Companiile afectate de cartelul european al camioanelor și care doresc să ceară despăgubiri în judecată pot face acest lucru în țara în care își au sediul. Acest lucru a fost decis de Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE).
Clarificarea a fost cerută de un tribunal din Madrid unde o companie de transport din Spania a dat în judecată Volvo Trucks pentru învinuirea de participare la cartelul camioanelor și de afectare a prețurilor la camioanele cumpărate de firma de transport între 2004 și 2009. Este vorba de cinci camioane cumpărate de la un dealer Volvo din Madrid.
Pârâtele – companii din cadrul Volvo Trucks – au contestat competența internațională a instanței spaniole. În opinia lor, evenimentul dăunător a avut loc la locul unde a fost încheiat acordul de cartel pentru camioane, adică în alte state membre ale UE. Instanța spaniolă a trimis apoi cererea de la clarificare la CJUE.
În opinia sa, transportatorul se poate adresa fie instanței în districtul căreia compania vătămată a cumpărat vehiculele în cauză este responsabilă, fie unde s-au constatat acțiuni împotriva cartelului camionului.
Cu toate acestea, CJUE a subliniat că fiecare stat membru al UE poate desemna, de asemenea, o instanță din țară, în fața căreia sunt apoi grupate procese împotriva cartelului camioanelor.
Cele mai mari procese în cartelul camioanelor au fost inițiate în Germania, Olanda și Marea Britanie, firmel de avocatură globale adunând mii de flote într-o cerere de despăgubire globală în fiecare dintre cele trei țări, fără vreo finalitate până la acest moment.
02.10.2020
Ultimul număr: Octombrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit