Membrii Federatiei Operatorilor Romani de Transport (FORT) sunt decisi sa opreasca activitatea de transport interjudetean si judetean de pasageri la nivel national, in prima parte a lunii septembrie, ca forma de protest fata de proiectul de modificare al ordinului 980, pe care o considera „cea mai proasta reteta pentru viitorul transporturilor rutiere de pasageri“.
Potrivit unui comunicat de presa FORT, masura atribuirii programului regulat interjudetean printr-o licitatie avand ca singur criteriu de departajare vechimea parcului auto este cea mai prosta varianta de pseudo-liberalizare posibila pentru transportul interjudetean, care este amestecat, de altfel, cu judeteanul, atat din punct de vedere al regulamentului european 1370, cat si al competentelor crescute pentru unitatile administrative teritoriale. In varianta promovata de MT, piata se va deschide pentru orice agent economic (nu neaparat operator de transport) si va putea fi accesata inclusiv de catre companiile cu datorii la stat. In plus, se impune obligatia de serviciu public, fara a acorda insa drept exclusiv sau compensatie, iar programul de transport oricum nu este adecvat nevoilor reale ale pasagerilor, pentru ca nu are la baza un studiu de mobilitate. Cel mai grav, competitorii sunt obligati sa achizitioneze un parc auto fara sa existe certitudinea valorificarii lui, principalii beneficiari – potrivit FORT – fiind producatorii straini de autovehicule.
Toate patronatele si sindicatele prezente la dezbaterile din subcomisia de specialitate au avut aceeasi pozitie ferma impotriva proiectul propus de MT, insa fara niciun rezultat. Astfel, consiliul de conducere FORT a decis sesizarea Comisiei Europene, deoarece ordinul incalca grav legislatia europeana in domeniu, precum si efectuarea tuturor demersurilor de natura contencioasa pentru ca modificarea legislativa sa nu poata produce efecte.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit