Primele vehicule produse de DAF in urma cu 90 de ani au fost remorci si semiremorci, camioanele ajungand pe linia de productie abia in 1949. Istoria companiei olandeze a inceput pe 1 aprilie 1928, intr-un colt al unei fabrici locale de bere in orasul Eindhoven.
Acesta a fost inceputul pentru DAF, unul dintre cei mai importanti producatori de camioane la nivel mondial, companie axata pe inovatie, calitate si eficienta in transport.
Hub van Doorne a deschis portile micutului atelier de productie chiar in incinta fabrica de bere Coolen din Eindhoven, mai precis intr-un colt al acesteia. Lucrarile initiale au presupus mai mult partea de sudura si forjare, iar clientii era companii municipale si locale, ca de exemplu Philips, la acea vreme producator de lampi si aparate radio. Marea Criza Economica l-a inspirat pe van Doorne, care si-a extins serviciile alaturi de fratele sau Wim. In consecinta, in anul 1932 atelierul a evoluat intr-o afacere de productie a remorcilor, iar numele companiei a fost schimbat in Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek (Fabrica de semiremorci Van Doorne) – abreviat DAF.
Multumita sasiului sudat, remorcile si semiremorcile care au iesit pe poarta micutei fabrici olandeze s-au diferentiat rapid de competitie datorita sarcinii utile mari. La acea vreme, constructia prin sudura reprezenta o inovatie nicaieri intalnita, inovatie ce a permis scaderea in greutate a vehiculelor. O alta inventie unica a fost remorca DAF pentru transportul containerelor, model care a debutat in 1936 si a fost proiectata pentru a incarca si descarca rapid containerele dintr-un vagon feroviar. Acesta a fost unul din primele exemple ale transportului intermodal, lucru care a propulsat compania drept unul dintre primii furnizori de remorci pentru containere din lume.
O noua companie s-a nascut
Acronimul DAF s-a pastrat si in 1949, atunci cand denumirea companiei s-a schimbat in „Van Doorne’s Automobiel Fabriek“ (Fabrica de automobile Van Doorne). Motivul schimbarii numelui a fost legat de productia primului camion propriu. Un an mai tarziu, o fabrica noua, dedicata productiei de camioane, a fost construita si productia a demarat cu sasiuri de trei, cinci si sase tone.
Lider in dezvoltarea de motoare
In primii ani de productiei, camioanele DAF erau propulsate de motoare diesel si pe benzina de tip Hercules si Perkins, insa in 1957 compania din Eindhoven a proiectat si a inceput sa produca primele motoare DAF. Doi ani mai tarziu, motorul diesel DD575 a fost imbunatatit prin adaugarea unui incarcator turbo, o alta realizare a vremii. Cativa ani mai tarziu, in 1973, DAF a introdus intercooler-ul, o premiera industrie in 1973. Tehnologia a fost initial dezvoltata pentru a satisface cererea de motoare puternice care au un consum mai redus, dar s-a dovedit a fi indispensabila in reducerea poluarii. In anii 1980, DAF a lansat ATi (Advanced Turbo Intercooling), care a oferit o noua crestere a puterii si eficientei printr-o imbunatatire suplimentara a tehnologiei de injectie si printr-o forma optimizata a camerei de ardere.
In 2005, compania din Eindhoven a dezvaluit actualul sau propulsor care echipeaza gama grea si peste 40% din camioanele Kenworth si Peterbilt – motorul PACCAR MX. Modelele de ultima generatie MX-13 si MX-11 sunt echipate cu transmisii inteligente, cu viteze reduse si punti axa spate eficiente, care au ca rezultat un cuplu mare disponibil la viteze mici, pentru o eficienta fara combustibil si un confort sporit al soferului. Astfel, inovatiile DAF au dus la o eficienta cu 7% din punct de vedere al consumului de carburant, cea mai mare din istoria companiei.
Cabinele au setat noi standarde
Primele camioane DAF de la sfarsitul anilor '40 si inceputul anilor 50, au iesit din fabrica doar ca sasiu, iar in fata motorului aveau montate grila caracteristica cu sapte bare cromate si un scaun temporar din lemn. Un lucru inedit si interesant este faptul ca pentru montare cabinei, una personalizata si realizata local, au fost folositi culturisti. In 1951, DAF a conceput cabina proprie, cu colturi rotunjite si o grila frontal inclinata pentru o aerodinamica mai buna. Confortul soferului a fost imbunatatit prin introducerea unui scaun suspendat. Prima cabina destinata transportului international a aparut in 1960. DAF 2600 avea doua paturi si geamuri de jur imprejur, iar franele puternice si servodirectia au usurat sarcina soferului. Mecanismul de inclinare a cabinei, care a facilitat accesul la intretinerea vehiculului, a fost introdus in 1968, DAF fiind astfel unul dintre primii producatori care au introdus un astfel de sistem.
Conceptul noii cabine Space Cab a fost introdus in 1988, iar producatorul olandez si-a imbunatatit pozitia de lider in productia de camioane cu focus atat pe costurile de operare, cat si pe sofer. O noua cabina, Super SpaceCab a fost introdusa in 1994.
Cinci distinctii „Camionul International al anului“
In 1996, DAF a devenit o companie PACCAR, continuand sa-si intareasca pozitia pe piata camioanelor. Producatorul a lansat modelele LF, CF si XF in 2001 si 2002, XF105 in 2005 si programele Euro 4 si 5 in 2006. Noua gama de camioane Euro 6 a intrat in productie in 2013, iar in 2017, noile modele CF si XF au fost distinse cu premiul „Camionul International al anului 2018“. Totodata, anul trecut in Marea Britanie noul LF a primit premiul „Camionul de Flota Comerciala al Anului“. In total, camioanele olandeze au castigat numai putin de cinci distinctii „Camionul International al anului“: 1988 – DAF 95, 1998 – DAF 95XF, 2002 – DAF LF, 2007 – XF105 si 2018 – CF si XF.
Dezvoltarea tehnologiilor, o prioritate
In 2015, DAF a demonstrat fezabilitatea sistemului de camioane in pluton. Sistemul EcoTwin permite vehiculelor aflate in spate sa urmareasca automat camionul aflat in fruntea plutonului, ceea ce rezulta in reducerea consumului de carburant, a emisiilor de CO2 si o imbunatatire a traficului. Gratie acestui test efectuat cu succes, DAF a fost ales pentru o participare exclusiva in testele trial de pluton efectuate in Marea Britanie anul trecut.
DAF a lansat o editie limitata a camionului XF Super Space Cab cu motor MX-13 de 530 CP dedicata aniversarii a 90 de ani de existenta.
Editia aniversara este limitata la doar 250 de vehicule, fiind disponibila in versiunea cap tractor 4×2 pentru Europa si 6×2 pentru Marea Britanie si Irlanda. Fiecare vehicul este dotat cu un pachet premium de optiuni si a primit un numar unic, vizibil atat in finisajul decorativ din interiorul cabinei, cat si in panoul cu sigla DAF, care poate fi vazut atunci cand portiera este deschisa.
Exterior unic
Editia limitata a „International Truck of the Year 2018“ este disponibila in trei culori metalice speciale : Negru aniversar, Rosu „Flamme“ si albastru de Jamaica. Culoarea aleasa se regaseste si pe marginile grilei frontale. Pentru a conferi exteriorului un look si mai personalizat, prima sigla DAF, lucrata manual, a fost adaugata pe panoul dintre grila si parbriz. Sigla apare de altfel si in spatele cabinei.
Dotari de prima clasa
Modelul aniversar este dotat cu optiuni de prima clasa, ce subliniaza caracterul exclusivist, cum ar fi cabina Super SpaceCab cu perne de aer, faruri cu LED, lumini spate cu LED si lampa de lucru LED, proiectoare de plafon tip Skylight, proiectoare de ceata si de viraj, deflectoare laterale, fuste laterale si roti Alcoa din aluminiu.
La toate acestea se adauga linia Exclusive la interior, cu volan si cotiere din piele, sistem de climatizare cabina, unitate de aer conditionat pe acoperis, unitate radio/navigatie Kenwood DAB, sistem TruckPhone, frigider, cuptor cu microunde, saltea Xtra Comfort pe patul de jos, sistem de siguranta DAF Night Lock. Fiecare model vinde cu un set de lux oferit cadou, ce include o geanta de voiaj din piele, o jacheta cu detalii de piele, un stiloul DAF Waterman in cutie din piele personalizata, portofelul din piele pentru carti de credit si o schita a modelului aniversar, semnata de designerul sef al lui DAF, Bart van Lotringen.
02.10.2020
Ultimul număr: Septembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit