Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Scania Noge Titanium este o aplicatie de nisa, in conditiile in care Scania nu este printre furnizorii traditionali de sasiuri pentru carosierul spaniol. Cu toate acestea, merita mentionat, deoarece sasiul Scania s-a dovedit a fi o solutie fiabila in regim de lucru intens. Lilian Express Travel si-a cumparat Noge Titanium in urma cu trei ani, iar de atunci vehiculul, cu lungime
de 15 m si capacitate de 71+1+1 locuri, a parcurs peste 800.000 km. Si nu numai ca merge in continuare foarte bine, dar consuma si putin. Un test pe ruta Bucuresti-Cheia si retur, organizat la sfarsitul anului trecut, a confirmat faptul ca autocarul este puternic si stabil, chiar si fara ESP.

 
Scania Noge Titanium a fost cumparat „de nou“, dar in numai trei ani a parcurs deja peste 800.000 km. Autocarul a fost adus in tara direct in aceasta configuratie, astfel ca initial a fost luat in probe, fiind vorba de un model nou. Timp de doua luni a fost utilizat intr-un regim de lucru intensiv, iar in urma rezultatelor foarte bune obtinute, in special la nivel de consum, s-a decis achizitia. Este vorba de un consum mediu de 33 l/100 km atunci cand autocarul este incarcat la capacitate, potrivit soferilor Lilian Express Travel. (Cel mai mult se consuma in Bulgaria, din cauza reliefului.)
Autocarul a fost folosit pana acum numai pe linia de Grecia, unde Lilian Express are curse regulate, si in general vehiculul de 71+1+1 locuri merge incarcat la capacitate.
La sfarsitul anului trecut am luat Titanium la test pe traseul Bucuresti-Cheia si retur. Desi are dimensiuni impresionante 15×2,55×3,7 m (Lxlxh), acesta nu este echipat cu programul de stabilitate (ESP), ci doar cu sistemele de anti-blocare a rotilor la franare (ABS) si de control al tractiunii (ASR). Totusi, fiind o masina robusta si stabila, lipsa ESP nu s-a facut simtita pe virajele dinspre Cheia. Iar a treia axa viratoare are un merit important din acest punct de vedere. De mentionat ca Titanium corespunde regulamentului european R66 prinvind rezistenta la rasturnare.

Schimbare economica a treptelor de viteza
Noge Titanium are cel mai puternic motor al seriei K de sasiuri Scania, respectiv de 470 CP, cu un cuplu maxim de 2.200 Nm, atins intre 1.050 si 1.350 rpm. Transmisia este semiautomata, astfel incat la plecarea de pe loc si la oprire este necesara apasarea pedalei de ambreiaj. Atunci cand softul computerului cutiei de viteze schimba treapta intr-una superioara, turatia motorului scade pana la aproximativ 1.200 rpm. In functie de intensitatea cu care este apasata pedala de acceleratie, computerul decide momentul schimbarii treptei, astfel incat sa poata asigura optimul de putere. In plus, special pentru zonele cu relief mai dificil, soferul poate comuta pe optiunea H („Hill”), care ii confera un cuplu mai ridicat, necesar urcarii fara efort a unei rampe. In acest caz, treptele de viteza sunt schimbate la o turatie crescuta a motorului, de aproximativ 1.700-1.800 rpm. In zonele de rampa dinspre Cheia, schimbarea treptelor s-a facut la 1.500-1.600 rpm, cu exceptia virajelor „ac de par“, unde viteza a scazut foarte mult si a fost necesar un plus de putere pentru a urca autocarul de 15 m.
Plecarea de pe loc se face de regula in treapta a treia, chiar si atunci cand este incarcat la capacitate. Si, in general, treptele de viteza sunt schimbate de cat mai putine ori posibil, pentru a nu se risipi energie. De altfel, au fost situatii cand, desi viteza de deplasare a scazut pana la 70 km/ora, treapta a 12-a a fost mentinuta pana la apasarea pedalei de acceleratie, moment in care softul cutiei a recalculat treapta de viteza optima.
Retarderul Voith are cinci trepte, dar la coborarea pe serpentine nu face fata singur si se impune suplimentar calcarea pedalei de frana. Oricum, in afara de cruise-control, Noge Titanium este echipat cu sistem de mentinere a vitezei la coborare, astfel incat soferul sa nu fie nevoit sa stea tot timpul cu piciorul pe pedala de frana in cazul pantelor mai lungi.
Autocarul are si functie de ridicare si coborare a caroseriei cu 10 cm, pentru manevre specifice, in acest caz viteza maxima de deplasare fiind de 40 km/ora. In plus, este prevazut cu optiunea de scoatere a aerului din circuitul axei portante. Acest lucru se impune iarna, cand la plecarea de pe loc rotile celei de-a treia axe patineaza, iar greutatea trebuie mutata pe axa motoare. Tot iarna este util si sistemul de preincalzire a motorului cu functie de programare.

Spatiu mai stramt pentru sofer
In afara de faptul ca este o masina destul de rigida, soferii nu au de ce sa se planga, pentru ca autocarul se manevreaza cu usurinta, in ciuda dimensiunilor sale. De altfel, este chiar mai usor de manevrat decat un vehicul cu doua axe, sunt de parere soferii Lilian Express. Este adevarat ca pentru un conducator auto mai solid postul de lucru este cam inghesuit, iar scaunul nu are o plaja prea mare de reglare fata-spate, astfel ca nu intotdeauna este suficient loc pentru picioare. Volanul se poate regla insa pe inaltime si pe adancime, astfel ca mai compenseaza.
Computerul de bord ofera informatii despre uzura placutelor de frana si a consumului si poate da mesaje de avertizare in momentul in care se constata eventuale probleme. Fiecare eroare are un cod special, care se afiseaza pe doua display-uri amplasate lateral stanga pe bord.
Fiind o masina lunga, soferul este ajutat la orientare de trei oglinzi retrovizoare incalzite pe fiecare parte: cate una pentru inaltimea vehiculului, pentru observarea drumului in adancime si respectiv pentru partea din fata a autocarului – zona colturilor. Nu lipseste nici camera de luat vederi pentru mersul cu spatele, iar o alta camera este montata la usa din mijloc. In momentul in care a doua usa este deschisa si se merge cu spatele, imaginea nu se comuta automat pe „spatele“ vehiculului, ci ramane pe usa, astfel ca transferul trebuie facut manual. Parbrizul este triplu laminat si dispune de degivrare.
Sistemul de control al climei este separat pentru postul de lucru al soferului si salonul pasagerilor.
In partea stanga a volanului sunt butoanele pentru faruri, proiectoare, ridicarea si coborarea caroseriei, reglarea oglinzilor, contactul general si avaria. Tot pe stanga mai este pozitionat si tahograful digital. Pe panoul din dreapta volanului se gasesc toate celelalte comenzi. La inceput utilizarea acestuia pare dificila, pentru ca sunt multe butoane de diferite culori puse laolalta. Exista insa o logica la Noge si diferitele seturi de comenzi sunt impartite pe culori. Astfel, tot ce este pe albastru inchis este legat de clima, albastru deschis include comenzile pentru usi, cale de bagaje etc., iar in partea dreapta sunt luminile de interior (plafoniere etc.).

Patru monitoare si tot confortul pentru linie
Pe langa sistemul DVD, autocarul are si conexiune la satelit, astfel ca se pot prinde posturi TV al caror semnal sa fie transpus pe cele patru monitoare LCD de la interior. In plus, Noge Titanium este dotat cu toaleta chimica, cuseta de dormit pentru sofer, precum si cu frigider avand capacitate de 8 l si cafetiera, acestea din urma amplasate in partea din fata. Desi distanta intre scaune nu este prea mare, motiv pentru care autocarul a si primit doar doua stele la clasificarea RAR, pasagerii beneficiaza de toate dotarile necesare pentru a se simti cat mai confortabil. Astfel, scaunele se rabateaza, se pot trage spre culoar pentru a oferi mai mult loc pasagerilor si au suport pentru picioare si cotiere la locurile dinspre culoar.
Geamurile laterale sunt duble si curbate spre plafon, laminate si cu filtru pentru protectie solara. Exceptie fac geamul de langa sofer si cel dinspre ghid, unde sticla este verde.
La interior se folosesc lumini de tip LED atat pentru sistemul Multiset de iluminare individuala in dreptul scaunelor pasagerilor, cat si pentru semnalizarea culoarului central si al scarilor.
Linia de Grecia a mers si pe timp de criza foarte bine, sunt de parere reprezentantii Lilian Express, mai ales ca distanta este mai mica, se parcurge destul de repede (30 de ore cu plecare din diferite orase din Moldova sau 19 ore din Bucuresti), iar pretul este rezonabil. In plus, compania de transport are vechime pe aceasta destinatie si si-a format o clientela fidela. Din Bucuresti se merge cu doi soferi, un al treilea fiind necesar eventual doar pentru a conduce in tara. In functie de perioada din an se fac si doua sau chiar trei curse pe saptamana (de sarbatorile de iarna sau in sezonul estival).
Pasagerii raman insa o problema, sunt de parere soferii Lilian Express, pentru ca nu intretin curatenia si mai fac si alte stricaciuni minore.