Pe 24 martie 2021, Curtea Europeană de Justiție (CEJ) a emis o hotărâre importantă cu privire la sancțiunile care urmează să fie impuse în cazul în care șoferul unui camion sau al unui autobuz nu prezintă în timpul verificării pe şosea şi diagramele de înregistrare ale tahografului din ziua în care a fost oprit și din ultimele 28 de zile (pe care trebuie să le păstreze în cabină). Potrivit judecătorilor europeni, în acest caz, autoritățile trebuie să emită o singură pedeapsă, indiferent de numărul de foi lipsă și nu una pentru fiecare diagramă în parte.
Totul a pornit din Italia, din 2013, când în două controale agenții au constatat că lipseau mai multe diagrame de înregistrare referitoare la cele 28 de zile anterioare verificării, emițând diverse sancțiuni administrative. Cei doi șoferi au înaintat apel către judecătorii italieni, iar procesul a ajuns la Curtea Supremă, care, la rândul său a trimis dosarul Curții Europene de Justiție.
Judecătorii Curții Supreme au întrebat dacă legislația UE ar trebui interpretată în sensul că, în circumstanțe precum cele tratate, autoritățile competente trebuie să aplice o singură sancțiune șoferului, pentru o singură încălcare sau mai multe sancțiuni pentru încălcări distincte.
Judecătorii europeni au răspuns cu hotărârea din 24 martie 2021, susținând că „legislația UE stabilește o obligație unică aplicabilă pentru întreaga perioadă de 29 de zile”. În hotărâre, Curtea reamintește că statele membre trebuie să prevadă sancțiuni suficient de mari, proporționale cu gravitatea încălcărilor, pentru a produce un efect descurajant real, specificând că o astfel de încălcare este cu atât mai gravă cu cât este mai mare numărul de diagrame neprezentate de șofer.
Guvernul lituanian a anunțat că va da în judecată Pachetul Mobilitate 1 la Curtea Europeană de Justiție (CEJ), deoarece companiile de transport lituaniene sunt discriminate în urma adoptării noului cadru legislativ.
Lituania respinge, aşadar, noile reguli privind cabotajul şi timpii de conducere şi de odihnă ai şoferilor, întrucât activitatea celor mai mari transportatori – precum Girteka, Vlantana, Hegelmann sau Transimeksa (dintre care unii s-au stabilit serios în Germania, fie prin înființarea unor firme noi, fie prin preluarea unor operatori germani de transport) va fi afectată şi, indirect, statul s-ar confrunta cu pierderi fiscale majore. Ponderea transportului internațional în volumul total de operaţiuni din Lituania este de peste 90%.
02.10.2020
Ultimul număr: Septembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit