Aceasta este concluzia raportului „Transportul Rutier din Polonia în 2021“, realizat de asociația poloneză de transport și logistică TLP și de centrul de analize SpotData, care mai arată că transportul rutier joacă un rol tot mai important și la nivelul economiei europene și crește cu circa 10% în fiecare an, în timp ce se confruntă totuși cu numeroase probleme, printre care cele mai importante sunt lipsa de șoferi și schimbările din legislația comunitară, pe care companiile chestionate le notează cu 8,1 de puncte ca gravitate, pe o scară de la 1 la 10.
Raportul se bazează pe analize ale informațiilor publice din Polonia și Europa, pe declarațiile financiare de la cele mai mari 100 de companii din țară, pe un sondaj cantitativ realizat pe un eșantion de 115 firme și pe interviurile cu manageri de transport. Scopul său este acela de a arăta cum este de fapt transportul rutier din Polonia, pe cine servește el, cu cine colaborează și ce valoare aduce economiei poloneze în ansamblul ei, dar și societății poloneze și europene în general, și se dorește a fi un instrument util atât pentru managerii de transport, cât și pentru clienții și partenerii de afaceri ai transportatorilor, pentru potențialii investitori și pentru politicieni și administrația publică, de care depind condițiile de operare ale firmelor din domeniu.
Pentru Polonia, transportul rutier de mărfuri este una dintre cele mai mari trei sectoare economice, alături de comerțul en-gros și retail. Acesta contribuie cu doar 6% la PIB-ul țării, dar rolul său pentru economie este mult mai important, deoarece comerțul și industria nu ar putea funcționa fără el. Conform raportului TLP și SpotData, transportul este un element critic pentru industrii care contribuie cu 50% la PIB-ul țării și creează un milion de locuitori de muncă, se ocupă de 85% dintre exporturile Poloniei și plătește taxe de peste 16 miliarde de zloți (un zlot polonez este echivalentul a circa 1,066 lei).
Transportul rutier polonez are o contribuție importantă și la nivelul economiei europene, firmele din această țară efectuând aproape un sfert din transportul rutier de mărfuri din Germania spre Franța (față de 8% în 2008) și peste 20% din transportul rutier de mărfuri din Germana spre Italia, Cehia și Marea Britanie.
În total, firmele poloneze generează peste 300 de miliarde de tone-kilometri de transport, dintre care aproximativ 120.000.000.000 t-km pe piața internă. Totuși, cea mai mare creștere au înregistrat-o la transport cross trade și cabotaj, cu o medie de 9,4% pe an în ultimii 10 ani, în timp ce rata de creștere la export, import și transport intern a fost de 4-5%/an.
Intr-o perioada in care jucatorii de pe piata de transport, logistica si distributie se plang de criza si lipsa de comenzi, iar altii, pe de o parte, de tarife, si pe de alta, de cheltuieli, Vlase Distribution, „din dorinta de a nu face rabat de la calitate”, a ajuns sa refuze potentialii clienti si sa-si limiteze activitatea de distributie la numai doua judete: Ialomita si Calarasi. In aceste conditii, factorii decisivi ai companiei incearca sa tina in frau cat mai bine cheltuielile, pentru o eficientizare a activitatii si, mai ales, pentru a lasa in spate, generatiei viitoare, o afacere de familie profitabila.
Vlase Distribution a fost infiintata in 2008, avand ca principal obiect de activitate comertul en-gros de bauturi alcoolice, ulei comestibil, drojdie si alte produse. „Cand Vlase Impex a avut probleme in urma unor greseli de strategie, compania «s-a risipit» in circa sapte firme”, a explicat Gheorghe Vlase, administratorul sau, completand: „insa ne-am rezolvat problemele, onorand toate obligatiile fata de partenerii cu care am ajuns sa colaborez si in prezent”.
Vlase Distribution ofera distributii specifice pentru Heineken, Ursus Breweries, Romaqua Group, Vincon, Zarea, Apemin Tusnad, s.a., lucrand in mod activ cu aproape 3.000 de clienti (dintr-un portofoliu total de 7.000).
Societatea are in structura un departament de distributie, unul de comert en-gros, diviziile de produse de panificatie si de bauturi alcoolice, vin, bere, sucuri si ape minerale, comert en-detail si departament de transporturi rutiere.
Peste 16.000 m2 si 40 de camioane puse in slujba distributiei
Din cei 627 de angajati ai grupului de firme, circa 184 apartin companiei Vlase Distribution, cu contract de munca pe perioada nedeterminata: 16 apartin modulului administrativ si 168 sunt direct productivi. Departamentul de distributie dispune de un spatiu de depozitare de 16.893 m2 in care sunt adapostiti circa 2.400 de paleti, precum si de o curte interioara de 7.850 m2. Sistemul de lucru este de tip „pre-sale”, cu 36 de agenti de vanzare coordonati de un director de distributie si de patru supervizori, si cu 40 de camioane de distributie cu capacitate cuprinsa intre 3,5 si 10 t, cu 40 de soferi si un manipulant. „Nu avem rezerve de soferi pentru ca, daca este necesar, apelam la cei 10 care sunt in stand-by la Vlase Spedition sau Vlase International”, a explicat Gheorghe Vlase.
In depozit se lucreaza in trei schimburi, incarcarea efectuandu-se in special in timpul noptii, astfel incat dimineata masinile sa fie gata de distributie. „Avem o capacitate de incarcare (cu bauturi, sucuri si ape minerale) de pana la 40 de camioane pe zi, insa media este de 15-20 de camioane pe zi”, a precizat Vlase.
Divizia de comert en-gros cu produse de panificatie (drojdie, amelioratori etc.) lucreaza tot in sistem „pre-sale”, cu un agent de vanzare, care are un portofoliu de 62 clienti, producatori de paine si produse de panificatie din judetele Ialomita si Calarasi.
…
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit