Războiul din Ucraina a afectat traficul și operatorilor feroviari privați, care încă mai cară din marfa ce o aveau comisionată, dar care nu mai văd în Ucraina sau Rusia un tranzit viabil China-Europa. În opinia lui Dan Iliescu, director comercial E-P Rail, companie de transport feroviar de mărfuri, în portul Constanța s-a ajuns la o supra-aglomerare (n.r. – 14 martie), acolo unde au ajuns majoritatea navelor care trebuia să acosteze în portul Odessa.
„În ultimele zile (n.r. – jumătatea lunii martie) suntem abordați de companii din Ucraina care caută soluții de redirecționare a mărfurilor, atât la import, cât și la export, situația fiind foarte tensionată“.
Oficialul companiei a explicat pentru Tranzit că foarte puțini transportatori mai acceptă comenzi venite din Ucraina sau care au ca tranzit teritoriul ucrainean, fiind „foarte riscant“. Potrivit acestuia, ruta prin Ucraina sau Rusia, lovită de sancțiuni, reprezintă „un punct mort pentru tot ce ține de transporturile dintre Europa și China“.
Partenerii E-P Rail aduceau marfă din cele trei țări implicate în conflictul actual, Ucraina, Belarus și Rusia, transporturile comisionate înainte de declanșarea războiului fiind încă în derulare pe sensul de intrare de la frontiera de nord cu Ucraina, deschis la ora actuală și circulat. „După începerea războiului însă, nu au mai fost făcute comenzi, deci în următoarele două, trei săptămâni ne vom confrunta cu o diminuare totală a transporturilor venite din Ucraina“, explică Dan Iliescu.
Referitor la ocazia României de a atrage trafic scutit de TUI pe calea ferată către Chișinău și Ucraina, oficialul companiei spune că transporturile către Ucraina întâmpină problema diferenței de ecartament, motiv pentru care transporturile sunt îngreunate de lipsa infrastructurii de transbord la frontiere. Spre exemplu, precizează directorul comercial al E-P Rail, punctul de trecere de la Halmeu nu operează containere, iar la Dornești, ruta de transbord nu a mai funcționat de câțiva ani buni, probabilitatea de a fi pusă în funcțiune fiind destul de mică. „Prin urmare, este aproape imposibil de a transporta aceste containere mai departe spre Ucraina.“ În plus, mai spune Dan Iliescu, principalul efect pe termen mediu și lung va fi adâncirea lipsei de capacitate de transport maritim, întrucât volumele redirecționate pe cale feroviară în ultimii ani între China și Europa vor reveni, din nou, pe liniile maritime, „iar această schimbare va duce la prelungirea timpilor de transport și aprovizionare, ceea ce va însemna o creștere substanțială a prețurilor.“
O analiză completă a situației din transportul maritim și aerian puteți citi în numărul de APRILIE al revistei Tranzit, disponibil pe baza de abonament!
02.10.2020
Ultimul număr: Septembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit