Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Un studiu publicat de Comisia Europeană și de Banca Europeană de Investiții (BEI) sugerează că ecartamentul european pe liniile spre Lviv și Chiṣinău ar trebui să fie implementat ca un prim pas pentru a îmbunătăți conexiunile dintre Polonia și Ucraina, precum și dintre România și Republica Moldova.  
De la invazia Rusiei în Ucraina, conexiunile de transport terestru ale țării cu UE au devenit esențiale pentru importurile și exporturile ucrainene. Au fost create benzile de solidaritate UE-Ucraina pentru a consolida conexiunile transfrontaliere. Studiul publicat astăzi face parte din planul de acțiune al „culoarelor de solidaritate”.

Studiul a analizat barierele rămase, inclusiv diferența dintre ecartamentul feroviar utilizat în cea mai mare parte a UE și cel utilizat în Europa de Est. Mecanismul Conectarea Europei II a selectat recent nouă proiecte pentru finanțare care vor avea ca obiectiv îmbunătățirea punctelor de trecere. Comisia a propus, de asemenea, extinderea rețelei transeuropene de transport la Ucraina și Moldova. 

Comisarul pentru transporturi, Adina Vălean, a declarat: „Prin construirea primului ecartament feroviar al UE în Ucraina și Moldova, care leagă căile lor ferate de Polonia și România, le va aduce mai aproape de piața unică a UE. Prin acest studiu, pregătim terenul pentru soluții pe termen lung, sprijinind Ucraina în comerțul și reconstrucția sa postbelică. Asigurarea interoperabilității din Polonia prin Ucraina, Moldova și România va însemna, de asemenea, o experiență de călătorie mai ușoară și mai eficientă pentru cetățeni.” 

„Extinderea ecartamentului standard al rețelei feroviare europene către Ucraina și Moldova va facilita circulația bunurilor și serviciilor, ajutând cele două țări să se integreze mai rapid pe piața UE și accelerând redresarea postbelică a Ucrainei. Dezvoltarea unor legături de transport moderne este o modalitate prin care putem stimula creșterea economică a regiunii și putem oferi un sprijin ferm Ucrainei și Moldovei pe drumul lor spre integrarea în UE” , a declarat Vicepreședintele BEI, Teresa Czerwińska, care este responsabilă pentru operațiunile băncii în Ucraina și Moldova.

Luând în considerare costurile probabile, cererea preconizată și considerentele legate de capacitatea liniei, studiul sugerează, ca un prim pas, stabilirea unei legături cu ecartament european între Cracovia/Katowice (Polonia) și Lviv (Ucraina), precum și între Iași (România) și Chișinău (Moldova). De asemenea, sunt sugerate și extinderi ulterioare. Studiul evaluează, de asemenea, modul în care noile linii cu ecartament standard din Ucraina și Moldova ar funcționa cu rețeaua din alte părți ale acestor țări, care va continua să utilizeze ecartamentul larg.  Studiul a fost realizat de serviciul de consultanță tehnică al BEI, JASPERS, în strânsă cooperare cu toate țările implicate.