Romania este una dintre tarile europene in care s-au investit cei mai multi bani in retele de service performante. Fiecare importator a deschis din 2006 incoace cel putin un punct de service pe an, majoritatea trecand de la ateliere inchiriate la investitii proprii, echipate „ca la carte“. Desi criza a mai potolit „explozia“ de stegulete pe harta importatorilor de camioane din Romania, primele semne de revenire a pietei i-au determinat pe importatori sa-si reia planurile de ridicare a unor centre de service, mai ales ca multe dintre terenurile pe care vor construi au fost cumparate cand preturile nu erau tocmai mici.
Cresterea volumului de vehicule rulate in Romania in ultimii doi ani, concomitent cu imbatranirea parcului national, au contribuit la inmultirea solicitarilor de mentenanta si reparatii. Dupa investitii masive in retele de service, inca neamortizate, dealerii au fost nevoiti sa dea dovada de creativitate si sa gaseasca solutii inovatoare prin pachete de servicii cu care sa-si ajute clientii, dar care sa-i ajute si pe ei sa-si mentina pozitia pe piata, castigata prin eforturi sustinute. Nimeni nu a fost ocolit de probleme si, chiar daca nici situatia dealerilor nu a fost una fericita, acestia nu au uitat de angajamentele pe care si le-au luat in fata clientilor, nevoiti fiind sa stranga din dinti si sa mearga mai departe.
Iveco are una dintre cele mai dense retele de service din Romania, gratie organizarii sale cu sase dealeri si 25 de locatii in toata tara, astfel ca prezenta producatorului italian pe piata noastra este cel putin la fel de bine asigurata precum cea de la nivel european.
„Am crescut de la an la an capacitatea fiecarui dealer, toate punctele de service fiind foarte bine echipate. Mai mult, criza economica a adus reduceri pe partea de after-sales, atat in ceea ce priveste vanzarile de piese de schimb, cat si in volumele de reparatii efectuate in ateliere. In aceste situatii, consideram ca, cel putin pentru moment, reteaua Iveco este suficient de extinsa. Stim ca fara o retea after-sales performanta dispari in 2-3 ani de pe piata, dar, in acelasi timp, vrem ca dealerii nostri sa-si amortizeze investitiile destul de mari facute pana acum, astfel ca nu vrem sa faca investitii doar de dragul investitiilor“, a afirmat Milos Lalovic, director general Iveco Romania.
MHS Truck&Bus a avut de sustinut pe perioada crizei o multime de investitii facute in 2007-2008 in cele sase centre noi de service din Bucuresti (in Militari, dar si in Otopeni, care a fost modificat pentru o capacitate crescuta), la Cluj, Timisoara, Brasov si Sibiu, astfel ca si in 2010 profitul companiei a fost aproape de zero.
„Am planificat o evolutie diferita a pietei cand am realizat toate investitiile in cele sase noi locatii. Am reinnoit si service-ul din Otopeni, dar nu am avut volumul de reparatii pe care l-am planificat la inceput. Daca am fi stiut cum va merge piata, am mai fi asteptat cativa ani si am fi ales alte locatii disponibile pentru inchiriere“, a declarat Jorge Leuschner, director general MHS Truck&Bus.
Importatorul MAN a aplicat o crestere medie de circa 8% la piese de schimb si manopera. „La piese am crescut pretul cu numai 5%, pentru ca am oferit programe speciale de reparatii, iar feed-back-ul a fost pozitiv, de aceea am si reusit sa umplem atelierele. Am oferit conditii foarte bune in special clientilor buni, care platesc la timp“, a mai spus Leuschner.
Compania si-a mai redus numarul de mecanici in service, astfel incat personalul sa fie 100% acoperit de cererea de reparatii. Capacitatea de utilizare a fost diferita de la o locatie la alta: in Otopeni a fost o acoperire de 80%, iar in altele – Sibiu, Cluj sau Timisoara – doar la jumatate.
Dupa doi ani de asteptari, MHS Truck&Bus va incepe cel mai probabil in 2011 constructia a cel putin doua ateliere de service pe terenurile deja achizitionate la Constanta, Bacau si Craiova. „Pentru constructia cladirilor avem credit pe cinci ani si continuam sa platim ratele, pentru ca, din fericire, situatia financiara a firmei este foarte buna, avand, in mare parte, capital propriu. In prezent, daca vrei sa demarezi un nou proiect, bancile solicita garantii solide, in functie de valoarea finantata, dar nici conditiile nu sunt foarte bune. Tocmai de aceea, nu are sens sa demaram un proiect acum; mai bine asteptam ca bancile sa revina cu conditii mai realiste.“
Si Volvo Romania a decis sa continue investitiile in noi capacitati de service in 2011. „Investitiile in ateliere noi au fost stabilite 95%, cel din Bucuresti si mai avem in plan inca unul. Consider o prioritate investitiile in extinderea retelei Volvo Trucks anul viitor in Romania“, a declarat Christian Coolsaet, directorul general Volvo Romania.
Pentru ca vanzarile de camioane merg mana in mana cu activitatea de service, pentru anul acesta Scania intentioneaza sa gaseasca alte puncte importante in tara care au nevoie de acoperire, dezvoltarea centrelor fiind atat cantitativa, cat si calitativa, continuand pe acelasi sistem aplicat in trecut: contracte traditionale de service, mentenanta si alte pachete atractive pentru clienti. Chiar daca este in plan dezvoltarea unui al doilea centru de service la Bucuresti, constructie ce va demara anul acesta, abia in doi ani capacitatea respectiva va fi necesara.
Si la Turda, ultimul centru de service Scania deschis in 2009, se lucreaza sub capacitate. „A fost un an bun pentru Scania in aceasta zona, cu un debut destul de lent, dar am recuperat in ultimele trei luni. Din punct de vedere al volumului, acesta este cu 35% mai mare decat ceea ce fusese prevazut pentru 2010. Au fost niste previziuni modeste, dar lansate inainte de criza, si de aceea suntem multumiti de rezultat“, a declarat Tord Holmstrom, Country Manager Scania Romania si Bulgaria.
Desi volumul actual de lucru pe care il desfasoara service-ul Scania din Luncani corespunde muncii a opt mecanici, s-au facut angajari in continuare, astfel incat pana la finalul anului sa existe 9 sau chiar 10 oameni in atelier. „In momentul in care se atinge 85% capacitate, trebuie sa facem recrutari, astfel personalul creste proportional cu volumele atinse, ceea ce ne ofera timpul necesar pentru pregatirea noilor mecanici, mai ales ca pentru trainingul de baza sunt necesare aproximativ trei luni”, a precizat Tord Holmstrom, care a adaugat: „concedierile si reducerea fortei de vanzari nu sunt, in filosofia noastra, o solutie de criza, ci trebuie sa intensifici trainingul pentru a fi mai bine pregatiti pentru atunci cand se va termina criza”.
Activitatea comerciala nu se poate baza doar pe serviciile oferite, ci pe un intreg pachet, iar in viziunea acestuia service-ul de la Cluj este un bun exemplu, oferind suport atat cu un extra-volum pentru service, cat si pe after sales.
Serviciile s-au inmultit pe timp de criza
Din dorinta de a fi cat mai aproape de clienti, de a le cunoaste nevoile, dar si pentru a le rezolva unele dintre probleme, cei mai multi importatori au folosit perioada de criza pentru dezvoltarea unui portofoliu de servicii pentru clienti, cele mai importante fiind cursurile de conducere economica, deoarece clientii vor sa-si scada costurile de exploatare.
„Suntem abia la inceput cu acest program, insa speram sa venim in sprijinul clientilor nostri, cu atat mai mult cu cat exista o populatie destul de numeroasa de camioane Iveco in Romania“, a precizat Milos Lalovic.
De asemenea, Iveco Romania ofera clientilor o extindere a garantiei cu 3-5 ani fata de cea standard si contracte de service pentru garantia trenului de rulare si pentru mentenanta.
Potrivit lui Stefano Ciccone perioada cea mai dificila a trecut. Mai mult, incepand cu anul acesta, in reteaua Renault Trucks vor interveni niste modificari, cel mai mare dealer al producatorului francez, Bernard Trucks, urmand sa se alature retelei din Romania
Pentru Renault Trucks, activitatea de after sales a fost mai buna anul trecut decat in 2009. „Am acoperit 25% din cifra de afaceri prin distributia de piese OEM si in principiu acestea ne-au mentinut pe linia de plutire, pentru ca vanzarile au generat niste pierderi, din cauza actiunii de destocare“, a mai spus seful importatorului francez.
Renault Trucks are acoperire la ora actuala la Craiova, Brasov si Bucuresti prin Dumatrucks, dar si la Bacau, Iasi, Cluj, Oradea si Calarasi, atelierele autorizate dispunand de capacitatea de servisare pentru flota existenta la ora actuala. „Acoperirea la nivel de tara este completa, cu un volum de investitii rezonabil si bine proportionat. Nu puteam realiza investitii in zone unde nu stim ca se pot amortiza“, a explicat Ciccone.
„Negociem cu Autorenco pentru a reveni in reteaua noastra ca atelier de service, analizam cererea si vom realiza un audit, pentru a stabili standardele, pentru ca avem nevoie de acoperire la Constanta“, a completat acesta.
Pentru perioada urmatoare este avuta in vedere zona de vest a tarii si, chiar daca pana de curand erau reprezentati in Timisoara de IPSO, cel mai probabil acum va fi ales Aradul, datorita pozitionarii strategice, dar si ca urmare a analizei de piata realizate.
Importatorul DAF in Romania a infiintat Universitatea EVW, prin care s-a urmarit „ca pregatirea personalului propriu sa fie in pas cu tehnologia si cu cerintele DAF“.
La finalul anului trecut, in decembrie urma sa fie deschis service-ul de la Craiova, iar in februarie va fi inaugurat centrul de la Gilau, urmand astfel ca reteaua EVW Holding sa ajunga la noua locatii, opt proprii si una apartinand partenerului Eurospeed. Reteaua este completata si de centrul de service din Republica Moldova, iar capacitatea tehnica de care importatorul dispune este suficienta pentru a asigura service integral pentru actuala flota DAF licentiata in Romania.
Lansata in urma cu ceva vreme, campania multi-brand este doar la inceput, iar rezultatele sunt asteptate incepand cu trimestrul al doilea al acestui an, mai ales ca serviciile nu se rezuma la camioane, ci si remorci si semiremorci, autobuze, autocare, paleta serviciilor extinzandu-se in fiecare zi, in functie de cererea clientilor.
02.10.2020
Ultimul număr: Octombrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit