Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Începând cu 1 august 2025, autoritățile vamale trec la un nou sistem digital de procesare a importurilor: SNI – Sistemul Național de Import, alături de modulul TSDPN pentru depozitare temporară. Este o tranziție națională, care va avea implicații directe asupra tuturor fluxurilor de import, în special în punctele vamale cu trafic intens, cum este Constanța, informează reprezentanții IB Cargo.

Până pe 30 iulie, ora 12:00, se vor putea depune declarații vamale în vechiul sistem RCDPS.

În perioada 31 iulie (ora 16:00)-1 august (ora 10:00), anumite declarații nu vor putea fi procesate deloc, pentru ca, din 1 august, toate declarațiile de import să se depună exclusiv în noul sistem SNI. „Nu putem controla această schimbare, dar putem să ne pregătim din timp, să comunicăm deschis și să reducem pe cât posibil riscurile împreună.“

Desigur, schimbarea sistemului vamal vine cu risc de întârzieri temporare și blocaje în vămuirea importurilor, precum și cu un timp extins de procesare în birourile vamale aglomerate, în special la Constanța. Se impune, așadar, adaptarea fluxurilor și a documentației vamale, iar pe lângă planificarea din timp a transporturilor și ajustarea timpilor de livrare cu clientul final, să se verifice pregătirea tehnică pentru utilizarea SNI. 
Autoritatea Vamală Română a publicat precizări oficiale pe site-ul customs.ro –  secțiunea E-Customs, privind înrolarea operatorilor economici în sistem. Aceștia din urmă trebuie să inițieze înrolarea utilizatorilor proprii în SNI, folosind modulul UMG. Atenție! Cei care lucrează printr-un comisionar vamal trebuie să-l desemneze în mod explicit în modulul UMG – trebuie completată secțiunea: „Operator economic (efectuează operațiuni în nume propriu sau desemnează un reprezentant)” – prin indicarea numărului EORI al reprezentantului.

Pentru utilizarea SNI nu este necesară declararea unui reprezentant (comisionar vamal) în UMG, dacă operatorul economic efectuează importul direct printr-un comisionar, fără tranzit intermediar. Spre exemplu, în cazul unui client cu sediul în București, care are un import direct în Agigea, cu comisionar iB Cargo, nu este necesară înregistrarea comisionarului în UMG – importul se face direct, fără reprezentare formală. În cazul în care containerul ajunge în Agigea și pleacă în tranzit către București, dacă comisionarul efectuează tranzitul Agigea-București, atunci acesta trebuie declarat ca reprezentant în UMG. Comisionarul care finalizează importul în București nu trebuie înregistrat.

Importatorii, exportatorii, producătorii, distribuitorii și transportatorii sunt nevoiți acum, în noul context generat de Brexit, să-și reanalizeze toate procesele logistice, acestea nemaifiind similare celor de dinainte de 1 ianuarie 2021. „Vă recomand să apelați la comisionari vamali și să instituiți o bună comunicare cu părțile implicate. De asemenea, este benefică pregătirea formalităților vamale în avans“, este de părere Marius Gaiță, Customs Manager în cadrul Euroccoper.

Luisa Mateescu, Managing Partner Pabllo Logistics, atrage însă atenția asupra organizării diferite a instituțiilor vamale din Anglia și a responsabilităților acestora. „Spre deosebire de România, unde un comisionar vamal se ocupă de toate aspectele vamale, în Marea Britanie doar anumite societăți se ocupă de import, iar altele de export. De asemenea, sunt comisionari vamali specializați pe vămuirea produselor alimentare cu regim special“, a spus aceasta în cadrul Supply Chain Reaction #9, organizat de Arilog cu tema „Vama post-Brexit: Mit vs. Realitate“.

Un alt aspect favorabil Angliei, în raport cu România, este faptul că importatorul, indiferent că e mare sau mic, își poate depune singur declarațiile, remarcă Marius Gaiță. Chiar și în cazul în care declarația este depusă prin comisionar, acesta e doar un „scrib“ care transcrie datele și le depune. „Răspunderea lui se limitează aici, iar restul sarcinilor îi revin importatorului /exportatorului. Comisionarul nu e tras ca în România delictual în acest angrenaj, e doar o interfață.“

Lucrul rău, în opinia lui Marius Gaiță, este că cei care nu au lucrat în afara UE, acum s-au lovit de un val de informații pe care nu reușesc să le înțeleagă, motiv pentru care au „invadat“ comisionarii. „Aceștia sunt depășiți, 99% nu mai acceptă nicio firmă în plus pentru declarații. Avem și noi clienți care au ajuns cu camioanele în Anglia și nu au reușit să facă vama.“