semnificativă poate amenința chiar existența companiilor.
În concluzie, transportatori cehi cred că mai au de aștepta până când transportul rutier de mărfuri va fi din nou stabil și profitabil.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit