Ad
Ad
Ad
Ad

Comisia pentru transporturi și turism din Parlamentul European (TRAN) a propus modificări ale normelor UE privind drepturile pasagerilor, cu 38 de voturi pentru, două împotrivă și două abțineri, pentru a elimina lacunele în aplicare și a se asigura că pasagerii își cunosc mai bine drepturile în cazul perturbărilor călătoriilor lor. Proiectul de norme clarifică rolul intermediarilor (vânzătorii de bilete sau comercianții cu amănuntul) în rambursarea pasagerilor aerieni pentru anulări, întârzieri lungi sau refuz la îmbarcare.

Deputații europeni doresc ca aceste companii să informeze pasagerii, în momentul rezervării, despre costul total al unui bilet de avion, taxele de intermediere sau de servicii și procesul de rambursare, care nu ar trebui să dureze mai mult de 14 zile. În cazul în care un intermediar nu respectă acest termen limită, transportatorul aerian ar trebui să proceseze rambursarea în termen de șapte zile.

Deputații europeni susțin propunerea de a introduce un formular comun pentru cererile de compensare și rambursare. De asemenea, aceștia doresc să adauge o prevedere care să însărcineze transportatorii aerieni cu sarcina de a trimite pasagerilor formularul precompletat sau de a activa canale alternative de comunicare automată, în termen de 48 de ore de la o perturbare. Pentru a reduce marja de interpretare cu privire la ceea ce constituie circumstanțe extraordinare care ar permite companiilor aeriene să refuze despăgubiri, TRAN a urmat poziția existentă a Parlamentului, adoptată în 2014, de a avea o listă clară de excepții, cum ar fi dezastrele naturale, războiul, condițiile meteorologice sau conflictele de muncă neprevăzute (cu excepția grevelor personalului companiilor aeriene). Deputații europeni doresc să faciliteze transportul aerian prin introducerea unor dimensiuni comune pentru bagajele de mână. Pasagerii ar trebui să aibă dreptul de a transporta la bord un articol personal, cum ar fi o geantă, un rucsac sau un laptop (dimensiuni maxime de 40x30x15 cm) și un bagaj de mână mic (dimensiuni maxime de 100 cm și 7 kg) fără o taxă suplimentară. În plus, se dorește mai multă protecție pentru persoanele cu mobilitate redusă, asigurându-se că o persoană însoțitoare poate călători cu ele gratuit și adăugând un drept de despăgubire în caz de pierdere/deteriorare a echipamentelor de mobilitate sau de vătămare a unui animal de asistență.

Într-un vot separat, deputații europeni din TRAN au susținut noul proiect de norme UE privind drepturile pasagerilor în călătoriile multimodale, care cuprind cel puțin două moduri de transport (avion-autobuz, tren-autobuz-avion etc.) cu 32 de voturi pentru și unul împotrivă și nouă abțineri. Astfel, dacă un pasager a achiziționat un singur contract multimodal de la un singur operator, schimbarea între moduri de transport nu ar trebui să însemne pierderea protecției împotriva pierderii conexiunilor și a asistenței, spun deputații europeni. În cazul în care o pierdere a conexiunii duce la o întârziere a călătoriei de 60 de minute sau mai mult, pasagerului ar trebui să i se ofere gratuit mese, băuturi răcoritoare și cazare la hotel, după cum este necesar. Întrucât un singur contract multimodal ar oferi protecție completă, Comisia pentru Transporturi și Turism a introdus o obligație pentru transportatori și intermediari de a informa călătorii, înainte de cumpărare, ce tip de bilet cumpără (singur, combinat sau multimodal separat). Nerespectarea acestei prevederi ar face vânzătorii răspunzători pentru rambursarea biletului și pentru o compensație de 75% dacă pasagerul pierde o conexiune.

Raportorul privind aplicarea drepturilor pasagerilor, Matteo Ricci (S&D, IT), a declarat: „Votul de astăzi marchează un pas important către călătorii mai echitabile și mai transparente. Compromisurile convenite protejează toți pasagerii, acordând o atenție specială persoanelor cu dizabilități și mobilitate redusă, și introduc măsuri concrete, cum ar fi definiția clară a bagajului de mână gratuit de până la o dimensiune maximă de 100 cm, un drept fundamental pentru a evita costurile suplimentare nejustificate. O transparență sporită pentru intermediari și organismele consolidate de aplicare a legii vor asigura un sistem mai echitabil și mai eficient. Parlamentul adoptă o poziție fermă care apără drepturile cetățenilor.”

Raportorul privind drepturile pasagerilor aerieni, Andrey Novakov (PPE, DE), a adăugat: „Fiecare întârziere, anulare sau confuzie la poartă ne amintește de ce pasagerii au nevoie de drepturi mai puternice. O mai bună protecție pentru pasageri înseamnă, de asemenea, reguli clare și echitabile pentru industrie. Parlamentul European a făcut progrese reale, dar munca noastră este departe de a se fi încheiat.”

Raportorul privind drepturile pasagerilor în călătoriile multimodale, Jens Gieseke (PPE, Germania), a menționat: „Pentru prima dată, creăm drepturi clare și aplicabile pentru călătoriile combinate cu trenul, avionul, autobuzul sau feribotul. Consacrăm în lege garanții cheie – inclusiv dreptul la informații prompte și fiabile, rambursări echitabile pentru conexiunile pierdute, o mai mare accesibilitate pentru persoanele cu mobilitate redusă și reguli clare de răspundere pentru intermediari și transportatori. Propunerile noastre sunt menite să consolideze încrederea pasagerilor și să încurajeze companiile să dezvolte oferte multimodale mai atractive. Acestea stabilesc obligații clare și rezonabile pentru transportatori – și, în același timp, garantează că pasagerii nu sunt abandonați.”

Deputații TRAN au decis, de asemenea, să înceapă discuțiile cu țările UE privind forma finală a legislației, dacă sesiunea plenară va da undă verde, în iulie 2025: în unanimitate cu 42 de voturi privind drepturile pasagerilor în călătoria multimodală și cu 40 de voturi împotrivă cu unul privind aplicarea drepturilor pasagerilor. Amintim că, în 2014, Parlamentul European a reacționat la o propunere a Comisiei de actualizare a drepturilor pasagerilor aerieni, propunând ca pasagerii aerieni întârziați sau blocați să beneficieze de un acces mai bun la despăgubiri, oferind în același timp companiilor aeriene reguli mai clare privind modul de gestionare a reclamațiilor pasagerilor. Progresele în atingerea unui acord interinstituțional au fost blocate timp de 11 ani, până când, în iunie 2025, miniștrii UE au ajuns la un acord politic pe această temă, deschizând calea negocierilor cu Parlamentul. În 2023, Comisia a sugerat mai multe amendamente pentru a asigura protecția eficientă a drepturilor pasagerilor în Uniune atunci când călătoresc cu avionul, trenul, feribotul, precum și cu autobuzul și autocarul. Comisia a sugerat, de asemenea, completarea acestor reguli existente prin asigurarea faptului că pasagerii se bucură de un nivel similar de protecție atunci când trec de la un mod de transport la altul în timpul unei călătorii.

Adoptarea de către Consiliul Uniunii Europene a abordărilor sale generale privind respectarea drepturilor pasagerilor și reglementarea călătoriilor multimodale marchează un pas important în protejarea pasagerilor și sprijinirea operatorilor. Uniunea Transporturilor Rutiere Internaționale (IRU) salută clarificarea domeniului de aplicare și prelungirea realistă a termenelor limită de rambursare, însă atrage atenția asupra unor lacune ce țin de stabilirea unor reguli mai clare privind răspunderea intermediarului.

Drepturile pasagerilor reprezintă un pilon fundamental al politicii UE de protecție a consumatorilor, asigurând un tratament echitabil, transparență și opțiunea de compensare pentru călători. Pe măsură ce numărul de pasageri crește, în special pentru călătoriile multimodale rezervate prin intermediari, adoptarea unor regulile clare și armonizate este foarte importantă.

IRU sprijină decizia Consiliului de a elimina standardele nepractice de calitate a serviciilor și de a simplifica procesele de depunere a reclamațiilor prin adaptarea cerințelor lingvistice. Cu toate acestea, insistența Consiliului asupra comunicării electronice obligatorii pentru rambursare și compensare nu ține cont de realitățile cu care se confruntă mulți operatori de autobuze și autocare.

Directorul IRU EU Advocacy, Raluca Marian, a declarat: „Segmentul de transport de pasageri este alcătuit în mare parte din IMM-uri, dintre care multe nu dispun de infrastructură digitală. Permiterea pasagerilor să depună plângeri și cereri de rambursare pe hârtie ar oferi flexibilitatea necesară pentru ca drepturile tuturor să fie avute în vedere. Operatorii cu flote de autocare nu sunt companii aeriene sau mari companii feroviare. Adesea, ei nici măcar nu au site-uri web, astfel că pot să respecte anumite cerințele digitale obligatorii.”

IRU salută domeniul de aplicare clar și armonizarea drepturilor pasagerilor de la transportul multimodal cu legislația sectorială. Noul cadru respectă excepțiile esențiale, cum ar fi serviciile sub 250 km și serviciile ocazionale, și recunoaște provocările unice ale transportului rutier în ceea ce privește siguranța rutieră și partajarea infrastructurii rutiere cu alți utilizatori. Uniunea sprijină, de asemenea, perioadele extinse de rambursare în cazurile de conexiuni pierdute în timpul călătoriilor multimodale (15 zile pentru tranzacțiile business-to-business și 30 de zile pentru consumatori), care se aliniază la realitățile financiare ale industriei de transport rutier de pasageri.

Odată cu finalizarea poziției Consiliului, atenția se îndreaptă acum către Parlamentul European, unde Comisia pentru transport și turism (TRAN) nu și-a anunțat încă poziția. IRU îndeamnă Parlamentul să acorde prioritate armonizării cu legislația sectorială și soluțiilor practice pentru IMM-uri, inclusiv opțiunea depunerilor pe suport de hârtie și delimitarea mai clară a răspunderii în transportul multimodal, prin stabilirea unor definiții specifice pentru transportatori, furnizori și intermediari.