Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pe 22 mai, la Verona, Italia a făcut un pas concret către digitalizarea completă a documentelor de transport rutier, prin primul test operațional al Regulamentului UE 2020/1056 privind informațiile electronice (eFTI). Sub coordonarea Ministerului Transporturilor, cu sprijinul RAM (Rete Autostrade Mediterranee) și al partenerului tehnic Circle Group, un transport internațional între Italia și Austria a servit drept cadru pentru această probă-pilot, marcând începutul aplicării practice a regulamentului.

Documente digitale verificate în timp real

Doi operatori logistici, Scortrans (membru Fedespedi) și Codognotto (membru ANITA), au fost implicați în test, folosind o aplicație-pilot conectată la eFTI Gate Italy, nodul național destinat schimbului electronic de informații de transport. Acest sistem, conceput pentru a se integra cu platformele europene, a permis autorităților – inclusiv Poliției Locale și Poliției Rutiere din Verona – să verifice documentele de transport în format digital, în timp real.

Testul a inclus utilizarea versiunii electronice a scrisorii de trăsură (e-CMR), un instrument considerat esențial pentru eficientizarea logisticii internaționale. În locul tradiționalelor hârtii prezentate la control, șoferii au pus la dispoziția autorităților date structurate transmise digital, securizate și trasabile.

Regulamentul eFTI: digitalizare fără obligație, dar cu standarde stricte

Intrat în vigoare în august 2024, Regulamentul UE 2020/1056 obligă autoritățile statelor membre să accepte documentele de transport în format digital, cu condiția ca acestea să fie transmise prin intermediul unor platforme certificate. Pentru operatorii de transport și logistică, adoptarea documentelor electronice este opțională, însă implică respectarea unor cerințe tehnice și de securitate stricte.

Regulamentul se aplică tuturor modurilor majore de transport – rutier, feroviar, aerian și maritim – și acoperă atât legislația europeană, cât și anumite reglementări naționale. Până în ianuarie 2026, autoritățile vor putea accesa direct datele stocate pe platformele conforme eFTI, inclusiv în scopuri de control și inspecție.

Un element-cheie este introducerea „furnizorului de servicii eFTI”, o entitate certificată care funcționează ca intermediar digital între întreprinderi și autorități, garantând integritatea, trasabilitatea și protecția datelor.

Un proiect-pilot cu ambiții europene

Potrivit lui Luca Abatello, președintele Circle Group, contribuția companiei la acest test consolidează poziția Italiei printre statele cele mai proactive în implementarea Regulamentului eFTI. Următoarele faze ale proiectului vor implica rute și operatori suplimentari, atât în Italia, cât și în alte țări europene, cu obiectivul de a extinde modelul la scară continentală.

Adoptarea informațiilor electronice promite o serie de beneficii tangibile:

Începutul digitalizării reale în transport

Testul de la Verona nu este doar o demonstrație tehnologică, ci semnalul clar că transportul de marfă european intră într-o nouă etapă – una în care hârtia devine opțională, iar datele digitale devin fundamentul unui lanț logistic mai eficient, mai sigur și mai transparent. Regulamentul eFTI oferă cadrul legal și tehnologic, iar Italia pare pregătită să-l transforme într-un avantaj competitiv real.

Italia face un pas important către digitalizarea completă a documentelor în transporturi, prin recenta circulară emisă de Ministerul de Interne de pe 18 aprilie. Documentul, identificat cu numărul de protocol 300/STRAD/1/0000012116.U/2025, clarifică fără echivoc că documentele în format digital sunt valabile în timpul controalelor rutiere. Măsura simplifică activitatea companiilor de transport și a șoferilor, eliminând obligativitatea de a purta asupra lor documente în format tipărit.

Circulara oferă răspunsuri clare la întrebările adresate administrației italiene, în special în ceea ce privește documentele care dovedesc existența unei relații de muncă între șofer și compania de transport. Este o evoluție semnificativă în contextul procesului mai amplu de dematerializare a documentelor în Italia.

Circulara face trimitere la un cadru normativ solid:

Pentru a fi valabil, un document digital trebuie să îndeplinească anumite condiții tehnice: să fie semnat cu semnătură digitală, semnătură electronică calificată sau avansată, sau să fie generat printr-o procedură informatică ce garantează identificarea autorului, integritatea, securitatea și trasabilitatea documentului.

Consecințe practice pentru controalele rutiere

Circulara stabilește că obligația de prezentare a documentelor, inclusiv a celor care dovedesc angajarea șoferului, poate fi îndeplinită legal prin prezentarea acestora în format digital. Documentele digitale devin astfel echivalente juridic cu cele pe suport de hârtie.

Această schimbare oferă companiilor de transport și conducătorilor auto o flexibilitate mai mare în gestionarea documentației și reduce birocrația, în condițiile în care majoritatea acestor informații pot fi acum accesate rapid, sigur și în timp real de pe dispozitive mobile.

Măsura face parte dintr-o campanie extinsă de digitalizare

Circulara se aliniază cu o serie de alte inițiative digitale din Italia:

Prin această măsură, Italia confirmă că viitorul documentelor în domeniul transporturilor este digital. Circulara din aprilie 2025 nu doar că ușurează povara administrativă pentru companiile de transport, ci și accelerează tranziția către o administrație publică mai modernă, eficientă și conectată. Transportatorii care adoptă soluții digitale nu doar că se conformează noii legislații, ci și își optimizează operațiunile într-un context logistic din ce în ce mai competitiv.