De la pionierat în decarbonizare la echilibrarea bugetului de infrastructură, Elveția redesenează radical politica fiscală aplicată transportului greu. Din 2029, nici măcar camioanele electrice nu vor mai fi scutite de taxa Ttpcp.
O decizie așteptată, dar accelerată: Consiliul Federal schimbă foaia
Pe 28 mai 2025, Consiliul Federal elvețian a decis ca vehiculele comerciale cu propulsie electrică să înceapă să plătească taxa pe traficul greu legată de performanță (Ttpcp) începând cu 1 ianuarie 2029 – cu doi ani mai devreme decât se preconiza inițial. Scopul principal? Compensarea pierderilor de venituri din bugetul infrastructurii și impulsionarea transferului de marfă de pe șosea pe calea ferată.
Măsura vine într-un moment de tranziție accelerată: în 2022, Elveția număra doar 234 de camioane electrice, dar în 2025 numărul lor a trecut deja de 1.000. În scenariile optimiste, camioanele electrice ar putea reprezenta până la 100% din flotă în 2050. Fără reformă, sistemul actual ar risca colapsul financiar.
Cum funcționează Ttpcp și de ce trebuie reformat
Sistemul Ttpcp (Taxa pe traficul greu în funcție de performanță) a fost introdus în 2001, fiind unul dintre cele mai sofisticate din Europa. Acesta se bazează pe trei factori: masa totală a vehiculului, kilometrii parcurși pe teritoriul elvețian (inclusiv Liechtenstein) și nivelul de emisii al vehiculului conform standardelor Euro.
Până acum, camioanele electrice au fost scutite complet de taxă, iar camioanele Euro VI (cele mai moderne diesel) au beneficiat de cea mai ieftină clasă tarifară: 2,39 cenți elvețieni pe tonă-kilometru. Însă aproape 90% din camioanele de pe drumurile elvețiene sunt Euro VI, ceea ce reduce drastic eficiența sistemului ca instrument de reglementare și descurajare a transportului rutier poluant.
Schimbări majore din 2025 și 2029: reclasificări, reduceri, noi criterii
Reforma, care va intra etapizat în vigoare între 2025 și 2035, presupune mai multe măsuri majore:
Se încurajează electricul, dar se acceptă temporar și dieselul Euro VII
Reforma aduce o diferențiere clară între tehnologii. Vehiculele cu emisii zero, adică electrice cu baterii sau cu pile de combustie cu hidrogen, vor beneficia de reduceri. Vehiculele alimentate cu biogaz, GNL (gaz natural lichefiat), GNC (gaz natural comprimat) sau combustibili sintetici (e-combustibili) nu vor primi nicio reducere. Statul consideră că introducerea acestora ar complica inutil sistemul și i-ar diminua eficiența. Camioanele diesel Euro VII, care respectă cele mai noi standarde europene de emisii, vor primi temporar reduceri până în 2035, pentru a încuraja reînnoirea flotelor.
Una dintre cele mai importante inovații ale reformei este introducerea unui mecanism de certitudine a planificării: guvernul se angajează să anunțe orice modificare de categorie tarifară cu cel puțin 7 ani înainte de intrarea în vigoare. Acest lucru este esențial pentru companiile care investesc în camioane electrice sau tehnologii emergente și au nevoie de un orizont clar de recuperare a investiției.
Companiile cu flote dominate de vehicule Euro VI vor fi cele mai afectate, confruntându-se cu o creștere considerabilă a costurilor de operare. Multe vor fi obligate să accelereze tranziția către vehicule mai moderne. Operatorii care au deja camioane electrice sau sunt în curs de achiziție vor beneficia de reducerile temporare și vor avea un avantaj competitiv în primii ani.
Industria transportului rutier în ansamblu va fi forțată să regândească strategiile de investiții, într-un context de tranziție energetică, presiune fiscală și cerințe logistice în schimbare.
O reformă inevitabilă, dar echilibrată
Reforma Ttpcp reflectă una dintre marile provocări ale tranziției ecologice: cum să promovezi decarbonizarea fără să destabilizezi finanțarea infrastructurii. Înlocuirea camioanelor diesel cu cele electrice este o direcție bună pentru mediu, dar pune în pericol bugetul anual de 1,8 miliarde CHF colectat prin actuala taxă.
Prin introducerea de reduceri temporare, mecanisme de predictibilitate și o abordare echilibrată între tehnologii, Elveția își asumă un model de tranziție gestionată, în care fiecare categorie de vehicul contribuie – mai devreme sau mai târziu – la costul infrastructurii pe care o utilizează.
02.10.2020
Ultimul număr: Mai 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit