Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Asociația olandeză de transport și logistică TLN atrage atenția asupra faptului că, dacă până de curând era de neconceput ca un guvern, o companie multinațională sau un sector economic important să fie obligate de instanțe judecătorești să fie mai sustenabile, în ultimul timp se vede că acest lucru a devenit posibil și în curând transportul și logistica ar putea fi acționate în justiție pe considerente climatice.

În 2021 Shell a fost informat că are o responsabilitate socială pe care o neglijează din cauza ponderii sale în accelerarea încălzirii globale – în condițiile în care compania se pare că este cauza a 1,8% dintre emisiile globale de CO2 dintr-un an. Iar instanța a decis să Shell trebuie să-și reducă emisiile cu 45% până în 2030, comparativ cu 2019. 

În sectorul agricol, fermierii olandezi s-au gândit că guvernul le va proteja interesele, dar acesta a fost forțat în urma unor procese să ia măsuri foarte drastice împotriva lor, ceea ce a perturbat activitatea întregului sector și, după cum se știe, a dus la proteste de durată și foarte violente.

Iar următoarele victime se pare că vor fi transporturile și logistica, având o pondere de circa 11% în emisiile totale de CO2 din Olanda, conform CBS, și de 6% din emisiile de CO2 din Europa, conform ECTA. Rechizitoriul ar putea avea următorul conținut: „Sectorul este conștient de zeci de ani de ineficiență substanțială, reflectată în transporturi cu vehicule goale, încărcate doar pe jumătate sau cu ambalaje. Sectorul și-a propus, de exemplul, să folosească vehicule cu emisii zero, dar scalabilitatea acestora nu a fost încă dovedită.

Mulți antreprenori din domeniu vor să devină mai sustenabili, după cum reiese din inițiativele din domeniu și din numărul tot mai mare de participanți la programe precum Lean & Green. Și totuși, până acum nu au fost combătute diversele forme de ineficiență.“

Dar o poziție prea fermă, cu amenzi pentru curse fără marfă la capacitate, este inutilă pe o piață în care este nevoie de decizii în lanț, ale clienților și transportatorilor.

Asociația poloneză de transport și logistică TLP este de părere că, atâta vreme cât autoritățile UE și statele membre pun în aplicare planuri de economisire a energiei, și cât se așteaptă ca în multe țări, din cauza lipsei de gaz, petrol și cărbune, temperatura în instalațiile publice și apartamente să nu fie această iarnă suficient de mare, și poate vor apărea întreruperi periodice de curent, nu este normal ca în transportul rutier să se irosească milioane de tone de motorină în fiecare an doar din cauza Pachetului Mobilitate. Mai exact, din cauza obligației de a aduce în țara de origine sute de mii de camioane la fiecare opt săptămâni. Iar până de curând operatorii erau nevoiți să facă același lucru și cu semiremorcile – dar obligația aceasta a fost eliminată între timp.

Anularea ei nu rezolvă problema risipei de carburant, care este cu atât mai mare cu cât războiul din Ucraina a crescut mult costurile cu energia ale transportatorilor și a limitat disponibilitatea combustibililor. De aceea TLP mai face un apel, de data aceasta la adjunctul șefului Comisiei Europene, Frans Timmermans, responsabil pentru Green Deal, la comisarul pentru transport Adina Vălean și la comisionarul pentru energie Kadri Simson, să suspende imediat prevederea potrivit căreia camioanele trebuie să se întoarcă în țara de înmatriculare cel târziu după opt săptămâni și să stea acolo patru zile (perioada de cooling-off). Iar prevederile privind cabotajul, mai subliniază TLP, au și ele impact negativ asupra eficienței folosirii flotei și se traduc în numeroase curse fără încărcătură.

În opinia TLP, și guvernul polonez ar trebui să inițieze o discuție privind suspendarea imediată a dispozițiilor Pachetului Mobilitate. În plus, asociația a demarat activități menite să le atragă atenția eurodeputaților asupra problemei irosirii energiei în transportul rutier și „sperăm că de această dată protecționismul nu va avea prioritate față de necesitatea de a garanta securitatea energetică a cetățenilor Uniunii Europene“.