Autobuzele si autocarele nu au avut niciodata prim-planul la IAA, unde camioanele sunt la ele acasa. La standurile marilor producatori, acestea, cu mici exceptii, s-au cam pierdut in peisaj. Carosierii europeni au respectat blazonul evenimentului, participand la cea mai mare expozitie de vehicule comerciale a anului, cu exceptia spaniolilor, care, ca de fiecare data, au preferat sa mearga, cu mai putini bani, la manifestarea locala de la Madrid, de la sfarsitul lui octombrie. Nu au lipsit cateva premiere mondiale si, bineinteles, cei mai multi expozanti au vrut sa arate ca au deja gata vehiculele Euro 6.
In ciuda standurilor cochet aranjate si a vehiculelor nou-noute, stralucind aliniate in lumina reflectoarelor din halele de expozitie, producatorii se arata sceptici cu privire la politica de achizitii a clientilor in perioada urmatoare. Tocmai de aceea si-au concentrat ofertele asupra pietelor care merg bine: Germania si tarile nordice. Cu vanzari dezastruoase in ultimii trei ani, Romania nu mai este un punct strategic pe harta constructorilor vestici si a cazut, mai mult sau mai putin, in „anonimatul” in care se afla inainte de boom-ul 2007-2008.
Mesajul VDL Bus&Coach la IAA a fost importanta profitului proprietarului si calitatea vehiculelor. Odata cu trecerea la Euro 6, VDL foloseste motoarele Cursor 9 ale Fiat Power Train pentru autobuzul urban Citea, Cummins ISB, de 6,7 l, pentru Citea LLE si DAF MX 13 pentru Futura. Iar ZF si Voith raman furnizorii agreati pentru cutiile de viteza, in functie de aplicatie.
La stand au fost expuse modele din toate gamele existente: autocarul de lux MidEuro MLD, de 8 m lungime, autobuzele Citea LLE si Citea SLF, autocarele Futura de 12 si 13 m lungime si double-decker-ul Synergy, care va ramane in familia VDL, cu toate ca urmeaza sa treaca printr-o etapa de facelift.
Situatia pietei de transport persoane nu se imbunatateste, este de parere Marcel Jacobs, director de vanzari VDL Bus&Coach. „Multi operatori privati nu fac bani, merg la limita supravietuirii, si nici guvernele nu mai au bugete pentru subventii. La ora actuala se constata o diferenta foarte mare intre tarile nordice, care si-au revenit din criza, si cele din sudul continentului, unde lucrurile stau foarte rau.“
VDL a livrat anul acesta 80 de autobuze in Suedia si peste 120 in Finlanda, ambele reprezentand piete noi pentru carosierul olandez. In plus, VDL a intrat incet-incet si in Germania, pe sectorul transportului public. Chiar daca doreste sa se concentreze mai ales pe piata europeana, compania isi rotunjeste veniturile cu comenzile venite de pe pietele externe, gen Jamaica, unde se va livra o flota importanta de Mistral.
Citaro a salvat onoarea Daimler
Pentru familia de autobuze Mercedes-Benz, noul Citaro cu motor Euro 6 a salvat onoarea Daimler si a fost vedeta expozitiei pentru producatorul german, primind titlul Bus of the Year 2013. Vehiculul expus la stand este configurat cu trei usi si propulsat de motorul OM 936, de 299 CP si cuplu
02.10.2020
Ultimul număr: Septembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit