Curtea Constituțională ar fi trebuit să se pronunțe în cadrul ședinței din 27 septembrie 2023 cu privire la obiecția de neconstituționalitate a Legii pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr 27/2011 privind transporturile rutiere, ce viza liberalizarea transportul interjudețean cu perioadă de tranziție. În ciuda faptului că urgența în ceea ce privește luarea unei decizii finale este evidentă, întrucât toată industria este ținută “în șah” până nu se știe clar direcția către care se va merge în plan legislativ, Curtea a amânat pronunțarea pentru 2 noiembrie a.c.
Amintim că obiecția de neconstituționalitate a fost formulată de 43 de deputați aparținând Grupului parlamentar Uniunea Salvați România și de 13 deputați neafiliați, deși proiectul de act normativ fusese agreat de asociațiile patronale din industrie împreună cu Ministerul de resort.
Programul interjudețean de transport rămâne în vigoare în forma actuală până la 31 decembrie 2023, fiind așteptată decizia Curții Constituționale a României în legătură cu sesizarea USR și a Partidului Forța Dreapta asupra neconstituționalității legii pentru modificarea și completarea OG 27/2011 privind transporturile rutiere.
Potrivit comunicatului de presă emis de USR și citat de news.ro, PSD și PNL ar fi ignorat decizia Consiliului Concurenței de a liberaliza complet și dintr-o dată transportul județean, optând în loc pentru o prelungire până la finalul lui 2024. Niciun moment nu s-a pus însă problema unei prelungiri, ci tocmai a unei liberalizări, însă cu o perioadă de tranziție – așa cum s-a făcut și în alte state UE – pentru a nu destabiliza piața.
Din păcate, tergiversările și opoziția din partea unor facțiuni politice au făcut ca interjudețeanul să primească o nouă prelungire de 6 luni, necesară din considerente „tehnice“. Cu alte cuvinte, tocmai cei care și-au dorit să pună capăt actualului sistem de transport licențiat i-au mai obținut o nouă amânare.
De menționat faptul că proiectul de lege propus de Ministerul Transporturilor nu a vizat niciun moment prelungirea actualului program de transport reglementat, ci deschiderea pieței, cu o perioadă de tranziție în care operatorii interesați să intre pe liniile interjudețene o puteau face, însă într-un mod organizat, care să nu genereze o „canibalizare“ între cărăuși.
După decizia CCR, care ar putea veni în 27 septembrie, am putea fi într-una dintre următoarele situații: dacă proiectul de lege este declarat constituțional, atunci se va merge mai departe cu adoptarea sa și anunțarea unui nou calendar care să respecte termenele legale, iar dacă verdictul este de neconstituționalitate, atunci proiectul trebuie refăcut. Atenție! Decizia CCR nu va include și indicații despre cum ar trebui să arate noua lege, astfel că până la elaborarea acesteia și la parcurgerea pașilor legislativi necesari pentru adoptate, transportul interjudețean va merge mai departe ca și până acum. Având în vedere că de-a lungul timpului s-a dovedit că acțiunile în instanță sunt cel mai sigur mod pentru a obține prelungiri, ne putem întreba dacă acest demers la CCR nu este, de fapt, o ultimă încercare de prelungire a interjudețeanului, într-un moment în care piața de transport urma să intre într-o nouă etapă istorică, de la 1 iulie 2023.
02.10.2020
Ultimul număr: Septembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit