Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cătălina Adam, reprezentanta diviziei de finanțări Safety Leasing din cadrul Safety Broker, a amintit la conferința Tranzit de la Iași că în ultimii ani toate firmele care au credite au fost afectate de creșterea prețurilor și a dobânzilor, drept pentru care compania a căutat să-și diversifice portofoliul de servicii, pentru a-și ajuta clienții să iasă din situațiile dificile provocate de lipsa lichidităților. Și acum are mai multe colaborări cu finanțatori de pe piață, mai ales pentru factoring, care este tot mai solicitat, inclusiv în transport, deoarece există un mare decalaj între încasări și plăți.

Transportatorul care decide să apeleze la acest serviciu o poate face și numai pentru anumiți clienți ai săi – de exemplu, cei care au termene de plată lungi, de 90-120 de zile – „iar misiunea noastră este să găsim, împreună cu el, o soluție de vânzare către o firmă specializată a facturii emise acelor clienți. Această firmă de finanțare face verificarea clienților respectivi și a relației comerciale cu transportatorul și, contra unui comision, îi transferă transportatorului cel târziu în ziua următoare suma din factură.“

Finanțatorii verifică mereu clienții și disciplina lor de plată, reputația lor, inclusiv dacă se dorește declararea insolvenței sau falimentului lor, astfel încât să nu existe risc de neîncasare a sumei din factura de transport. Și se ocupă fie doar de unele facturi de transport, fie de toate facturile aferente contractului cu un anumit beneficiar. Iar în funcție de datele despre clienți văd ce soluție îi pot propune transportatorului, contra unui comision proporțional cu riscul. În situația unui beneficiar de transport care este rău platnic – de exemplu, are multe incidente cu bilete la ordin – finanțatorii pot chiar să refuze să se ocupe de el. Și atunci transportatorul își asumă riscul dacă vrea să lucreze cu acesta sau se poate face o asigurare prin care se împarte riscul și care se accesează dacă, la scadența facturii, nu se pot recupera banii.

Comisionul plătit de transportator diferă, așadar, în funcție de caracteristicile clienților și pot ajunge la cel mult 0,1%/zi, astfel încât să fie acoperiți și clienții care au termene mari de plată.

Transportatorii prezenți în sală au atras însă atenția asupra faptului că în această industrie marja medie de profit, nu numai în România, ci în întreaga Europă, este de numai 3-4%, deci astfel de comisioane sunt mari pentru multe firme. „Probabil că este un serviciu scump“, admite reprezentanta Safety Broker, „dar în ultima vreme el a fost o barcă de salvare pentru multe firme cu dificultăți financiare, aflate în criză de lichidități, care au putut să onoreze noi comenzi și să plătească facturi până au ieșit din acea situație“. Cătălina Adam a confirmat, la cererea lui Augustin Hagiu (FORT), care are informații de pe piață că în ultimele 12 luni termenele de plată au început să scadă spre niveluri mai decente, că într-adevăr acestea sunt mai mici. Cel puțin pentru clienții companiei ele nu depășesc niciodată 90 de zile. Pe de altă parte, se știe că nu se emite factură imediat după ce se efectuează o cursă, ci uneori după o lună.

Gabriela Păun, director EBV Finance sucursala din România, a amintit în cadrul conferinței Tranzit de la Iași, de pe 6 iunie, că nu numai în ceea ce privește recuperarea TVA au apărut în ultimul timp modificări, ci și în ceea ce privește recuperarea accizei pentru combustibil.

De exemplu, de curând, în Belgia acciza nu se mai recuperează decât prin intermediul unui portal electronic. „Să sperăm că asta va duce și la o recuperare mai rapidă, deoarece acum se face în aproape 14 luni.“

În Franța, pe de altă parte, de câteva luni nu mai sunt acceptate cardurile universale Garage și în plus a apărut un sistem de comunicare cu furnizorul de combustibil care face ca, atunci când cantitatea alimentată de un client nu corespunde cu cea declarată de furnizor – poate dintr-o eroare de declarare a acestuia din urmă sau pentru că motorina alimentată la final de lună este facturată luna următoare – acciza să nu mai poată fi recuperată. „Deci în Franța banii se recuperează repede, dar se mai taie din suma cuvenită.“

O veste mai bună vine din Spania, așa cum subliniază Gabriela Păun. CJUE tocmai a dat un verdict prin care obligă această țară să plătească taxele încasate necuvenit de la transportatori între 2013 și 2018, așa cum s-a întâmplat și cu taxa de sănătate. Iar acum se așteaptă publicarea modalității de implementare a deciziei. Reprezentanta RBV Finance subliniază faptul că, în condițiile acestor modificări din diverse țări, decizia de a nu recupera accize și TVA pe cont propriu, ci de a apela la un agent, este mai bună. Plus că se pot încasa banii direct în cont și chiar se pot primi banii din TVA mai repede, la nevoie.