Vrei să fii la curent cu ultimele noutăți? Abonează-te la newsletter.
Potrivit unui raport realizat de liderul global pe piața de consultanță imobiliară, CBRE România – „Market Outlook 2023”, țara noastră se situează printre cele mai competitive țări din Europa Centrală și de Est în privința pieței de retail.
Dezvoltarea amplă a spațiilor comerciale, precum și creșterile pentru cumpărături au încurajat diverse industrii să se extindă sau să intre pe piața locală.
În 2022, au intrat pe piața din România 17 branduri noi, cei mai mulți optând ca primă locație Bucureștiul pentru deschiderea magazinelor. Primark, Converse sau Foot Locker fiind unele dintre cele mai importante branduri care și-au deschis magazine în centre comerciale.
„După un an, extrem de bun pentru retail, cu rezultate care depășesc nivelul înregistrat în 2019, an de referință pentru industrie, piața își continuă evoluția firească și intră în planurile unor retaileri internaționali, dar și noi dezvoltatori pe piață, aceștia fiind însă nișați pe segmentul de parcuri de retail. În plus, apar noi oportunități pe piață și pentru dezvoltatori, ținând cont că spațiile comerciale disponibile sunt în marea majoritate închiriate rata de neocupare fiind 3% în malluri și chiar mai mică în parcurile de retail.”,
a declarat Carmen Ravon, Head of Retail Occupier CEE, CBRE.
CBRE recomandă pentru acest an să aibă în vedere trei factori principali:
Integrarea standardelor ESG în proiecte noi sau în cele renovate – Pe lângă reducerea consumului și a activității sustenabile din punct de vedere operațional, alinierea la standarde vine și în întâmpinarea așteptărilor consumatorilor, care au devenit mai atenți și mai selectivi. Astfel, retailerii sunt motivați să opteze pentru spații și pe baza criteriilor ESG când doresc o extindere sau chiar la integrarea unor clauze specifice în contractele de închiriere. CBRE asistă deja proiecte de renovare care adaugă această componentă în noile planuri, cât și noi dezvoltări care nu numai că integrează, dar creează, de fapt, întregul plan de construcție în jurul unei viziuni sustenabile și al impactului acesteia asupra comunității locale.
Extindere strategică bazată pe analiză – Informațiile sunt esențiale pentru dezvoltatorii și investitorii care urmează să decidă în contextul actual, oferind date, benchmark-uri și comparații. În efortul retailerilor de a găsi spațiu în centrele comerciale, au acum nevoie să își sprijine deciziile luate într-un termen mult mai scurt pe date și analize calitative corecte și complete.
Tehnologia și strategia omnichannel cresc cifra de afaceri – Creșterea businessurilor prin sistemul multichannel este o strategie eficientă. Ecommerce-ul nu mai este doar o nouă realitate, ci a trecut deja la o altă etapă – m-commerce (mobile commerce), care contribuie deja din plin la creșterea estimată de 15% în comerțul electronic din România până în anul 2025. De asemenea, automatizarea operațiunilor din logistică susține în mare măsură această transformare iar, în curând, va intra și în magazinele fizice ca soluție ce facilitează atât experiența consumatorilor, cât și lipsa forței de muncă a retailerilor prin auto-check-out, puncte de preluare, asistent virtual de magazin sau chiar promoții bazate și livrate de inteligența artificială. Performanțele magazinelor fizice sunt însă o dovadă că dorința clienților pentru experiența de cumpărături rămâne ridicată, astfel că integrarea soluțiilor omnichannel este un pariu care trebuie păstrat.
„Două tendințe care sunt deja în plină desfășurare trebuie, de asemenea, să fie luate în calcul. În primul rând, dezvoltarea orașelor mai mici, regional, care merge mână în mână cu dezvoltarea parcurilor de retail, un produs foarte apreciat de investitori și dezvoltatori. În al doilea rând, reducerea suprafețelor hipermarketurilor care își propun să devină mai eficiente pe spațiul ocupat, o oportunitate și pentru proprietarii de centre comerciale, care dispun de spațiu liber extrem de limitat, și care astfel pot obține GLA (suprafața brută închiriabilă) suplimentară pentru noi chiriași.”,
a completat Carmen Ravon, Head of Retail Occupier CEE, CBRE.
Anul trecut, stocul spațiilor moderne de retail din România au efectuat un volum total de circa 4,08 milioane mp, după inaugurarea a 11 noi parcuri de retail. Livrările anuale s-au ridicat la 86.700 mp închiriabili, din care 41% în București cu trei spații de retail nou construite, în timp ce marea majoritate a spațiilor au fost dezvoltate în orașele mici, dar situate strategic în apropierea județelor, precum Iași, Timișoara sau Craiova.
Acest website foloseste cookie-uri
Folosim cookie-uri pentru a-ti imbunatati experienta pe website tinand minte preferintele tale de navigare. Apasand pe butonul accept iti dai acordul pentru folosirea tuturor cookie-urilor.
Acest site web folosește cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența în timp ce navigați pe site. Din aceste cookie-uri, cookie-urile care sunt clasificate ca fiind necesare sunt stocate pe browser-ul dvs., deoarece sunt esențiale pentru funcționarea funcționalităților de bază ale site-ului. De asemenea, folosim cookie-uri terțe care ne ajută să analizăm și să înțelegem cum utilizați acest site web. Aceste cookie-uri vor fi stocate în browserul dvs. doar cu acordul dumneavoastră. De asemenea, aveți opțiunea de a renunța la aceste cookie-uri. Dar renunțarea la unele dintre aceste cookie-uri poate avea un efect asupra experienței dvs. de navigare.
Un “Internet Cookie” (termen cunoscut si ca “browser cookie” sau “HTTP cookie” sau pur si simplu“cookie”) este un fisier de mici dimensiuni, format din litere si numere, care va fi stocat pe computerul, terminalul mobil sau alte echipamente ale unui utilizator de pe care se acceseaza Internetul. Cookie-ul este instalat prin solicitarea emisa de către un web-server unui browser (ex: Internet Explorer, Chrome) si este complet “pasiv” (nu contine programe software, virusi sau spyware si nu poate accesa informatiile de pe hard-disk-ul utilizatorului).