Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

O mare provocare cu care se confruntă industria transporturilor, în afară de criza de șoferi, este fluctuația prețurilor carburanților. Cifrele Eurostat arată că, în întreaga Europa, prețul mediu al motorinei a crescut cu o treime în 6 luni. Deși Polonia se află pe locul al treilea pe lista țărilor cu cea mai ieftină motorină din Uniune, iunie 2022 a fost o lună dificilă pentru industria transporturilor. Prețul carburanților îi ține pe transportatori treji noaptea, iar viitorul este incert. Prețul mediu cu ridicata pe litrul de motorină, de exemplu, potrivit Lotos, a fost de 7,24 de zloți (1,53 de euro) net în iunie 2022, o creștere de aproape 0,60 de zloți (0,13 euro) față de mai 2022 – cel mai mare de până acum.

Companiile de transport folosesc un mecanism de ajustare a tarifului în funcție de prețul combustibilului, dar în situația tensionată de după izbucnirea războiului acesta s-a dovedit a fi o protecție insuficientă.

În primul și al doilea trimestru, mecanismul a funcționat prea lent, deoarece prețurile s-au modificat mult mai repede. În plus față de ajustarea tarifului în funcție de prețul combustibilului, s-au folosit suplimente de intervenție pentru a preveni falimentele transportatorilor.

Asistența are o dimensiune mai largă. În cazul problemelor financiare ale unui transportator, expeditorii tratează fiecare caz în parte și încearcă să ajute în orice situație, pentru ca operatorul să rămână pe piață. În plus, oferă carduri de combustibil care ajută la reducerea costurilor de transport.

Companiile propun un program de factoring, adică oferă plăți accelerate către subcontractori la 5-15 zile de la emiterea facturii. Costul factoring-ului a rămas neschimbat pentru subcontractanții obișnuiți.

Transportatorii și companiile de logistică poloneze care angajează subcontractanți recunosc că șoferul este un personaj cheie. Importanța sporită a lui și puterea de negociere a crescut de la izbucnirea războiului din Ucraina. Șoferii văd și ei acest lucru, exodul ucrainenilor contează și se traduce printr-o creștere a puterii șoferului polonez și a presiunii pentru îmbunătățirea condițiilor de muncă, el negociind salariul, reveniri mai frecvente acasă, beneficii suplimentare.

Un raport PFR subliniază că salariile din departamentul de transport și gestiune a depozitelor au crescut în iunie, față de luna similară din 2021, cu 23,5%, în condițiile în care rata medie de creștere a salariilor din domeniu a fost de 13,5%.

Șoferii doresc să fie acasă mai des, de preferat în fiecare zi. În transportul internațional, acest lucru este aproape imposibil, dar se simte o presiune puternică pentru a fi acasă măcar în fiecare săptămână. Deci modelul de operare al transportatorilor se schimbă. Atât în transportul internațional, cât și în cel național, se adaptează rutele pentru a se potrivi cu capacitatea șoferilor de a călători cât mai des posibil. Se poate vedea acest lucru chiar și în timpul negocierilor cu subcontractanții: înainte ca proprietarul companiei să confirme comanda îi cere adesea părerea șoferului.

Soluțiile nestandardizate sunt utilizate ca stimulent. De la începutul anului, firmele de transport organizează în fiecare trimestru un concurs pentru cel mai bun șofer, acordând premii pentru primele 3 locuri în fiecare ramură. Companiile doresc să își aprecieze șoferii, deoarece ei sunt responsabili pentru livrarea mărfurilor la timp și pentru efectuarea lucrului în conformitate cu standardele, ceea ce se traduce în satisfacția clienților. Au evaluat categorii precum încărcarea și descărcarea la timp, utilizarea aplicației mobile, unde șoferul trebuie să facă și o fotografie a documentului de transport, sau respectarea standardelor de lucru.