Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Asociația poloneză de transport și logistică TLP punctează faptul că, dintre toate segmentele de activitate din această industrie a transportului și gestionării depozitelor, cele mai mari facturi neplătite, de circa 880.000.000 de zloți polonezi, dintr-un total de aproape un miliard de zloți polonezi (un zlot este echivalentul a circa 1,046 de lei), le au transportatorii rutieri.

Structura creditorilor din industria transporturilor și a logisticii arată că problemele cu plățile nu sunt trecătoare: 321,7 milioane de zloți sunt restanțe la societățile de colectare a creanțelor și la fondurile de securitizare, care și-au cumpărat creanțele restante în principal de la instituțiile financiare, 281,2 milioane de zloți sunt restanțe la plata leasingului și 150 de milioane de zloți sunt restanțe la plata combustibilului. Cele mai mari restanțe pe care le are o firmă din domeniu depășesc 11 milioane de zloți, sumă din care o mare parte este pentru energie electrică.

Transporturile și logistica au și de încasat bani, dar sume mult mai mici decât datoriile lor: 158,5 milioane de zloți, datorați mai ales de firme de transport, comerț și producție.

TLP constată că în al treilea trimestru al anului transportatorii au descărcat doar 89.500 de rapoarte privind actualii și potențialii contractori, insuficient având în vedere faptul că în Polonia există 125.000 de companii de transport și fiecare deservește câteva zeci de clienți, și le recomandă să nu-și piardă vigilența și să verifice în permanență situația financiară a partenerilor.

În aceeași analiză se mai amintește că pentru întreprinderile mai mici, familiale, este tot mai dificil să rămână pe piață din cauza cerințelor și sarcinilor financiare tot mai mari. Aproape 70% dintre companiile din domeniu care sunt îndatorate sunt întreprinderi individuale: 19.655 de firme, care au datorii de 704,6 milioane de zloți. Iar motivul principal pentru care s-a ajuns la asta este că firmele mici suportă mai greu termenele mari de plată a facturilor de transport. 

Antreprenorii din transportul internațional simt o puternică neliniște cu privire la remunerarea serviciilor lor nu atât din cauza situației financiare mai slabe a contractanților, ci din cauza impactului situației geopolitice asupra mediului de afaceri, care a redus toleranța la facturile neplătite. În plus, dispozițiile restrictive din Pachetul Mobilitate au afectat direct finanțele întreprinderilor și stabilesc prețul final al serviciului de transport, iar companiile sunt tot mai conștiente de importanța menținerii lichidităților și comandă mai rapid colectarea creanțelor, pentru a nu ajunge la blocaje.

Potrivit experților din Polonia, viitorul apropiat în transportul rutier va fi determinat în primul rând de situația economică din Europa și din lume, precum și de relația dintre cererea și oferta de servicii de transport, și apoi de piața muncii și de presiunea de a crește salariile ca urmare a lipsei de șoferi.

109 firme au inregistrat in 2017 valori pozitive ale diferentei dintre creante si datorii, din care 18 de peste un milion de euro, 23, intre 500.000 si 1.000.000 de euro, si alte 50, de peste 100.000 de euro.
Primele 20 de firme in clasamentul care tine cont de diferenta dintre creante si datorii au impreuna 39.972.007 euro, fata de 32.939.259 de euro in 2016 si de 41.606.016 euro, cat au avut primele 20 de firme din acest clasament pe 2016.
 

Cele mai mari sume de recuperat le au in continuare (avand in vedere faptul ca anul acesta am eliminat din analiza noastra, pentru ca nu are flota proprie, Hartl Connect Transport, care in 2016 a fost a doua) Duvenbeck (8.105.697 de euro, cu 9% mai mult decat in 2016) si, la mare diferenta, Carpat Cement (4.685.129de euro, cu 6% mai mult decat in 2016). Vectra Logistic urca de pe locul al 12-lea pe al treilea, cu 2.510.166 de euro, cu 91% mai mult decat in 2016, Felbermayr urca de pe locul al optulea pe al patrulea, cu 2.445.555 de euro (+20%), iar Kenwroth Transport urca de pe locul al 10-lea pe al cincilea, cu 2.171.481 de euro (+44%). Prima scadere din acest top, de 6%, o inregistreaza Van Mieghem Transport, care, cu 1.985.422 de euro, ocupa acelasi loc sase din 2016. Vio Transgrup urca de pe locul al 13-lea pe al saptelea, cu 1.753.070 de euro (+56%), iar Hartl Carrier, a doua scadere, de 35% fata de 2016, coboara de pe locul al patrulea pe al optulea, cu 1.713.317 euro. Vos Logistic este prima firma care in 2016 nu a fost in Top 20 la aceasta categorie, iar acum intra direct pe locul al noualea, cu 1.611.786 de euro (+128%), iar Expres Euroscan este, de asemenea, o prezenta noua fata de 2016, cu 1.392.222 de euro (+89%), ca si Trans Bitum, cu 1.388.498 de euro (+375%).